Citat:
Ursprungligen postat av
EngelbertEggfjert
Jobbigt det är med forum online där man inte kan styra vad andra säger va?
Snyggt, då är vi överens om att vissa viktiga frågeställningar saknas i undersökningen och att den inte är genomförd av Harvard? Gött. Då är jag beredd att snacka om själva undersökningen i sig:
1. Hålla fast vid alla sina krav i FREDFÖRHANDLINGEN. Med det inte sagt att dom stödjer fortsatt konflikt för att nå dessa krav.
2. Samma här. Det är klart att man inte vill att NÅGOT land ska arbeta med proxies. Ersätt Iran med Indonesien eller Luxemburg, att antyda proxies ger ett högt utfall på motstånd.
3. Nej, det 78% svarade var att dom såg denna fråga som essiential som kravställning i samband med en fredsförhandling.
4. Fortsatt bombning* stöder dom.
5. Det är en märkligt ställd fråga: "If the Iranians refuse to budge and give up their
uranium should the U.S. continue to blockade them?". Den är åtminstone svagt ledande.
6. Men det som är intressant är väl snarare "är det värt kostnaden?" och "borde vi vara en del av detta krig alls?". Vem som vinner eller förlorar är ointressant om hela grundpremissen är att deltagandet är onödigt.
7. Hamas givetvis, för dom vågar inte skriva Palestina. Vem fan stödjer Hamas? Väldigt få. Resultatet hade blivit ett annat, mindre smickrande om man skrev Palestina. För Hamas är bara ett svepskäl i nuläget, det har till och med amerikanerna förstått.
Hur ser du på det?
Behöver du alltså skriva flera agtesiva inlägg med beskyllningar innan du diskuterar innehållet i ett inläg? Hur kan man bara vara så grälsjuk.
Din första grej här, man ställde typ nästan en sådan fråga, missade du den?
Eller ja man ställde frågan om kriget var rätt gjort och om det var befogat (av mig, förenklad översättning). En svag majoriteten svarade ja på dessa två frågor.
Man har ju svarat tycker eller tycker inte på de frågor som ställts. Just din formulering, om man stödjer ett fortsatt krig är ju inte med.
Utan det var då om man stödjer blockaden om inte Iran avstår uran. Samt att man stödjer attacker om Iran anfaller amerikanskt fartyg
På dessa två var det en klar majoritet som höll med om det.
Jag tycker att din fråga är usel om jag ska vara ärlig och att de valt bättre frågor. För man kan inte svara på om man stödjer ett fortsatt krig, för det beror på. En onödig bombning av civila skulle ytterst få stödja. Men en fortsatt blockad tills det att Iran avstår uranet hade stort stöd enligt undersökningen.
Så vi kan väl konstatera att inga svar är ett likhetstecken med ,just den specifika fråga du skriver. Men flera är rätt nära.
Sedan håller jag inte med dig i din punk 2 heller. En fråga kan absolut ställas även om en majoritet kommer hålla med. Eftersom det inte bara är intressant att se om flest tycker si eller så. Utan det är även intressant att se hur många.
Din punkt 3.
Jag gjorde väldigt snabba förenklade översättningar. Samtidigt postade jag länken och la den först Min önskan var att tipsa att en ny undersökning av dem hade kommit i fall någon var intresserad och hade missat det och vilke läsa den. Jag visade några resultat för att visa vad det handlade om och vad man kunde hitta i undersökningen. Det är ju en ganska stor undersökning med väldigt många frågor. Kan knappast ta med alla med super översättningar.
Undersökningar som tidningar gör brukar ju bara innefatta någon eller några få frågor.
Din punkt 6 här. Jo, de frågorna hade varit intressanta. Jag hade gärna sett en fråga om man vill att USA beväpnad folket. Eller mer handgripligen försöker frita fängslade. Så jo, de flesta som läser undersökningen skulle säkert se någon fråga som inte var med. Det förutsätter jag iallafall.
Frågan här om Palestina. Nu var ju inte kriget mellan Palestina och Israel. Utan mellan Israel och Hamas.
Man skulle kunna fråga vem stödjer du i Gaza kriget. Gaza eller Israel om man inte ska skriva Hamas. Men kriget kanske inte heller var mot folket utan just mot Hamas.
Annars blir det en annan frågeställning. Eftersom Palestina inte är med i kriget. Sedan är Palestina inte ett land med ett styre. Utan två regioner med två olika styren.
Man hade Istället kunna fråga stödjer du Palestina eller Israels sak.
Jag tänker att du syftar på Palestinska rättigheter. Ska man ställa de mot Israel i en fråga får man ställa det mot Israels rättigheter. Inte ett krig.
En normal människa borde dok svara bägge på den frågan. Om man inte fick lägga in en om inte eller eftersom/utifrån.
Sedan vill jag poängterar att denna undersökning är respekterad och används, citeras i medier. Samt att det är helt ok att du tycker hemskt illa om den
Här kommer undersökningen igen om någon vill läsa.
https://harvardharrispoll.com/
Det börjar vid figur 42. Och är en stor amerikansk opion undersökning som görs varje månad och berör politik. Denna gång har den många frågor rörande Mellanöstern och Iran kriget. Kan vara intressant att ta del av.