2026-05-08, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler

Ja, jag märkte hur "svensk" jag är när vi var i en Mercadona och kunden framför stod och samtalade med kassörskan om allt och inget i vad som upplevdes som en evighet. Då började det koka inombords.

Som semesterställe är det perfekt med mer eller mindre garanterad sol och att magnoliorna börjar blomma redan i februari. Dock så kan jag tycka det blir för varmt i slutet på juli/augusti.
Ja precis, det är en helt annan sak när man är där på semester för att koppla av och ta det lugnt. Men att bo där permanent börjar till slut tära på en. Allt från service hos banker till service generellt, man vill bara att saker ska fungera smidigt.

I Spanien händer det saker som man knappt ens skulle kunna föreställa sig i Sverige eller andra nordiska länder. Men som semesterställe är det perfekt.
Citera
2026-05-08, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LKKINGEN
Problemet med Polen som många vurmar för är att det är fullt av polacker plus att lönerna suger. Du som ville åka till Polen som byggare, dej kommer vi snart se i Sverige igen för dom kommer till väst i drösvis för att jobba och tjäna lite bättre.

Flyttade själv till Tyskland i slutet på 90- talet, blev otroligt förvånad när jag såg gamlingar komma från tunnelbanestationen långt efter midnatt. Redan då var det olustigt vara ute efter mörkrets inbrott i Sverige.

Nu är det helt uppfuckat här med tack vara Frau Merkel, står en neger i varje gathörn i gapar och man hittar ett huckla vart man än vänder sig.

Har det personligen väldigt bra men samhället i stort har helt tappat det tyska, tyskarna har ett mycket starkare kulturellt och socialt arv än vad vi har, det ser man bland annat i att alltid titlar och efternamn används, men det till trots så lever dom fortfarande många gånger med det stigma som dom blev pådyvlade efter WW2. Inte många som i icke offentliga sammanhang har något ont att säga om Adolf..

Problemet med Medelhavs länderna är att jag tror de flesta svenskar till slut kommer tappa det där nere för folk drar benen efter sig konstant, inget blir gjort, ingen håller tider, visst som pensionär kanske men jag tror inte man skulle stå ut i en yrkesmässig roll där om man är driven och vill åstadkomma något.
Sen är det ett jävla gapande, en av anledningarna vi är så trötta på våra tillresta.

Funderat på Schweiz i många år själv för jag skulle kunna ta med mig mina företag dit och har redan kontakter och affärer där men..
Även där känns det som att det inte riktigt är som det skall.
Många rika araber som "flytt" dit, pengar gör inte att dom uppför sig bättre precis.
Känns som att man bara skjuter problemet framför sig hur fan man än funderar så jag har funderat på Island men har faktiskt ingen aning om möjligheterna för det aldrig tänkt seriöst på det bara lekt med tanken.
Ska fan ta tag i det i helgen och kolla runt lite vad som gäller för en flytt dit.

Du efterfrågar bästa land i Europa, det känns som att alla länder står inför stora omvälvningar pga av bla befolkningsutbytet.

Andra önationer som tex i Karibien, Madeira etc skulle kunna vara intressant för där är tillresta lycksökare begränsat i antal.
Färöarna, men då ska man gilla vind o regn.

Kina/Japan hade varit fantastiskt men i Japan blir man aldrig accepterad och Kina, det är redan 1984 i kubik.

