2026-05-07, 08:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wyrdkin
De växte upp med sina morsor, vissa fick styvfarsor, vissa gick det bra för andra försvann.

Har barn i USA, Brasilien och Filippinerna, förutom här då.

Fy fan vilket äckel du är.
Citera
2026-05-07, 08:39
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hallalingen
Det som är så tråkigt i den här debatten och alla liknande trådar som dyker upp med ojämna mellanrum är att vi som är frivilligt barnlösa väldigt ofta anklagas för att vara "sjuka" på olika sätt.

Psykiska problem, dumma i huvudet, egoistiska ja allt möjligt, varför kan inte ni barnälskare acceptera och respektera att det finns olika människor utan att anklaga oss för än det ena än det andra.
Ja det är tråkigt det som veganer, folkilskna.
Alla ska bara ha, det är verkligen tråkigt beteende men dom ser nog inte misären i Sverige och i världen som blir värre för varje år som går och ska låta sina barn växa upp i, avla ska man bara.

Att folk har fullt upp med att ta död på varandra, inga jobb och annan skit spelar ingen roll man ska avla för så är det, barnveganerna tycker att barnlösa bara tänker på sig själva, jaha det är ju tvärt om som tänker att man ska avla och sedan låta andra ta hand om problemen så man kan undra vilka det är som är egoister och bara tänker på sig själva

Som världen och samhället är borde folk sterilisera sig och må bättre på äldre dagar och tittar tillbaka på utvecklingen i landet, vara glada att inte ha avkomma som får det jobbigt att klara sig i vuxen ålder..
Senast redigerad av hippili 2026-05-07 kl. 08:42.
Citera
2026-05-07, 09:10
Medlem
Wyrdkins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alexosigge
Fy fan vilket äckel du är.

Kuken ska ha sitt.
Citera
2026-05-07, 09:35
Medlem
Citat:
Du som är i övre medelåldern och frivilligt/ofrivilligt barnlös, ångrar du dig?

Hur ska man kunna ångra att det inte blev barn om man inte träffade någon att skaffa dem med?

Efter flera dåliga förhållande gav jag upp att träffa någon att skaffa familj med. Slutade att söka en bra tjej/kvinna och gjorde inte det ändå. Kanske gjorde jag det utan att då förstå det men jag är glad att jag inte satt barn till världen som sedan fått separerade föräldrar. Är själv skilsmässobarn med föräldrar som hatade varandra och det önskar jag inga barn att uppleva. Sådant går ut över barnen mer än man kan förstå. Så nej, jag är ledsen att det blev så men inget jag ångrar. Allt kunde dock varit annorlunda om man träffat rätt kvinna.
Citera
2026-05-07, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Negerflykting
Jag är 45 och har en ettåring. Här är mitt perspektiv:

Jag har aldrig velat ha barn. Jag har till och med ogillat barn, men lät mig i en svag stund till sist övertalas av sambon.

Det var ett misstag.

Sambon är deprimerad, sjukskriven och har aggressionsproblematik. Jag tvingas tacka nej till jobb och helt försaka min tidskrävande hobby. Jag spelar gitarr och försöker bli någon slags musicerande poet, men det är bara att glömma, finns inte tid till det över huvud taget, utan jag måste ta hand om ettåringen, som bara skriker och skriker. Det var sambon som helt plötsligt ville ha barn, men visst, jag får skylla mig själv som lät mig luras av allt snack om att hon skulle ta hand om allt och jag skulle få fortsätta mitt liv som vanligt. "Du behöver bara ta hand om mig", sa hon. Jo tjena. Just nu har barnet somnat. Jag har tio minuter för mig själv. Sambon sitter instängd i sitt sovrum och äter cornflakes och skrollar på telefonen. Glöm att hon är kapabel att göra ett dyft.

Dessutom har ingen av mina vänner barn och alla har tröttnat på att jag inte längre har tid att ses. Så de är helt försvunna nu. Skrev ett långt sms till en av dem för att förklara situationen, men han svarade aldrig. Förstår honom.

