2026-05-07, 11:01
Medlem
Dra in hans lön likt han själv gjort med långtidsarbetslösa. Annars så kan jag väl tänka mig att han bor i Blekinge och Maggan i Stockholm.
Citera
2026-05-07, 11:12
Medlem
von.Boegroeffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Tänkte att om artikeln är låst så klistrar jag in själva toplistan här

Vet inte VAD karln gör, jag menar att vara partiledare kräver en massa kringjobb... men 93,51% är rätt spännande högt.

Absolut! Även om han "leder ligan" så är det ganska anmärkningsvärt att så många har hög frånvaro! Hade det varit ett privat företag så hade det varit *Tack och hej, lycka till i framtiden med annat än det här!*
Citera
2026-05-07, 11:47
Medlem
kyrkstockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apfyllan
Jag tror han är deprimerad, helt enkelt
Jag menar att han varit slut sedan time-outen. Nu flyttar man inte på någon som tagit partiet från gatan till 20%.
Du hade samma situation med Alf Svensson. Han styrde i evighet och utsåg sedan en kopia av sig själv (mörkhårig, glasögon) till efterträdare.

Jimmie letar antagligen efter en kopia av sig själv inklusive glugg mellan framtänderna.
Citera
2026-05-07, 11:54
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorFredrik
Det är 55%
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorFredrik
Det är 55%
Nej, 60%.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/jimmie-akesson-ar-partiledaren-med-hogst-franvaro-i-riksdagen
Citera
2026-05-07, 12:04
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gorbi
Det är ju sedan länge känt att Jimmie Åkesson har en otroligt hög frånvaro från politikernas viktigaste jobbuppgift i en representativ demokrati nämligen vid omröstningarna i olika frågor.

Här på forumet finns ju många sympatisörer till SD, även om många har omvärderat sin tilltro till partiet på senare tid, det bör finnas anställda samt personer med god insyn i SD här på forumet som kan svara.

Vad är så otroligt viktigt i 93% av fallen att man bedömer det som viktigare än att representera de medborgare som lagt sin röst på Jimmie Åkesson, vad är så viktigt i så ofantligt många fall att man är frånvarande på jobbet?

Kan vi få en lista på vad Jimmie gjort istället då han egentligen skulle varit på jobbet och röstat?

Detta borde gå att reda ut med tanke på hur god insyn vissa här på forumet borde ha i just partiet SD.

Partiledare och språkrör är undantagna från närvaroplikt vid voteringar enl. riksdagens egna regler.

https://www.riksdagen.se/sv/ledamoter-och-partier/ledamoternas-arvoden-och-villkor/ledamoternas-arvoden/#kan-bli-aterbetalningsskyldig-vid-franvaro-3

Enl. egen uppgift så reser Åkesson i sin egenskap som partiledare runt i landet, men även en del utomlands. När Åkesson intervjuades i Kvartal den 27 mars 2026, så fick han en fråga om sin frånvaro från voteringar.

Åkesson sa, att han och hans fru hade räknat efter hur många gånger han sovit i sin egen säng i Sölvesborg sedan årsskiftet 2025/2026 till tidpunkten för intervjun 2026-03-27 --> 9 nätter.
Citera
2026-05-07, 12:12
Avstängd
Gorbis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Partiledare och språkrör är undantagna från närvaroplikt vid voteringar enl. riksdagens egna regler.

https://www.riksdagen.se/sv/ledamoter-och-partier/ledamoternas-arvoden-och-villkor/ledamoternas-arvoden/#kan-bli-aterbetalningsskyldig-vid-franvaro-3

Enl. egen uppgift så reser Åkesson i sin egenskap som partiledare runt i landet, men även en del utomlands. När Åkesson intervjuades i Kvartal den 27 mars 2026, så fick han en fråga om sin frånvaro från voteringar.

Åkesson sa, att han och hans fru hade räknat efter hur många gånger han sovit i sin egen säng i Sölvesborg sedan årsskiftet 2025/2026 till tidpunkten för intervjun 2026-03-27 --> 9 nätter.

Det är ju att svara på frågan utan att riktigt svara på den. Det kan ju ha varit många rena nöjesresor, han tjänar över 2 miljoner om året nuförtiden och har därmed ett fett nöjeskonto även om han i hemlighet fortfarande spelmissbrukar.

Senaste konserten han hade sett visade sig ju vara Saxon nere i Spanien, vad kan han ha för arbetsuppgift i Spanien?
Citera
2026-05-07, 12:32
Moderator
Meijis avatar
Citat:

Citat:
Det är ju att svara på frågan utan att riktigt svara på den. Det kan ju ha varit många rena nöjesresor, han tjänar över 2 miljoner om året nuförtiden och har därmed ett fett nöjeskonto även om han i hemlighet fortfarande spelmissbrukar.

Senaste konserten han hade sett visade sig ju vara Saxon nere i Spanien, vad kan han ha för arbetsuppgift i Spanien?

I trådstarten efterfrågar du "en lista på vad Jimmie gjort istället då han egentligen skulle varit på jobbet och röstat". Du skriver, att "det borde gå att reda ut med tanke på hur god insyn vissa här på forumet borde ha i just partiet SD".

Som jag skrev, så är partiledare och språkrör undantagna från närvaroplikt vid voteringar enl. riksdagens egna regler.

