2026-05-04, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Portugal. Utan tvivel.
Bra väder, bra människor, billigt och inte så många turister.

Är det inte en jävla massa negrer där? Såg precis ett klipp därifrån där en massa negrer vid en busshållplats skulle kliva på en buss dom klättrade på varandra som en flock babianer! En stackars vit kvinna höll på att bli mosad när alla skulle på samtidigt!
Citera
2026-05-04, 22:05
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manteufel
Är det inte en jävla massa negrer där? Såg precis ett klipp därifrån där en massa negrer vid en busshållplats skulle kliva på en buss dom klättrade på varandra som en flock babianer! En stackars vit kvinna höll på att bli mosad när alla skulle på samtidigt!

Alltså, en del av den portugisiska befolkningen är svarta. Men de ”uppför sig inte som svarta”. Många från Angola.
Citera
2026-05-04, 22:30
Medlem
Polen, behöver inga säga mer.
Citera
2026-05-04, 22:37
Medlem
FuckSwedens avatar
Efter vad jag har läst här känns Polen absolut som ett bra alternativ.

I fan heller att jag blir kvar i Sverige länge till...
Citera
2026-05-04, 23:53
Medlem
Jag tror man måste glömma det där med vilket land ska jag bo i och istället börja tänka i

Vilket gated community eller område(med synliga eller osynliga väggar)ska jag bo i.
Citera
2026-05-05, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FuckSweden
Efter vad jag har läst här känns Polen absolut som ett bra alternativ.

I fan heller att jag blir kvar i Sverige länge till...
Nej jag har fått nog totalt lämna Sverige helt för 5 år sedan. Var på besök en kort tid för förnya pass och sådant. Och jag kände mig verkligen inte hemma längre. Det känns inte som "Sverige" längre.
Citera
2026-05-05, 12:57
Medlem
DraconianTimess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vikingtraveler
Jag har nu bott i flera olika länder och tänkte dela mina erfarenheter samt höra vad andra tycker.

Jag är uppvuxen i Sverige men har under åren testat att bo utomlands. Bland annat bodde jag i Australien, vilket var ett riktigt bra land. Tyvärr gick mitt visum ut, annars hade jag kunnat stanna längre.

Jag har även bott i Spanien. Klimatet är såklart väldigt bra, men lönerna är låga. Dessutom vänjer man sig ganska snabbt vid solen, så det blir inte lika speciellt efter ett tag.

Nu senast har jag bott i Nederländerna. Där upplever jag att bostadsbristen är ett stort problem. Det är både svårt och dyrt att hitta boende, särskilt om man vill bo själv i ett bra område. I princip känns det som att man behöver vara två personer för att få det att fungera ekonomiskt.

Nu har jag blivit erbjuden en tjänst i Warszawa i Polen med en relativt bra lön för landet. Jobbet är riktat mot den svenska marknaden, vilket förklarar lönenivån.

Min spontana känsla är att Polen faktiskt kan vara ett av de mer rimliga alternativen kvar i Europa just nu. Det upplevs som tryggt och invandringen känns mer kontrollerad jämfört med många andra länder.

Är det någon här som har erfarenhet av Polen eller tips på andra bra länder inom EU att överväga idag?

För min del känns Sverige tyvärr inte längre aktuellt. Jag har svårt att se att jag någonsin skulle flytta tillbaka.

Ja, jag bor i Polen idag och klagar inte. Helt klart är Polen ett helt annat land idag än för 30 år sedan.

Bostad:
I mitt fall har jag bosatt mig i Gdansk. Vill inte säga att bostad är direkt jättebilligt, men vi snackar ändå om relativt humana priser.

Mat:
Att handla i en matvarubutik är helt klart mycket billigare än i Sverige, även om priserna justeras uppåt.

Bil:
Äga bil i Polen är något dyrare än i Sverige. Speciellt helförsäkring är en bra slant dyrare.

Säkerhet:
Polen har inte tagit in diverse lösdrivare från MENA länderna och därmed är landet tryggt och säkert.

