2026-05-07, 15:58
Medlem
Hej!

Kort och gott, jag har lyckats hitta en nisch inom försäljning på Tradera som hittills har genererat ett ROI med över 2000%. Jag har tänkt förstätta verksamheten och kommer snart slå i taket på vad som anses vara skattefritt och hobbyverksamhet. Vad är skattemässigt mildast? Är det att öppna ett företag och fortsätta försäljningen genom det eller skatta på vinsten som privatperson? Inser också att marknaden till slut kommer vara mättad på produkten, kanske går det därefter att sälja vidare företaget (förutsatt att man öppnar ett).
Citera
2026-05-07, 16:09
Medlem
NyaHenriksss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Hej!

Kort och gott, jag har lyckats hitta en nisch inom försäljning på Tradera som hittills har genererat ett ROI med över 2000%. Jag har tänkt förstätta verksamheten och kommer snart slå i taket på vad som anses vara skattefritt och hobbyverksamhet. Vad är skattemässigt mildast? Är det att öppna ett företag och fortsätta försäljningen genom det eller skatta på vinsten som privatperson? Inser också att marknaden till slut kommer vara mättad på produkten, kanske går det därefter att sälja vidare företaget (förutsatt att man öppnar ett).
Det räcker väl med en enskild firma?
Citera
2026-05-07, 16:22
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Hej!

Att köpa in och sälja saker dyrare är inte hobbyverksamhet. Hobbyverksamhet handlar inte (främst) om omsättning utan hobbysyfte. Dvs att du ex har som hobby att göra träskulpturer så kan du sälja några såsom hobbyverksamhet. Gör du något rent affärsmässigt, ex köpa in saker för att sälja dem dyrare, är det näringsverksamhet från första kronan. För sådan verksamhet behöver du vara näringsidkare, dvs ha ex enskild firma eller aktiebolag. Du får alltså inte bedriva sådan verksamhet som privatperson, varken det du gjort eller framåt.

Beroende på planerad omsättning och vinst är olika bolagsformer olika lämpliga, men normalt är aktiebolag överlägset enskild firma.
Senast redigerad av Stygotius 2026-05-07 kl. 16:29.
Citera
2026-05-07, 17:13
Medlem
Citat:
Hej!

Skitsnack att du tjänar 2000%.
Citera
2026-05-07, 17:28
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddoque2

Inte omöjligt om man hittar rätt nisch och rätt produkt som man kan köpa billigt från Kina. Säg som exempel, köp för 1kr och sen sälja samma produkt här i sverige för 20kr.
Citera
2026-05-07, 17:44
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Hej!

"kommer snart slå i taket på vad som anses vara skattefritt och hobbyverksamhet."

Vad menar du med "anses vara skattefritt"?

Du bedriver näringsverksamhet, där är vinsten skattepliktig från första kronan.

Även vinst av hobbyverksamhet är skattepliktig från första kronan, det beskattas i inkomstslaget tjänst, det skall även betalas egenavgifter på vinsten från hobbyverksamhet.
Någon hobbyverksamhet är det dock inte frågan om i ditt fall.
Citera
2026-05-07, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
"kommer snart slå i taket på vad som anses vara skattefritt och hobbyverksamhet."

Vad menar du med "anses vara skattefritt"?

Du bedriver näringsverksamhet, där är vinsten skattepliktig från första kronan.

Även vinst av hobbyverksamhet är skattepliktig från första kronan, det beskattas i inkomstslaget tjänst, det skall även betalas egenavgifter på vinsten från hobbyverksamhet.
Någon hobbyverksamhet är det dock inte frågan om i ditt fall.

Exakt!
Fattar inte att folk har så dålig koll kring vad som gäller.

