2026-05-07, 10:15
Avstängd
Gorbis avatar
Det är ju sedan länge känt att Jimmie Åkesson har en otroligt hög frånvaro från politikernas viktigaste jobbuppgift i en representativ demokrati nämligen vid omröstningarna i olika frågor.

Här på forumet finns ju många sympatisörer till SD, även om många har omvärderat sin tilltro till partiet på senare tid, det bör finnas anställda samt personer med god insyn i SD här på forumet som kan svara.

Vad är så otroligt viktigt i 93% av fallen att man bedömer det som viktigare än att representera de medborgare som lagt sin röst på Jimmie Åkesson, vad är så viktigt i så ofantligt många fall att man är frånvarande på jobbet?

Kan vi få en lista på vad Jimmie gjort istället då han egentligen skulle varit på jobbet och röstat?

Detta borde gå att reda ut med tanke på hur god insyn vissa här på forumet borde ha i just partiet SD.
Citera
2026-05-07, 10:21
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gorbi
Det är ju sedan länge känt att Jimmie Åkesson har en otroligt hög frånvaro från politikernas viktigaste jobbuppgift i en representativ demokrati nämligen vid omröstningarna i olika frågor.

Här på forumet finns ju många sympatisörer till SD, även om många har omvärderat sin tilltro till partiet på senare tid, det bör finnas anställda samt personer med god insyn i SD här på forumet som kan svara.

Vad är så otroligt viktigt i 93% av fallen att man bedömer det som viktigare än att representera de medborgare som lagt sin röst på Jimmie Åkesson, vad är så viktigt i så ofantligt många fall att man är frånvarande på jobbet?

Kan vi få en lista på vad Jimmie gjort istället då han egentligen skulle varit på jobbet och röstat?

Detta borde gå att reda ut med tanke på hur god insyn vissa här på forumet borde ha i just partiet SD.
Det är nog samma anledning som varför Magdalena Andersson har 60% frånvaro - man fokuserar på andra saker som hör till partiledarrollen.
Citera
2026-05-07, 10:22
Medlem
Notis: Absolut ingen SD-are så ta detta inte som ett försvar.

Var får du 93% ifrån? Du nämner det som att det finns statistic på att han aktivt varit frånvarande 93% av sin tid som han borde ha varit "på arbetet"? Vad innebär för övrigt "på arbetet" för en politiker?

Jag håller helt med om att politiker (eller andra förtroendevalda) som röstats fram av en grupp människor ska representera dessa på det sätt som hen nu lovat/indikerat att hen ska. Inga konstigheter på den punkten.
Citera
2026-05-07, 10:22
Medlem
Apfyllans avatar
Jag tror han är deprimerad, helt enkelt
Citera
2026-05-07, 10:23
Avstängd
Gorbis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Det är nog samma anledning som varför Magdalena Andersson har 60% frånvaro - man fokuserar på andra saker som hör till partiledarrollen.

Jag vill ha konkreta exempel på vad Jimmie har gjort och prioriterat, det avslöjades ju häromdagen att han deklarerat en inkomst på över 2 miljoner.

Skall man då kunna ligga nere i Sölvesborg i poolen med en drink och bara gapflabba.
Citera
2026-05-07, 10:24
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gorbi
Jag vill ha konkreta exempel på vad Jimmie har gjort och prioriterat, det avslöjades ju häromdagen att han deklarerat en inkomst på över 2 miljoner.

Skall man då kunna ligga nere i Sölvesborg i poolen med en drink och bara gapflabba.
Han har nog gjort samma saker som Magdalena Andersson som har 60% frånvaro.
Citera
2026-05-07, 10:25
Avstängd
Gorbis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anthraxious

Var får du 93% ifrån? Du nämner det som att det finns statistic på att han aktivt varit frånvarande 93% av sin tid som han borde ha varit "på arbetet"? Vad innebär för övrigt "på arbetet" för en politiker?

Jag håller helt med om att politiker (eller andra förtroendevalda) som röstats fram av en grupp människor ska representera dessa på det sätt som hen nu lovat/indikerat att hen ska. Inga konstigheter på den punkten.

Det är ju det jag tänkte vi skulle bena ut i denna tråden, vad är det för "jobb" Jimmie prioriterat över den viktiga arbetsuppgiften att representera de väljares röst i omröstningar i olika frågor.
Citera
2026-05-07, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anthraxious

Statistik finns:

https://www.dn.se/sverige/de-har-hogst-franvaro-i-riksdagen-kan-tvingas-in-efter-kvittningsbraket/
Citera
2026-05-07, 10:38
Medlem
triptykens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Statistik finns:

https://www.dn.se/sverige/de-har-hogst-franvaro-i-riksdagen-kan-tvingas-in-efter-kvittningsbraket/

Tänkte att om artikeln är låst så klistrar jag in själva toplistan här

Citat:
Fakta.Riksdagsledamöter med högst frånvaro

1. Jimmie Åkesson (SD): 93,51 %
2. Magdalena Andersson (S): 55,56 %
3. Margareta Cederfelt (M): 39,61 %
4. Ida Gabrielsson (V): 36,36 %
5. Nooshi Dadgostar (V): 35,71 %
6. Muharrem Demirok (C): 34,42 %
7. Annika Strandhäll (S): 32,03 %
8. Elsa Widding (-): 31,17 %
9. Boriana Åberg (M): 29,87 %
10. Ingela Nylund Watz (S): 29,87 %

Vet inte VAD karln gör, jag menar att vara partiledare kräver en massa kringjobb... men 93,51% är rätt spännande högt.
Citera
2026-05-07, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Statistik finns:

Tack så mkt! Även om det är en betalartikel har andra kopierat statistiken. Då är det alltså riksdagsfrånvaro alltså. Frågan är också om det är något som alltid är viktigt? Diskuteras enbart viktiga punkter? Är det alltid omröstningar som behöver ageras på? Jag är inte så insatt i själva yrket så kan inte riktigt säga om det är viktigt att helt enkelt närvara eller om en politiker kan göra ett lika viktigt jobb genom att till exempel vara ute bland folk och hjälpa med ngt elelr informera.

Men generellt skulle jag säga att 93% är en hög siffra oavsett vad, absolut.
Citera
2026-05-07, 10:52
Medlem
FarbrorFredriks avatar
Citat:
Det är 55%
Citera
2026-05-07, 10:53
Medlem
FarbrorFredriks avatar
Citat:
Han har nog gjort samma saker som Magdalena Andersson som har 60% frånvaro.
Det är 55%
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in