Resa:
Fördelen med Polen är att det ligger mitt i Europa. Från Gdansk går det direkttåg till både Prag och Berlin. Bor man i tex, Östersund i Sverige, så blir en sol- eller Europeisk storstadsresa plötsligt ett jätteprojekt.
Citera
2026-05-05, 13:00
Medlem
dude2ks avatar
Östeuropa, samtliga länder.
Citera
2026-05-05, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DraconianTimes
Ja, jag bor i Polen idag och klagar inte. Helt klart är Polen ett helt annat land idag än för 30 år sedan.

Bostad:
I mitt fall har jag bosatt mig i Gdansk. Vill inte säga att bostad är direkt jättebilligt, men vi snackar ändå om relativt humana priser.

Mat:
Att handla i en matvarubutik är helt klart mycket billigare än i Sverige, även om priserna justeras uppåt.

Bil:
Äga bil i Polen är något dyrare än i Sverige. Speciellt helförsäkring är en bra slant dyrare.

Säkerhet:
Polen har inte tagit in diverse lösdrivare från MENA länderna och därmed är landet tryggt och säkert.

Resa:
Fördelen med Polen är att det ligger mitt i Europa. Från Gdansk går det direkttåg till både Prag och Berlin. Bor man i tex, Östersund i Sverige, så blir en sol- eller Europeisk storstadsresa plötsligt ett jätteprojekt.
Jag ser fram emot att förhoppningsvis vara i ett land som fortfarande känns som Europa. Jag tror Polen faller perfekt i den katogorien. Enda utmaningen kommer bil språket tror jag. Har redan samlat på mig en hel del polska vänner här i Nederländerna som har sagt de kommer hjälpa mig med vad jag än behöver. Så jag tycker allmänt polska folket är riktigt trevliga.
Citera
2026-05-05, 13:36
Medlem
DraconianTimess avatar
Citat:
Jag ser fram emot att förhoppningsvis vara i ett land som fortfarande känns som Europa. Jag tror Polen faller perfekt i den katogorien. Enda utmaningen kommer bil språket tror jag. Har redan samlat på mig en hel del polska vänner här i Nederländerna som har sagt de kommer hjälpa mig med vad jag än behöver. Så jag tycker allmänt polska folket är riktigt trevliga.

Egentligen har vi en historia som upprepat sig. Rom delades i öst och väst. Västra rom föll, medan det östra imperiet höll i sig.
Vad ser vi idag? Västeuropa håller på att gå under, medan Östeuropa fortfarande känns relevant.

Ja, språket i Polen är en utmaning. Även jag som polack fick damma av mina läs- och skrivkundkaper.

Även om man ibland kan få bilden av att folk är våldsamt olika när man läser här på Flashback, så är ju grundregeln att du blir behandlad så som du behandlar andra.
Citera
2026-05-05, 13:42
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Jag har inte bott i Sverige på ungefär fem år nu. Bor i Nederländerna för tillfället, men var på besök i Sverige för inte så länge sedan. Jag kände verkligen då att det inte är någonstans man vill bo längre.

Jag tror också att Polen kan vara ett riktigt bra alternativ. Ekonomin verkar bli bättre och bättre. Till skillnad från Sverige känns det som att om någon gör något fel så reagerar folk direkt, istället för att bara acceptera läget.

Det känns spontant som ett land där man faktiskt kan bygga en framtid. Jag märker även här i Nederländerna att många polacker som tidigare jobbat här börjar flytta tillbaka till Polen nu, just för att det har blivit så pass mycket bättre där och värre här i NL.

Jag bodde i Warsawa under 6-7 månader under en startup fas av svensk dotterbolagskontor.

Längtar inte tillbaka, inte ens unga människor har grundkunskap i engelska.
Man blir lätt isolerad som icke Polsk talande.
Byråkratiska och krångliga.

Sista två månaderna flög jag hem till Stockholm varje helg.

Du måste vara Polack eller prata polska för att trivas i Polen
Citera
2026-05-05, 13:51
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WheelofFortune

Levnadsstandarden är bättre helt enkelt. Särskilt när det gäller sjukvård och hur snabbt du kan få vård.

Om du har Privat sjukvårdsförsäkring så får du toppvård men den allmäna vården i Polen ligger
långt efter Sverige.

Karolinska Sjukhuset rankas som en av top 10 i Europa.

Polen har ingen ens på top 50 listan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in