2026-05-06, 11:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume
Intressant och en aning kontroversiellt ämne.

De som medvetet väljer att inte skaffa barn ska inte heller ha barn då de högst troligen hade blivit dåliga föräldrar. Att försöka tvinga eller uppmuntra dem till att bli föräldrar vore därför ett stort misstag. Så låt dem förverkliga sig själva och göra vad de anser är så viktigt i deras liv.

Tyvärr finns de som skaffar barn enbart för att de känner en press från omgivningen om att duga eller få status. Detta känns ju igen från förr när det inte heller fanns bra preventivmedel. Då blev det ju så att betydligt fler barn växte upp med aga och kärlekslösa föräldrar som fick dem att känna sig värdelösa och förtryckta. Dagens föräldrar bryr sig om barnen på riktigt och prioriterar dem högst av allt, ja ibland att de även till viss del skäms bort. Man skaffar barn främst för kärlekens skull och inte bara för att säkra samhällets eller släktens fortlevnad. Visst, ingen förälder är perfekt, vi är bara människor men jag tror de allra flesta barn i dag ges en bra start i livet, inte bara av politiskt eller ekonomiskt gynnsamma förhållanden utan för att de är önskade och prioriterade av kärleksfulla föräldrar.

Bra skrivet. Att försöka övertala någon att bli förälder trots att den inte vill det är ett riktigt hemskt beteende som orsakar skador på generationer framåt.
Citera
2026-05-06, 11:50
Medlem
Det som är så tråkigt i den här debatten och alla liknande trådar som dyker upp med ojämna mellanrum är att vi som är frivilligt barnlösa väldigt ofta anklagas för att vara "sjuka" på olika sätt.

Psykiska problem, dumma i huvudet, egoistiska ja allt möjligt, varför kan inte ni barnälskare acceptera och respektera att det finns olika människor utan att anklaga oss för än det ena än det andra.
Citera
2026-05-06, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wyrdkin
Jag har minst 12 barn. Uppfostrade 5 av dessa. Får ångest av ens tanken på att jag inte skulle haft barn.

Däremot ska jag erkänna att det var tufft ibland, särskilt att vara så låst vid semestrar.

Nästan roligare nu med barnbarn

Kul liv inget jag är avundsjuk på
Du kommer omöjligt ha bra kontakt med alla
När du blir äldre kommer du se 3 av 12 barn
Många med Många barn har väldigt dålig kontakt
Blir ytligt. Vänta o se
Citera
2026-05-06, 12:42
Medlem
BushwickBills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogandoff
Hela min poäng är ju just det att medvetet komma med otydliga argument och en fanatisk inställning gör ju att man inte litar på det ni säger. Precis som om en säljare kommer till mig och säger att hans produkt är helt perfekt. Hade du faktiskt velat övertyga någon barnlös att skaffa barn så hade du försökt vara mer medlande. Istället är det samma gamla översitteri där man ska trycka ner meningsmotståndaren för att man anser sig själv vara överlägsen.

Tror nog inte vi kommer någon vart längre så jag tackar för mig, ha en fortsatt trevlig dag.

Jag skiter i om du skaffar barn eller inte, jag motsätter mig att du kommer in och försöker argumentera som en ekonom.
Citera
2026-05-06, 13:13
Medlem
Wyrdkins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Storebror007
Kul liv inget jag är avundsjuk på
Du kommer omöjligt ha bra kontakt med alla
När du blir äldre kommer du se 3 av 12 barn
Många med Många barn har väldigt dålig kontakt
Blir ytligt. Vänta o se

Jaha, som sagt mina barn är vuxna och jag har flera barnbarn, jag har bra kontakt med de 5 jag uppfostrade.

Men kul att du tänker på mig.
Citera
2026-05-06, 13:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Wyrdkin
Jaha, som sagt mina barn är vuxna och jag har flera barnbarn, jag har bra kontakt med de 5 jag uppfostrade.

Men kul att du tänker på mig.

Varför har du inte uppfostrat alla? Och varför vet du inte hur många barn du har?
Citera
2026-05-06, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hoppilandkalle
Det är nog den personliga friheten men framför allt ser jag ingen direkt poäng med det utöver någon slags existensiell kris att bli ensam i världen när föräldrar gått bort och vänner kanske försvunnit.
Många säger ju att dom vill "föra vidare sina gener" men mina gener är röva och inget jag direkt vill lägga på någon annan.
Jag märker ju hur jag glider längre och längre ifrån mina icke barnlösa kompisar som bara umgås med varandra och jag är/blir tredje hjulet

Det kommer förvärras fram tills den dag skilsmässorna kommer eller när barnen blir tillräckligt gamla och föräldrarna förstår att de behöver ett eget liv utöver att vara förälder.

