2026-05-05, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Jag bodde i Warsawa under 6-7 månader under en startup fas av svensk dotterbolagskontor.

Längtar inte tillbaka, inte ens unga människor har grundkunskap i engelska.
Man blir lätt isolerad som icke Polsk talande.
Byråkratiska och krångliga.

Sista två månaderna flög jag hem till Stockholm varje helg.

Du måste vara Polack eller prata polska för att trivas i Polen
När var detta? Upfattningen jag har att den yngre generationen pratar Engelska väl. Speciellt i Warzawa. Jag kommer arbeta med andra från Sverige också. Så jag kommer nog inte bli så isolerad ändå.
Citera
2026-05-05, 14:53
Medlem
Polen, delar inte alls uppfattningen om att folk inte kan Engelska där, iallafall inte när det kommer till yngre människor.

Visst det är väl inte riktigt Svensk nivå, men det kan man inte förvänta sig i Spanien, Tyskland eller Frankrike heller. Skulle säga att dessa ställen är värre. Är du expat så är det som vanligt att man får söka sig lite till expat-grupper om man inte kan språket och vill hitta vänner.

Citat:
Ursprungligen postat av skitigaharry
Jag tror man måste glömma det där med vilket land ska jag bo i och istället börja tänka i

Vilket gated community eller område(med synliga eller osynliga väggar)ska jag bo i.

Hela Polen är ett gated community. Det är shoot on sight om man försöker ta sig in i landet illegalt
Senast redigerad av DaddyCool64 2026-05-05 kl. 14:56.
Citera
2026-05-05, 21:14
Medlem
Schweiz. Eller måste det vara inom EU?
Citera
2026-05-05, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kajnus
Schweiz. Eller måste det vara inom EU?
Har kollat lite där. Vet dock inte hur pass enkelt det är att få jobb där. Verkar lite krångligare.
Citera
2026-05-06, 09:48
Medlem
feemaxxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Jag bodde i Warsawa under 6-7 månader under en startup fas av svensk dotterbolagskontor.

Längtar inte tillbaka, inte ens unga människor har grundkunskap i engelska.
Man blir lätt isolerad som icke Polsk talande.
Byråkratiska och krångliga.

Sista två månaderna flög jag hem till Stockholm varje helg.

Du måste vara Polack eller prata polska för att trivas i Polen

Oj, är det så illa? Trodde polackerna, speciellt i storstäderna, kunde prata hyfsat. Jag är ofta i Budapest, där är det också illa med engelska kunskaperna när man träffar på folk utan akademsik examen.
Citera
2026-05-06, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vikingtraveler
Har kollat lite där. Vet dock inte hur pass enkelt det är att få jobb där. Verkar lite krångligare.
Har du rätt profil för jobbet du söker är chanserna rätt bra. Språkkunskaper (lokala språket för den del av landet du har tänkt jobba i) är en fördel, och kan vara krav beroende på jobb. På stora internationella tech-firmor är det ofta engelska som gäller. Som hantverkare bör du kunna förstå och göra dig förstådd med lokalbefolkningen. Kort sagt: om du söker jobbet som CEO för Novartis räcker det med engelska. Som rörmokare i Zürich måste du kunna schweizertyska.

Som EU-medborgare får man enkelt arbets- och uppehållstillstånd.
Citera
2026-05-06, 12:22
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
När var detta? Upfattningen jag har att den yngre generationen pratar Engelska väl. Speciellt i Warzawa. Jag kommer arbeta med andra från Sverige också. Så jag kommer nog inte bli så isolerad ändå.

2022

Yngre akademiker har hyfsad engelska, annars - nej !
Citera
2026-05-06, 17:04
Medlem
Adelaides avatar
Jag är i Danmark lite då och då och slås alltid av hur stämningen är gladare där på något vis. Folk ser reko och glada ut, till skillnad från i Sverige där ingen ler och där folk i allmänhet har en dyster underton i sina blickar.

Valutan är ju också stark (men boende är oftast dyrt också tyvärr).

Köpenhamn är vackert, påminner lite om Amsterdam.

Invandrare finns absolut, men Danmark ligger väl 10-15 år efter Sverige i den utvecklingen. Sen verkar även Danmark ställa högre krav på sina invandrare än Sverige gör. Får intrycket att de flesta invandrare i Danmark har jobb.
Citera
2026-05-08, 07:24
Moderator
Sun Rulers avatar
Det beror lite på om man är pensionär eller mitt uppe i yrkeslivet.

För mig så tilltalar Spanien mig mycket och vi spenderar mycket tid i vårt hus där.

