Citat:
Ursprungligen postat av
qbit
När jag säger att jag ligger nära Daniel Dennett menar jag att vi delar typ 90%, och den återstående skillnaden skulle jag formulera så här: jag tolkar ansvar mer strikt som en praktisk/psykologisk/social funktion än som en verklig egenskap i hans mening. Jag fokuserar därför på min egen position.
Min position är att det inte finns någon djupare mening med begreppen ”frihet”, ”ansvar” och ”förtjäna” än att beskriva vilka egenskaper vissa system (människor) har — nämligen förmågan att agera utifrån sina skäl, önskningar och intentioner, samt att vara mottagliga för incitament som kan påverka beteende över tid. Därför kan vi använda ansvarsutkrävning som ett sätt att påverka beteenden och bidra till ett samhälle präglat av fredlig samexistens och ömsesidigt fördelaktiga, produktiva samarbeten.
Så jag ligger nära din invändning: om man försöker formulera ett ansvar bortom dessa funktioner, så tycks det antingen bli oklart vad som tillförs, eller kollapsa tillbaka i just psykologisk motivation och social praktik. Huruvida man vill kalla min position kompatibilism eller pragmatism är för mig mindre intressant.
På din fråga skulle jag därför svara: nej, jag ser inte att det finns något ansvar bortom det praktiska. Det vi kallar ansvar är just dessa psykologiska och sociala funktioner, inget mer. Så frågan är: går något väsentligt förlorat om man reducerar ansvar till en praktisk/psykologisk/social funktion?
Kompatibilismens kärna är väl vad som gör ansvar möjligt och meningsfullt. Kan ansvar inte utvinnas i en naturalistisk tillvaro så är fri vilja inkompatibel med den. Det som i sådana fall återstår är mänsklig psykologi, social praktik och nytta.
Enligt mitt synsätt är denna insikt såväl avgörande som irrelevant.
Avgörande på så vis att det är en fundamental filosofisk och politisk insikt att ingen, någonsin, förtjänar sin belägenhet.
Irrelevant i en vardagligt praktisk dimension. Vilket inte behöver hanteras, eftersom ingen kan frigöra sig från omedelbar upplevelse av eget och andras ansvar och agens. Vi kommer inte att upphöra med att berömma och klandra varandra.
Inget går förlorat i detta. Jag menar att det praktiska livet hanteras av annat, exempelvis nytta, och det oavsett om någon fri vilja kan utvinnas ur tillvaron eller inte. Att sortera undan ontologisk skuld vore en mänsklig befrielse varför kompatibilistiska räddningsaktioner framstår som missriktade.
Citat:
Ursprungligen postat av
qbit
Psykologer är nog inte “100% säkra” åt något håll, och många undviker just den metafysiska frågan eftersom den ligger utanför vad psykologin egentligen kan avgöra. Däremot finns det forskning som visar att vår upplevelse av att kunna välja och påverka vårt beteende och våra liv — d.v.s. autonomi — är central för motivation och välmående, t.ex. inom Self-Determination Theory.
Så även om någon skulle vilja beskriva något som en “illusion”, följer det inte att det är oviktigt. Det finns t.ex. filosofer (mereologiska nihilister) som kallar en stol en “illusion”, eftersom de menar att den egentligen bara är en konfiguration av uppkvarkar, nerkvarkar och elektroner. Men när jag funderar på vilka stolar jag ska ta fram till en middagsbjudning har jag användning av just stolbegreppet — inte dess partikelkonfiguration. På samma sätt fyller autonomi en viktig funktion, oavsett hur den yttersta metafysiska frågan besvaras.
Stolen är ingen illusion. Den är hjärnans representation av något i sitt gränssnitt mot omvärlden. Denna representation har som påpekas inte särskilt mycket med det där något som finns i yttervärlden att göra. Men den är funktionell för överlevnad och reproduktion.
Men, ja, att hjärnan kommer till insikt om att det nog inte finns något därute som motsvarar den egna representationen innebär inte att inte längre kunna hantera stolar. Inte heller havererar upplevelsen av att sitta inne i huvudet, titta ut och styra av informationen att det är en illusion.
Ett vanligt kompatibilistiskt argument är ändå att utan ansvar i någon yttre mening så upplöses den psykologiska ansvarskänslan och möjligheten till mänsklig samexistens rämnar med den.