Men sitt ner i båten några veckor, Israel har tvingat in USA i ett krig med Iran och blir det som judarna vill så tror jag Europa kommer vara fucked i vilket fall som.
Länder kommer sluta använda dollarn för olja handeln, Hormuz kommer inte öppnas inom överskådlig tid.
USA kommer att fortsätta sitt krig i Iran och när dom bombat olje anläggningarna där och sätter in mark soldater kommer Iran ge sig på olja läggningarna i Gulfen vilket kommer sluta med en värdelös dollar, bränslebrist, massarbetslöshet och umbäranden som inte setts sen WW2. Så sitt ner i båten några veckor och vart åt det barkar för andra platser i världen men o andra sidan, vem tror ni kommer släppa in ekonomiska flyktingar fr Sverige?
Jag kommer att ha en lön som ligger klart över medel i Polen, och även en bra lön för Warszawa, så ekonomiskt kommer jag att klara mig väldigt bra. Eftersom jag har bott som ”invandrare” i flera olika länder nu är jag van vid det livet. Att skaffa vänner har aldrig varit något problem för mig, vare sig bland utlänningar eller lokalbefolkning, så det oroar jag mig inte för. Dessutom verkar polacker generellt gilla svenskar.

Just när det gäller invandringen är det ju det som är så bra med Polen enligt mig. De har betydligt bättre koll på läget och skyddar sina gränser. I Polen kan inte alla ”doktorer och ingenjörer” härja fritt som i Frankrike, Nederländerna, Sverige och många andra delar av Europa. Det polska folket tolererar inte samma nivå av kaos eller respektlöst beteende. Där möter man konsekvenser direkt från folket om man beter sig hur som helst.
Citera
2026-05-08, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vikingtraveler
Jag kommer att ha en lön som ligger klart över medel i Polen, och även en bra lön för Warszawa, så ekonomiskt kommer jag att klara mig väldigt bra. Eftersom jag har bott som ”invandrare” i flera olika länder nu är jag van vid det livet. Att skaffa vänner har aldrig varit något problem för mig, vare sig bland utlänningar eller lokalbefolkning, så det oroar jag mig inte för. Dessutom verkar polacker generellt gilla svenskar.

Just när det gäller invandringen är det ju det som är så bra med Polen enligt mig. De har betydligt bättre koll på läget och skyddar sina gränser. I Polen kan inte alla ”doktorer och ingenjörer” härja fritt som i Frankrike, Nederländerna, Sverige och många andra delar av Europa. Det polska folket tolererar inte samma nivå av kaos eller respektlöst beteende. Där möter man konsekvenser direkt från folket om man beter sig hur som helst.

Det är skönt med ett land där läkare och ingenjörer faktiskt jobbar som just läkare och ingenjörer.
Citera
2026-05-09, 09:07
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ja precis, det är en helt annan sak när man är där på semester för att koppla av och ta det lugnt. Men att bo där permanent börjar till slut tära på en. Allt från service hos banker till service generellt, man vill bara att saker ska fungera smidigt.

I Spanien händer det saker som man knappt ens skulle kunna föreställa sig i Sverige eller andra nordiska länder. Men som semesterställe är det perfekt.
Precis, det är vår erfarenhet sedan de 2-3 åren vi har haft ett hus där.

Att hitta lämpliga hantverkare är ett lotteri och mycket mer byråkrati kring bankärenden.
Citera
2026-05-11, 13:04
Medlem
Citat:
Ja, jag kommer tacka ja till tjänsten. Känns som en för bra möjlighet för att inte testa.

Bor i Eindhoven just nu och har tidigare bott i Den Haag, båda är bra städer på sina sätt. Men jag känner att det är dags att röra sig vidare och testa något nytt.

Nederländerna finns ju alltid kvar, det är absolut ett helt okej land att bo i. Men jag tror att Warszawa kan vara ett bättre val för framtiden, särskilt med tanke på möjligheterna och utvecklingen där just nu.

Väldigt klokt val!

Jag är född i Haag, väldigt trevlig och elegant stad.

Du kommer definitivt inte att ångra dig.

Somrarna måste du uppleva polska rivieran, Sopot. Du tror inte dina ögon!

Ta bilen och testa fd DDR Rugen, nära Stettin o Gdynia Gdansk Sopot, fiskebyar som Zingst.

Du tror att du är på Maldiverna… Kolla på,kartan, Rugen. Kritvit sandstrand i oändlighet, tysk infrastruktur i perfektion, ordning o reda, inga ficktjuvar och garanterat moské fritt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in