Citat:
Ursprungligen postat av
Meiji
I trådstarten efterfrågar du "en lista på vad Jimmie gjort istället då han egentligen skulle varit på jobbet och röstat". Du skriver, att "det borde gå att reda ut med tanke på hur god insyn vissa här på forumet borde ha i just partiet SD".
Som jag skrev, så är partiledare och språkrör undantagna från närvaroplikt vid voteringar enl. riksdagens egna regler.
https://www.riksdagen.se/sv/ledamoter-och-partier/ledamoternas-arvoden-och-villkor/ledamoternas-arvoden/#kan-bli-aterbetalningsskyldig-vid-franvaro-3
Betr. att Åkessons arbetssituation enl. dig "borde gå att reda ut", så finns det ingen - utom Åkesson själv, hans fru och hans närmaste tjänstemän - som har tillgång till Åkessons kalender. Såvitt jag vet, så publiceras f.ö. inte någons riksdagsledamots kalender.
Citat:
Ursprungligen postat av
Gorbi
Nja partiledarna är undantagna att inte få löneavdrag när deras frånvaro är 60% eller ännu mer, det är fortfarande en del av partiledarnas arbete att vara närvarande och rösta. En viktig del om vi fortfarande skall tro på representativ demokrati.
Till skillnad från dig så betraktar jag utskottsarbetet dvs det som leder fram till beslutet vad ett parti ska rösta på, som betydligt mer viktigt än själva knapptryckningen. Själva knapptryckningen är trivial; den kan vem som helst utföra.
Citat:
Ursprungligen postat av
Gorbi
Sedan kan det finnas säkerhetsskäl att inte i förväg meddela var Jimmie Åkesson kommer dyka upp vid en viss tid, det kan vi alla förstå. Men som jag nu efterfrågar att i efterhand efterforska vad Jimmie prioriterat vid 93,51% av de tillfällen då han skall rösta i riksdagen. Det kan ingen som värnar vårt nuvarande system med representativ demokrati ha någon invändning emot.
OBS!!
Fortfarande har ingen kunnat ge ett endaste exempel på ett jobb som Jimmie har varit på då han borde varit i riksdagen och röstat.
Eftersom ingen - utom Åkesson själv, hans fru eller hans närmaste tjänstemän - har tillgång till Åkessons kalender och kan se, vad han har haft inbokat, så kommer ingen att kunna redogöra för det.
Citat:
Ursprungligen postat av
Meiji
Skall vi då utgå från att han bara skitit i sitt arbete och istället softat nere i Sölvesborg.
2 millar om året för att dyka upp i TV-debatter och halvsömnigt ordbajsa omväxlande med de andra 7 partiledarna i en timme.
Som jag skrev - enl. egen uppgift så reser Åkesson i sin egenskap som partiledare runt i landet, men även en del utomlands. När Åkesson intervjuades i Kvartal den 27 mars 2026, så fick han en fråga om sin frånvaro från voteringar.
Åkesson sa, att han och hans fru hade räknat efter hur många gånger han sovit i sin egen säng i Sölvesborg sedan årsskiftet 2025/2026 till tidpunkten för intervjun 2026-03-27 --> 9 nätter.
Det är upp till dig om du vill utgå från, att det är en lögn.