Jag hatar mitt liv. Naturligtvis ska jag ta mitt ansvar och ta hand om ungen. Jag ska aldrig visa att jag hatar varje sekund. Men mitt råd är: Skaffa aldrig barn.

Nu vaknar han och skriker. Det var den här dagen.

Du sätter fingret på något. Jag tror att ungar skaffar man 20-25 primärt. Nu vet jag att jag får en hatstorm, men vill poängtera att jag generaliserar.

I den åldern led jag inte av att ha vakna nätter, plugga, renovera, jobba, jaga ungar och samtidigt hålla kärleken vid liv. Varför? Som unga vuxna är vi betydligt mer flexibla mentalt, vi är anpassningsbara. En relation överlever att allt kommer på kant, för än har vi inte cementerat oss.

Efter 30 vill vi ha det bättre och bättre, vi blir känsligare för saker som skaver, rubbade rutiner etc. Jag är 37, min partner två år yngre och vi har två tonåringar. Jag skulle inte för mitt liv klara av att skaffa ett nytt barn nu. Nu vill jag spara pengar, resa, satsa på karriären, skämma bort oss vuxna också.

Och nej, småbarn kostar inte så mycket pengar, så det går bra att skaffa barn när du är ung och har det skralt. Du hinner bygga upp kapital tills dom blir dyra, vilket på riktigt är kring 10 års åldern, fram till dess kan man hålla kostnaden låg.

Med det sagt, jag vet att vissa vill verkligen ha barn, och har haft praktiska hinder tidigare i livet och klarat det galant. Jag säger bara att vi måste förändra vår syn på att det är efter 30 man ska och bör skaffa ungar.
Citera
2026-05-07, 11:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av GtfoFfs
Med det sagt, jag vet att vissa vill verkligen ha barn, och har haft praktiska hinder tidigare i livet och klarat det galant. Jag säger bara att vi måste förändra vår syn på att det är efter 30 man ska och bör skaffa ungar.

Att skaffa barn vid 20 är dock att pissa bort några av de mest produktiva åren när det gäller att bygga karriär och även de roligaste åren som har allra mest att erbjuda när det kommer till upplevelser.

Det är rätt ovanligt att tjugoåriga tjejer skaffar barn idag. Och jag förstår dem verkligen. Undantaget de som är fast i småorterna och inte har något bättre för sig. Men där vill man väl inte hamna om man kan undvika?
Citera
2026-05-07, 14:38
Medlem
Underskatta inte den naturliga drivkraften att skaffa barn, vi kan tycka att vi är moderna tänkande varelser men vi och vår lycka styrs fortfarande mycket av ärftliga belöningssystem. 80% av kvinnor som är barnlösa vid 40 års ålder ångrar sig.

Jag är själv 45-ish med flera barn, inte särskilt barnkär av naturen, jag gillar mina hobbies etc. Men. Jag skulle aldrig i livet vilja vara utan familjen, de ger mig en riktning och en mening och är en otrolig källa till lycka.

Jag har vänner som är frivilligt barnfria, de reser jättemycket, deltar i olika tävlingar etc, men har också börjat knarka - utifrån sett så verkar det som att de letar mening, söker nya kickar och upplevelser. Jag är inte sugen på att byta.

Citat:
Ursprungligen postat av Hoppilandkalle
Jag börjar närma mig en ålder då det är lite "sista chansen" att skaffa barn med min sambo.
Dock har jag ingen direkt längtan efter barn och har aldrig haft, hade jag vetat att man kan skaffa barn i 20år till så hade jag utan tvekan ha velat vänta.
Vad jag är rädd för är att jag plötsligt ska vakna upp i övre medelåldern, ensam och deprimerad med en otrolig saknad efter barn medans mina vänner lever på sina familjeliv.