Men jag skulle inte vilja bo där permanent.
Citera
2026-05-08, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Det beror lite på om man är pensionär eller mitt uppe i yrkeslivet.

För mig så tilltalar Spanien mig mycket och vi spenderar mycket tid i vårt hus där.

Men jag skulle inte vilja bo där permanent.
Nej precis, jag bodde där permanent i några år. Jag tröttnade faktiskt på det. Det är för mycket mañana mentalitet där, och jag blev riktigt irriterad på det till slut. Folk vet inte ens hur man går på rätt sida av trottoaren.
Citera
2026-05-08, 09:47
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Nej precis, jag bodde där permanent i några år. Jag tröttnade faktiskt på det. Det är för mycket mañana mentalitet där, och jag blev riktigt irriterad på det till slut. Folk vet inte ens hur man går på rätt sida av trottoaren.

Ja, jag märkte hur "svensk" jag är när vi var i en Mercadona och kunden framför stod och samtalade med kassörskan om allt och inget i vad som upplevdes som en evighet. Då började det koka inombords.

Som semesterställe är det perfekt med mer eller mindre garanterad sol och att magnoliorna börjar blomma redan i februari. Dock så kan jag tycka det blir för varmt i slutet på juli/augusti.
Citera
2026-05-08, 10:22
Medlem
LKKINGENs avatar
Problemet med Polen som många vurmar för är att det är fullt av polacker plus att lönerna suger. Du som ville åka till Polen som byggare, dej kommer vi snart se i Sverige igen för dom kommer till väst i drösvis för att jobba och tjäna lite bättre.

Flyttade själv till Tyskland i slutet på 90- talet, blev otroligt förvånad när jag såg gamlingar komma från tunnelbanestationen långt efter midnatt. Redan då var det olustigt vara ute efter mörkrets inbrott i Sverige.

Nu är det helt uppfuckat här med tack vara Frau Merkel, står en neger i varje gathörn i gapar och man hittar ett huckla vart man än vänder sig.

Har det personligen väldigt bra men samhället i stort har helt tappat det tyska, tyskarna har ett mycket starkare kulturellt och socialt arv än vad vi har, det ser man bland annat i att alltid titlar och efternamn används, men det till trots så lever dom fortfarande många gånger med det stigma som dom blev pådyvlade efter WW2. Inte många som i icke offentliga sammanhang har något ont att säga om Adolf..

Problemet med Medelhavs länderna är att jag tror de flesta svenskar till slut kommer tappa det där nere för folk drar benen efter sig konstant, inget blir gjort, ingen håller tider, visst som pensionär kanske men jag tror inte man skulle stå ut i en yrkesmässig roll där om man är driven och vill åstadkomma något.
Sen är det ett jävla gapande, en av anledningarna vi är så trötta på våra tillresta.

Funderat på Schweiz i många år själv för jag skulle kunna ta med mig mina företag dit och har redan kontakter och affärer där men..
Även där känns det som att det inte riktigt är som det skall.
Många rika araber som "flytt" dit, pengar gör inte att dom uppför sig bättre precis.
Känns som att man bara skjuter problemet framför sig hur fan man än funderar så jag har funderat på Island men har faktiskt ingen aning om möjligheterna för det aldrig tänkt seriöst på det bara lekt med tanken.
Ska fan ta tag i det i helgen och kolla runt lite vad som gäller för en flytt dit.

Du efterfrågar bästa land i Europa, det känns som att alla länder står inför stora omvälvningar pga av bla befolkningsutbytet.

Andra önationer som tex i Karibien, Madeira etc skulle kunna vara intressant för där är tillresta lycksökare begränsat i antal.
Färöarna, men då ska man gilla vind o regn.

Kina/Japan hade varit fantastiskt men i Japan blir man aldrig accepterad och Kina, det är redan 1984 i kubik.

Men sitt ner i båten några veckor, Israel har tvingat in USA i ett krig med Iran och blir det som judarna vill så tror jag Europa kommer vara fucked i vilket fall som.
Länder kommer sluta använda dollarn för olja handeln, Hormuz kommer inte öppnas inom överskådlig tid.
USA kommer att fortsätta sitt krig i Iran och när dom bombat olje anläggningarna där och sätter in mark soldater kommer Iran ge sig på olja läggningarna i Gulfen vilket kommer sluta med en värdelös dollar, bränslebrist, massarbetslöshet och umbäranden som inte setts sen WW2. Så sitt ner i båten några veckor och vart åt det barkar för andra platser i världen men o andra sidan, vem tror ni kommer släppa in ekonomiska flyktingar fr Sverige?
Senast redigerad av LKKINGEN 2026-05-08 kl. 10:26.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in