Betr. att Åkessons arbetssituation enl. dig "borde gå att reda ut", så finns det ingen - utom Åkesson själv, hans fru och hans närmaste tjänstemän - som har tillgång till Åkessons kalender. Såvitt jag vet, så publiceras f.ö. inte någons riksdagsledamots kalender.
Citera
2026-05-07, 15:26
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Jag vill ha konkreta exempel på vad Jimmie har gjort och prioriterat, det avslöjades ju häromdagen att han deklarerat en inkomst på över 2 miljoner.

Skall man då kunna ligga nere i Sölvesborg i poolen med en drink och bara gapflabba.
Han lirade väl mycket nätpoker under skilsmässan.

Att partiledare generellt har låg närvaro vid votering tror jag man får acceptera. Om vi nu ska lita på de siffror som presenterats i tråden (Åkesson 93%, Andersson 60%) så tror jag personligen att Andersson har förmånen att ha flera profilerade medarbetare som journalister vill prata med och kan därmed delegera viss del av sig själv på ett sätt som SD fortfarande lider av, d v s alla vill ha Åkesson överallt hela tiden.

Det är också en av SD's största achilleshälar, partiet är helt beroende av honom som motor och nylle utåt.
Citera
2026-05-07, 15:32
Avstängd
Gorbis avatar
Citat:
I trådstarten efterfrågar du "en lista på vad Jimmie gjort istället då han egentligen skulle varit på jobbet och röstat". Du skriver, att "det borde gå att reda ut med tanke på hur god insyn vissa här på forumet borde ha i just partiet SD".

Som jag skrev, så är partiledare och språkrör undantagna från närvaroplikt vid voteringar enl. riksdagens egna regler.

Betr. att Åkessons arbetssituation enl. dig "borde gå att reda ut", så finns det ingen - utom Åkesson själv, hans fru och hans närmaste tjänstemän - som har tillgång till Åkessons kalender. Såvitt jag vet, så publiceras f.ö. inte någons riksdagsledamots kalender.

Nja partiledarna är undantagna att inte få löneavdrag när deras frånvaro är 60% eller ännu mer, det är fortfarande en del av partiledarnas arbete att vara närvarande och rösta. En viktig del om vi fortfarande skall tro på representativ demokrati.

Sedan kan det finnas säkerhetsskäl att inte i förväg meddela var Jimmie Åkesson kommer dyka upp vid en viss tid, det kan vi alla förstå. Men som jag nu efterfrågar att i efterhand efterforska vad Jimmie prioriterat vid 93,51% av de tillfällen då han skall rösta i riksdagen. Det kan ingen som värnar vårt nuvarande system med representativ demokrati ha någon invändning emot.

OBS!!

Fortfarande har ingen kunnat ge ett endaste exempel på ett jobb som Jimmie har varit på då han borde varit i riksdagen och röstat.

Skall vi då utgå från att han bara skitit i sitt arbete och istället softat nere i Sölvesborg.

2 millar om året för att dyka upp i TV-debatter och halvsömnigt ordbajsa omväxlande med de andra 7 partiledarna i en timme. Nästan Sovjetunionen-nivå på fördelningspolitiken i dagens Sverige, politiker = extrem överklass utan några krav på sig.
Citera
2026-05-07, 15:38
Medlem
Hur många röstningar har dom på en månad?
Citera
2026-05-07, 16:34
Moderator
Meijis avatar
Citat:

Citat:
Nja partiledarna är undantagna att inte få löneavdrag när deras frånvaro är 60% eller ännu mer, det är fortfarande en del av partiledarnas arbete att vara närvarande och rösta. En viktig del om vi fortfarande skall tro på representativ demokrati.

Till skillnad från dig så betraktar jag utskottsarbetet dvs det som leder fram till beslutet vad ett parti ska rösta på, som betydligt mer viktigt än själva knapptryckningen. Själva knapptryckningen är trivial; den kan vem som helst utföra.

Citat:
Sedan kan det finnas säkerhetsskäl att inte i förväg meddela var Jimmie Åkesson kommer dyka upp vid en viss tid, det kan vi alla förstå. Men som jag nu efterfrågar att i efterhand efterforska vad Jimmie prioriterat vid 93,51% av de tillfällen då han skall rösta i riksdagen. Det kan ingen som värnar vårt nuvarande system med representativ demokrati ha någon invändning emot.

OBS!!

Fortfarande har ingen kunnat ge ett endaste exempel på ett jobb som Jimmie har varit på då han borde varit i riksdagen och röstat.

Eftersom ingen - utom Åkesson själv, hans fru eller hans närmaste tjänstemän - har tillgång till Åkessons kalender och kan se, vad han har haft inbokat, så kommer ingen att kunna redogöra för det.

Citat:
Skall vi då utgå från att han bara skitit i sitt arbete och istället softat nere i Sölvesborg.

2 millar om året för att dyka upp i TV-debatter och halvsömnigt ordbajsa omväxlande med de andra 7 partiledarna i en timme.

Som jag skrev - enl. egen uppgift så reser Åkesson i sin egenskap som partiledare runt i landet, men även en del utomlands. När Åkesson intervjuades i Kvartal den 27 mars 2026, så fick han en fråga om sin frånvaro från voteringar.

Det är upp till dig om du vill utgå från, att det är en lögn.
Citera
2026-05-07, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Dra in hans lön likt han själv gjort med långtidsarbetslösa. Annars så kan jag väl tänka mig att han bor i Blekinge och Maggan i Stockholm.

Du tänker att han behöver sitta på röven inne i riksdagen 24/7 för att plocka ut lönen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in