2026-05-07, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aljechin69
Du vet väl om att dom har olika courtage klasser så vad är problemet?
Jodå, och nu är det väl bättre när nu man kan ändra inför varje affär. Den möjligheten är ganska ny.

Citat:
Så många affärer gör du väl inte på en dag?
Det är väl snarare som så att när jag går in och justerar, så blir det många affärer just då.

Det blir mycket klickande och alla affärer kanske inte är avslutade när man vill byta för att få nästa affär så billigt som möjligt.

Inte heller ovanligt att jag sätter köp eller sälj till visst pris för några aktier och att jag vill att det ska vara under hela veckan. Jag kan då inte gå in och ändra courtageklass innan varje affär går igenom.
Senast redigerad av Stiffinger 2026-05-07 kl. 18:32.
Citera
2026-05-07, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Jodå, och nu är det väl bättre när nu man kan ändra inför varje affär. Den möjligheten är ganska ny.

Det är väl snarare som så att när jag går in och justerar, så blir det många affärer just då.

Det blir mycket klickande och alla affärer kanske inte är avslutade när man vill byta för att få nästa affär så billigt som möjligt.
Jag gör 1-2 affärer per vecka så ser inte riktigt problemet. Vill du trayda finns det andra program för det.
Citera
2026-05-07, 18:40
Medlem
Citat:
Jag gör 1-2 affärer per vecka så ser inte riktigt problemet. Vill du trayda finns det andra program för det.
Det behöver inte handla om att man traidar. Jag kanske sätter ett säljpris på aktie a med totalvärde för 250k, samtidigt som jag sätter ett säljpris på aktie b med ett totalvärde på 10k. Dagen sätter jag veckan ut.

Hur ska jag då göra för att få bästa courtage för båda affärerna?

I dag väljer jag oftast att göra avslut direkt, så att jag får rätt pris på courtaget, vilket troligen gör att jag förlorar på många affärer.
Senast redigerad av Stiffinger 2026-05-07 kl. 18:52.
Citera
2026-05-07, 18:59
Medlem
Citat:
Det behöver inte handla om att man traidar. Jag kanske sätter ett säljpris på aktie a med totalvärde för 250k, samtidigt som jag sätter ett säljpris på aktie b med ett totalvärde på 10k. Dagen sätter jag veckan ut.

Hur ska jag då göra för att få bästa courtage för båda affärerna?
Byt courtage klass inför varje köp/sälj under inställningar. Det tar ca 10 sekunder.
Citera
2026-05-07, 19:01
Medlem
Citat:
Byt courtage klass inför varje köp/sälj under inställningar. Det tar ca 10 sekunder.
Jo, men det förutsätter att affären går igenom innan jag byter courtageklass. Jag kanske har valt att affären ska gå igenom när priset är som jag vill, då kan det ta flera dagar. Och har jag då mer än en affär på gång och som jag vill ha olika courtagklasser på så funkar det inte så bra.

Jag tog upp ett exempel här, (FB) Tråden om Avanza
Citera
2026-05-07, 19:13
Medlem
Citat:
Jo, men det förutsätter att affären går igenom innan jag byter courtageklass. Jag kanske har valt att affären ska gå igenom när priset är som jag vill, då kan det ta flera dagar. Och har jag då mer än en affär på gång och som jag vill ha olika courtagklasser på så funkar det inte så bra.

Jag tog upp ett exempel här, (FB) Tråden om Avanza
Jo,men du vet ju gränserna så hur stort kan problemet vara? Du måste ju ändå göra två avslut på din affär. Du väljer väl courtageklass efter slutpris?
Citera
2026-05-07, 19:19
Medlem
Citat:
Jo,men du vet ju gränserna så hur stort kan problemet vara? Du måste ju ändå göra två avslut på din affär. Du väljer väl courtageklass efter slutpris?
Jag sätter två affärer, den ena som jag vill går igenom för 250k, den andra som jag vill går igenom för slutpris 10k. Köp eller sälj spelar ingen roll.

Jag sätter att priset ska gälla veckan ut.

Vilken courtageklass ska jag då välja?
Citera
2026-05-07, 19:24
Medlem
Citat:
Jag sätter två affärer, den ena som jag vill går igenom för 250k, den andra som jag vill går igenom för slutpris 10k. Köp eller sälj spelar ingen roll.

Jag sätter att priset ska gälla veckan ut.

Vilken courtageklass ska jag då välja?
Sätter du två affärer har du ju två avslut. Välj själv.
Citera
2026-05-07, 19:27
Medlem
Citat:
Sätter du två affärer har du ju två avslut. Välj själv.
Jag vet ju inte när affärerna kommer att gå igenom.

Du väljer inte courtageklass per affär, utan när den kommer att gälla.
Citera
2026-05-07, 19:39
Medlem
Citat:
Jag vet ju inte när affärerna kommer att gå igenom.

Du väljer inte courtageklass per affär, utan när den kommer att gälla.
Fingertoppskänsla. Är det så hår fint så spelar det nog ingen roll. Du får ett högre pris och betalar mer i courtage. Knappast något större problem då skillnaden blir några tior på 15,600 kr och uppåt.
Citera
2026-05-07, 19:43
Medlem
Citat:
Fingertoppskänsla. Är det så hår fint så spelar det nog ingen roll. Du får ett högre pris och betalar mer i courtage. Knappast något större problem då skillnaden blir några tior på 15,600 kr och uppåt.
Jag vill inte betala en enda tia i onödan, och därför anser jag att Avanzas courtagesystem är kasst.

Varje gång jag gör affärer där så funderar jag på att byta, och jag har konton med lite fonder på både Montrose, Nordnet och på min lönebank, men har ännu inte satt mig in i hur det fungerar där.

Lite trist då jag annars gillar Avanza och Hagströmer.
Senast redigerad av Stiffinger 2026-05-07 kl. 19:45.
Citera
2026-05-07, 19:46
Medlem
Citat:
Jag vill inte betala en enda tia i onödan, och därför anser jag att Avanzas courtagesystem är kasst.

Varje gång jag gör affärer där så funderar jag på att byta, och jag har konton med lite fonder på både Montrose, Nordnet och på min lönebank, men har ännu inte satt mig in i hur det fungerar där.

Lite trist då jag annars gillar Avanza.
Varför sätter du veckokurser och inte dagskurser?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in