2026-04-22, 13:18
Medlem
Roidberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mondkult
Det är helt sinnessjukt att jag hittat den här tråden. Jag mötte samma öde som TS idag. Den enda bevisningen som fanns var densamma som TS. Absolut ingenting annat.
Skillnaden är att det skedde under rättegång med huvudförhandling i mitt fall.

Även jag har inte beställt eller bett om några sådana försändelser. Jag vet fan inte vad det här rör sig om förutom det som presenterades under rättegången.

Jag har inte gjort något, och kommer att överklaga. Detta känns som en enorm rättsskandal, och något säger mig att varken jag eller TS är ensamma i detta. Jag får enorma vibbar av Kafka's "Processen" av det här i mångt och mycket.

Vad fan är det som händer egentligen?!

Citat:
Ursprungligen postat av CatOnDopamine
Vet inte hur du dragit den slutsatsen inget erkännande har begåtts.
Dom anser mig skyldig enbart baserat på faktumet att ett brev med mitt namn har hittats.
Det finns ingen teknisk bevisning eller koppling.

Jag måste också överklaga, inte enbart för jag anser att bevisen helt enkelt inte räcker till utan för att boten jag fick är 4 gånger min fulla jävla månadsinkomst.

Hela domen är skriven som den var gjord utav en praktikant.
Vem som helst kan skicka ett brev till vem som helst - även för att förstöra för andra.

Jag önskar er lycka till. Har själv inte särskilt positiva erfarenheter av Sveriges domstolar, men trodde inte att det kunde vara så här illa. Det känns som att de är benägna att köpa anklagelser rakt av.

Förhoppningsvis vinner ni båda i hovrätten. Annars blir man fan mörkrädd på riktigt.
Citera
2026-04-22, 22:44
Medlem
pyroclasms avatar
Citat:
Tanken har slagit mig, men vad jag förstått kan man inte få rätthjälp för ringa brott?
Att anställa advokat hade kostat lika mycket om inte mer än boten.
Just nu känner jag mig rätt besegrad att folk blir oskyldigt dömda e ju bara något man ser på film liksom.

Prislappen på en prick "för evigt" i internetbaserade register kan bara du värdera. Fär mig hade en sådan prick kostat min årsomsättning/år. dvs i runda slängar 2milj/år de kommande 25 åren. DVS 50 milj.

Så dyr är inte en advokat.

Eller så är du skyldig och vet att det kommer fram. Oavsett hade jag fixat en advokat. vad kostar det? 15-20'? Småpotatis. Å andra sidan förlorar alltid de utan pengar. Kanske det beskriver dig?
Citera
2026-04-24, 10:41
Medlem
Citat:
Jag har idag förlorat allt förtroende för rättstaten.
Jag blev alltså dömd för försök till ringa narkotika - utan några mer bevis utöver att mitt namn fanns på brevet, tidigare ostraffad och utan några som helst transaktioner.
Jag är osäker på hur jag ska navigera kring detta helt ärligt, speciellt eftersom jag faktiskt är oskyldig och den boten jag fick var extremt saftig.
Finns det någon nackdel med att överklaga? Känns ju helt surreal.
Välkommen till klubben!
Gick samma öde tillmötes förra sommaren, ett påstått brev med narkotika som resulterade i en dom efter huvudförhandling i tingsrätt.
Enda bevisningen var brevet, inga banktransaktioner, inga kopplingar till något köp, ingenting förutom ett brev.
Citera
2026-04-24, 10:44
Medlem
StoreSvartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sleazetjackisen
Välkommen till klubben!
Gick samma öde tillmötes förra sommaren, ett påstått brev med narkotika som resulterade i en dom efter huvudförhandling i tingsrätt.
Enda bevisningen var brevet, inga banktransaktioner, inga kopplingar till något köp, ingenting förutom ett brev.

Och du överklagade?
Citera
2026-04-24, 10:55
Medlem
StoreSvartes avatar
Citat:
Jag har idag förlorat allt förtroende för rättstaten.
Jag blev alltså dömd för försök till ringa narkotika - utan några mer bevis utöver att mitt namn fanns på brevet, tidigare ostraffad och utan några som helst transaktioner.
Jag är osäker på hur jag ska navigera kring detta helt ärligt, speciellt eftersom jag faktiskt är oskyldig och den boten jag fick var extremt saftig.
Finns det någon nackdel med att överklaga? Känns ju helt surreal.

Så det här är alltså nästa stora steg i nedmonteringen av rättsäkerheten i Sverige.

Du kan bli dömd för våldtäkt utan några som helst bevis sen några år tillbaka. Och nu kan du alltså bli dömd för narkotikabrott utan några som helst bevis.