Det är som alla EPA-killar som annonserar i lokala Facebook-grupper att dom transporterar folks skit till återvinningen, eller kör fylletaxi (bland annat).
När man förklarar att dom behöver skatta för det, ha yrkestrafiktillstånd och dessutom betala avgift hos återvinningen, så gäller folk "buhu... låt grabbarna tjäna lite extra pengar för fan..."
DET GÅR VÄL FÖR FAN ATT DRIVA FÖRETAG PÅ RÄTT SÄTT ÄVEN SOM EPA-KILLE??!!

För att inte tala om alla idioter som i industriell skala säljer 3D-printade prylar utan att ta upp det som näringsverksamhet.

...end of rant.
Citera
2026-05-07, 19:02
Medlem
Citat:

3D print med rätt nisch eller växter (sticklingar) ger definitivt 2000%. Jag har ägnat mig åt det senare och en stickling för 500kr som du förökar och säljer 100st av för ungefär samma pris är en ganska bra affär.
Citera
2026-05-07, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MpunktM
3D print med rätt nisch eller växter (sticklingar) ger definitivt 2000%. Jag har ägnat mig åt det senare och en stickling för 500kr som du förökar och säljer 100st av för ungefär samma pris är en ganska bra affär.
Ok. Skatta för det då.
Citera
2026-05-07, 19:41
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Att köpa in och sälja saker dyrare är inte hobbyverksamhet. Hobbyverksamhet handlar inte (främst) om omsättning utan hobbysyfte. Dvs att du ex har som hobby att göra träskulpturer så kan du sälja några såsom hobbyverksamhet. Gör du något rent affärsmässigt, ex köpa in saker för att sälja dem dyrare, är det näringsverksamhet från första kronan. För sådan verksamhet behöver du vara näringsidkare, dvs ha ex enskild firma eller aktiebolag. Du får alltså inte bedriva sådan verksamhet som privatperson, varken det du gjort eller framåt.

Beroende på planerad omsättning och vinst är olika bolagsformer olika lämpliga, men normalt är aktiebolag överlägset enskild firma.
Självklart får man bedriva sådan verksamhet, men det räknas till inkomstslaget näringsverksamhet.
Citera
2026-05-07, 19:42
Medlem
Citat:
Ok. Skatta för det då.

Absolut. Om jag gör en vinst över 50.000kr och/eller säljer över 30 varor på sajter enligt DAC7 så är jag så illa tvungen att skatta. Om man vill se det som hobbyverksamhet eller privat är en definitionsfråga.

Om man har tur, och har en god vän eller två som kan tänka sig att bidra, kan man förstås sälja för 50.000kr per person
Citera
2026-05-07, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fogfury
Exakt!
Fattar inte att folk har så dålig koll kring vad som gäller.

Det är som alla EPA-killar som annonserar i lokala Facebook-grupper att dom transporterar folks skit till återvinningen, eller kör fylletaxi (bland annat).
När man förklarar att dom behöver skatta för det, ha yrkestrafiktillstånd och dessutom betala avgift hos återvinningen, så gäller folk "buhu... låt grabbarna tjäna lite extra pengar för fan..."
DET GÅR VÄL FÖR FAN ATT DRIVA FÖRETAG PÅ RÄTT SÄTT ÄVEN SOM EPA-KILLE??!!

För att inte tala om alla idioter som i industriell skala säljer 3D-printade prylar utan att ta upp det som näringsverksamhet.

...end of rant.

I TS fall är det ju självklart att det är näringsverksamhet.

Men det du beskriver är ju snarare några kids som försöker tjäna några extra kronor.

Om en unge erbjuder mig att klippa gräset för en femhundring så är det ju uppenbart att pengarna inte kommer skattas för. Om han skulle vara tvungen att starta firma, skatta för pengarna, betala sociala avgifter och sköta bokföring så skulle det inte bli något av saken alls. Det borde du ju fatta själv också.

Dessutom skulle han få öka priset till en sån nivå att ingen skulle anställa honom. Varför skulle någon anställa en 15-åring till samma pris som det skulle kosta att anställa ett proffs?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in