Till frågeställningen så är det nog en dålig idé att skaffa barn för att andra har det eller du är rädd att bli ensam.
Senast redigerad av sukp 2026-05-06 kl. 14:07.
Citera
2026-05-06, 14:52
Medlem
Wyrdkins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharkkman
Varför har du inte uppfostrat alla? Och varför vet du inte hur många barn du har?

Jag har barn med fler kvinnor än min fru, i flera olika världsdelar. Sex också. Men de 5 jag hade med frugan här i Sverige är alla bra, de flesta av mina andra också.

Jobbade som sjöman i flera års tid, då blir det lätt att man lämnar lite havre i olika fält och ibland vet man inte var det slagit rot.
Senast redigerad av Wyrdkin 2026-05-06 kl. 15:19.
Citera
2026-05-06, 18:00
Medlem
Är i övre medelåldern och frivilligt barnlös, huruvida man "ångrar sig" eller inte är svårt att svara på.
Ibland kan jag känna en saknad när jag umgås med bekanta som verkar ha ett väldigt fint och ordnat familjeliv men samtidigt är det alltid en risktagning att skaffa barn. Har många bekanta som skaffat barn med bästa tänkbara förutsättningar men där det ändå inte gått bra, en bekant som fick en son med grov autism, hela deras liv blev upp och nervänt, pojken behöver så gott som konstant vård, förhindrat deras karriärer helt och deras vänner med barn vill ej umgås med dom då deras autistiske son inte kan vara med andra barn. Dom tänker såklart inte att dom ångrar sig (det skulle ju bara förvärra situationen) utan dom biter ihop och kämpar på så gott det går. Andra bekanta har barn som tagit livet av sig eller blivit drogberoende. Så det är alltid en risktagning och det är mycket som ska klaffa för att familjelivet faktiskt ska bli bra, båda föräldrarna och barnet ska vara friska, lite tur med ekonomi, boendesituation osv.

I mitt fall så är en stor anledning till att jag inte skaffade barn att jag har en passion i livet som jag ägnar all min tid och mina resurser på, jag känner mig inte heller ensam då alla mina vänner finns inom detta och det går att spendera nästan hur mycket tid som helst på det. Har aldrig heller varit särskilt intresserad av barn, alla mina syskon har barn som jag ofta passat och jag tycker det är dötråkigt att passa och umgås med barn. Är väl först när dom blir över 16 år som jag känner att man kan ha ett utbyte med dom så jag känner inte alls något behov av att skaffa barn. Är som sagt bara det där "mysiga" familjelivet och värmen man ibland kan se i vissa familjer som lockar.

Visst händer det att jag känner en viss saknad som sagt men det är ganska så ovanligt, jag känner mig tillfreds med mitt liv under större delen av tiden och att jag har avstått barn är inget som jag kan säga att jag ångrar.

Men nyckeln är nog att man måste ha passioner i livet att lägga sin tid och energi på, har man inte det så blir förmodligen det barnlösa livet lätt meningslöst.
Citera
2026-05-06, 18:05
Medlem
erp.bs avatar
Nej
Citera
2026-05-06, 18:12
Medlem
Nej ångrar mig inte de minsta.
Är lycklig utan barn.
Inget konstigt med de valet, har aldrig haft de drivet att föra mina gener vidare.
Människoavel är inget man som kvinna börutsätta sig för om man inte är riktigt säker.
Kroppen tar så mycke stryk.
Sen får vi inte den eftervård vi behöver eller de stöd samhället borde ge en kvinna.
Jag tror på ge all min kärlek till de människor i min omgivning de som redan finns här, vi behöver inte bli fler.
Sen som kvinna de är en risk att släppa in en man och skaffa barn med en.
Har även jobbat i vården i 20 år och de barnlösa äldre är de som är lyckligast.
Citera
2026-05-06, 21:02
Avstängd
Det konstiga är när man får professionella relationer med "barn" som har föräldrar som kanske är yngre än en själv. Då inser man attt det inte var något hobbyprojekt för nu är de helt fria satelliter som inte rör sig runt en axel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in