Du ska självklart överklaga!
Citera
2026-04-24, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StoreSvarte
Och du överklagade?
Jag orkade helt ärligt inte, ser inte att hovrätten hade gjort en annorlunda bedömning i ärendet då det verkar ha blivit praxis att kunna döma folk på svag bevisning och påhittade historier från åklagaren.
Blev vilkorligt + böter (som tack vare min lika påhittade historia som åklagarens "bevisning" om att jag saknade inkomst inte blev mer än 1500 + 1000 till Brottsofferfonden - måste ha kostat staten väsentligt mycket mer för att ha arbetat fram hela åtalet så ser det som gåva till välfärden)
Citera
2026-05-08, 04:06
Medlem
CatOnDopamines avatar
Efter flertal samtal med advokater så verkar detta vara så Sverige ser ut idag, inget bevis behövs för att bli fälld för detta
Jag kommer självklart överklaga men både jag och min advokat tvekar till att jag kommer beviljas prövningstillstånd även om det känns som att tingsrätten börjat döma folk per automatik och att få HD inblandad är nog inget jag orkar eller har råd med så man blir i praktiken oskyldigt dömd utan möjlighet att rentvå sitt namn.
Citera
2026-05-08, 05:58
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Kollar man igenom TS korta historik så handlar allt om droger och personen skriver också att denne brukar beställa hem paket utan problem.

I detta fall kan vi då säga att TS är skyldig till brottet som denne inte vill känna till.

Vi kan lägga ner denna tråd och låta lagen ta hand om TS.
Citera
2026-05-08, 09:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sleazetjackisen
Jag orkade helt ärligt inte, ser inte att hovrätten hade gjort en annorlunda bedömning i ärendet då det verkar ha blivit praxis att kunna döma folk på svag bevisning och påhittade historier från åklagaren.
Blev vilkorligt + böter (som tack vare min lika påhittade historia som åklagarens "bevisning" om att jag saknade inkomst inte blev mer än 1500 + 1000 till Brottsofferfonden - måste ha kostat staten väsentligt mycket mer för att ha arbetat fram hela åtalet så ser det som gåva till välfärden)

Jäkla sammanträffande där med ditt användarnamn på Flashback. Var det tjack i brevet också? I så fall är det ett kusligt sammanträffande att någon skulle ha beställt hem till just dig.
Citera
2026-05-08, 12:58
Medlem
Alltså jag kan ju ha fel då jag bokstavligt talat inte befattat mig med straffrätt sen jag läste kursen på JP för nära 30 år sen.

Men jag ställer mig något tveksam till att den ENDA bevisningen som finns är ett paket adresserat till en person. Jag är öppen för att det räcker, men då skulle jag vilja se någon praxis från underrätterna. Tvek om HD hunnit pröva detta än.

Den praxis jag luskat fram från hovrätten rör förvisso beställningar, men då gör polisen även husrannsakan till följd av att paketet stoppas hos Postnord. I andra fall finns det annan stödbevisning såsom prislistor, tömning av mobiltelefon osv som indikerar att personen faktiskt beställt det. Hittar inte ett fall där enbart ett brev som fastnat i Postnord räcker för en fällande dom.

Magkänslan säger att det finns andra bevis utöver bara paketet.
Senast redigerad av Bajjakungen 2026-05-08 kl. 13:08.
Citera
2026-05-08, 13:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Bajjakungen
Alltså jag kan ju ha fel då jag bokstavligt talat inte befattat mig med straffrätt sen jag läste kursen på JP för nära 30 år sen.

Men jag ställer mig något tveksam till att den ENDA bevisningen som finns är ett paket adresserat till en person. Jag är öppen för att det räcker, men då skulle jag vilja se någon praxis från underrätterna. Tvek om HD hunnit pröva detta än.

Den praxis jag luskat fram från hovrätten rör förvisso beställningar, men då gör polisen även husrannsakan till följd av att paketet stoppas hos Postnord. I andra fall finns det annan stödbevisning såsom prislistor, tömning av mobiltelefon osv som indikerar att personen faktiskt beställt det. Hittar inte ett fall där enbart ett brev som fastnat i Postnord räcker för en fällande dom.

Magkänslan säger att det finns andra bevis utöver bara paketet.

Exakt så. Antingen är det flera paket som fastnar eller så finns det bevisning i mobilen, datorn . Nyligen dömdes någon eftersom han hade tidigare domar på sig avseende bruk av samma preparat.
Citera
2026-05-08, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharkkman
Exakt så. Antingen är det flera paket som fastnar eller så finns det bevisning i mobilen, datorn . Nyligen dömdes någon eftersom han hade tidigare domar på sig avseende bruk av samma preparat.

Ja, praxis verkar inte stödja TS beskrivning. Finns sannolikt mer bevisning som åberopats av åklagaren.

Folk glömmer ju bort att ett adresserat paket innehållandes droger ger åklagare/polisen möjlighet att vidta tvångsåtgärder såsom husrannsakan, tömning av mobil m.m. Där kan de enkelt hitta en del smått och gott som tillsammans med ett adresserat paket leder till fällande dom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in