Så ni som är där eller kanske i samma läge som mig, hur känner ni? Behöver vidga mina perspektiv
Citera
2026-05-07, 15:19
Medlem
Jag har tre barn, är medelålders och barnen är det finaste som hänt.
Oavsett barn eller inte, så har ju livet utmaningar.
Det är såklart en stor skillnad att ha småbarn mot att ha stora barn.
Dock så fastnar jag många gånger i just det fina i när barnen var små.
Men alla åldrar har ju sina för och nackdelar.
Oftast målar ju barnlösa upp väldiga problem med egentiden och vaknätter, vilket såklart händer.
Den tiden är ju förhållandevis kort.
För egen del är det mycket mat, resor, upplevelser, högtider där barnen är en otrolig trygghet och bidrar till både sammanhållning, kärlek, osv.
Det enda jag vill ha är mer tid att träffas, speciellt när dom börjar bli tonåringar och till sist flyttar.

Jag vill nog påstå att om man beter sej hyfsat rätt, skapar en god relation så är barnen tveklöst en grundsten i livet.

Dock är det såklart valfritt att skaffa barn. Men jag har sett flertalet personer även i min närhet som blivit väldigt ensamma ganska tidigt i livet när jämnåriga just skaffar familj osv.
Visst många gånger finns det kanske syskonbarn föräldrar osv, men tids nog så skapas egna traditioner hos syskon, föräldrar blir gamla och till slut går bort.
Så min killgissning är:
Dom med barn har vissa utmaningar i småbarnsåren och de utan barn kommer att få det på äldre dagar istället.
Citera
2026-05-07, 21:47
Medlem
Hur i helvete ångrar man sig som ofrivilligt barnlös. Vad är det för en fråga egentligen? Jag är ofrivilligt barnlös. Jag väntade på att bli tillsammans med en man som jag ville ha barn med. Jag fann denna man. Men då visade det sig att jag var sjuk och var tvungen att operera bort min livmoder. Jag var i allra högsta grad fertil när detta hände. Ja, jag är ledsen för detta. Hade gärna skaffat barn. Men ångrar mig gör jag inte. Hur skulle jag?
Citera
2026-05-07, 23:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Igelkotten453
Hur i helvete ångrar man sig som ofrivilligt barnlös. Vad är det för en fråga egentligen? Jag är ofrivilligt barnlös. Jag väntade på att bli tillsammans med en man som jag ville ha barn med. Jag fann denna man. Men då visade det sig att jag var sjuk och var tvungen att operera bort min livmoder. Jag var i allra högsta grad fertil när detta hände. Ja, jag är ledsen för detta. Hade gärna skaffat barn. Men ångrar mig gör jag inte. Hur skulle jag?

Vilken ickefråga, om du inte hade något val. Trist för dig, såklart, du får en rymdkram. Jag hoppas att alla som är barnfria är det av egen vilja, på samma sätt som jag hoppas att alla som vill ha barn får det (inom rimliga gränser).
Citera
2026-05-08, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wyrdkin
Jag har barn med fler kvinnor än min fru, i flera olika världsdelar. Sex också. Men de 5 jag hade med frugan här i Sverige är alla bra, de flesta av mina andra också.

Jobbade som sjöman i flera års tid, då blir det lätt att man lämnar lite havre i olika fält och ibland vet man inte var det slagit rot.

Egoistisk person är du
Vem vill ha barn som dig
Kan ligga utan skaffa barn. Men för osmart fatta det.
Kul för dina barn. Säkert är du fyllo med sitter
På lokalkrogar ensam o ljuger om det sjöman liv
Hahaha
Citera
2026-05-08, 15:34
Medlem
Wyrdkins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Storebror007
Egoistisk person är du
Vem vill ha barn som dig
Kan ligga utan skaffa barn. Men för osmart fatta det.
Kul för dina barn. Säkert är du fyllo med sitter
På lokalkrogar ensam o ljuger om det sjöman liv
Hahaha

Inte alls. Just nu sitter jag och kollar på mitt yngsta barnbarn som leker i en lekpark i min välbärgade förort.

Ligga utan skydd är inte smart men ofta lurade tjejerna en eller så var man så kåt att man inte brydde sig. Jag var ju i 20- års åldern.

Skryta om att vara sjöman är det knappast någon som gör.
Senast redigerad av Wyrdkin 2026-05-08 kl. 15:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in