2026-05-07, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MpunktM
Absolut. Om jag gör en vinst över 50.000kr och/eller säljer över 30 varor på sajter enligt DAC7 så är jag så illa tvungen att skatta. Om man vill se det som hobbyverksamhet eller privat är en definitionsfråga.

Om man har tur, och har en god vän eller två som kan tänka sig att bidra, kan man förstås sälja för 50.000kr per person
Om något köps in i syfte att sälja det vidare med vinst så skall vinsten vara underlag till beskattning direkt. Gränsen på 50 000 gäller endast vid vinst på sådant som ursprungligen inköpts för att brukas av säljaren.
Citera
2026-05-07, 19:58
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Absolut. Om jag gör en vinst över 50.000kr och/eller säljer över 30 varor på sajter enligt DAC7 så är jag så illa tvungen att skatta. Om man vill se det som hobbyverksamhet eller privat är en definitionsfråga.

Om man har tur, och har en god vän eller två som kan tänka sig att bidra, kan man förstås sälja för 50.000kr per person

Sluta vilseleda människor!

Du kan inte ämnet.
Citera
2026-05-07, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Om något köps in i syfte att sälja det vidare med vinst så skall vinsten vara underlag till beskattning direkt. Gränsen på 50 000 gäller endast vid vinst på sådant som ursprungligen inköpts för att brukas av säljaren.

Det beror på. Om du har ett växtintresse där du samlar på tiotals olika exotiska växter kan det vara svårt att bevisa ditt påstående om att det enbart är vinstdrivande. En stickling, om något, kan anses begagnad.

Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Sluta vilseleda människor!

Du kan inte ämnet.

Se ovan, horunge.

Jag har sålt utan problem över huvud taget, enligt ovanstående. Köper man in varor från Kina och säljer dessa är man givetvis skyldig att betala skatt.

Visa gärna ett juridiskt fall där en försäljare av sticklingar blir dömd för skattefusk. I annat fall jag rätt, sosse.
Senast redigerad av MpunktM 2026-05-07 kl. 20:06.
Citera
2026-05-07, 20:06
Medlem
Citat:

Du vet att du skall skatta och försöker få medhåll att fuska.
Citera
2026-05-07, 20:56
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Haddoque2
Skitsnack att du tjänar 2000%.

Ok. På det senaste köpet inhandlades produkter för 660 sek och jag har på dessa tjänat 19 281 enligt traderas kalkyl när avgift och fraktkostnader är draget. Hur som helst, nu var det inte min intjänade summa som spelar roll utan vad jag bör göra. Öppna företag t ex.
Citera
2026-05-07, 21:10
Avstängd
Citat:
"kommer snart slå i taket på vad som anses vara skattefritt och hobbyverksamhet."

Vad menar du med "anses vara skattefritt"?

Du bedriver näringsverksamhet, där är vinsten skattepliktig från första kronan.

Även vinst av hobbyverksamhet är skattepliktig från första kronan, det beskattas i inkomstslaget tjänst, det skall även betalas egenavgifter på vinsten från hobbyverksamhet.
Någon hobbyverksamhet är det dock inte frågan om i ditt fall.

Försäljningen antyds som hobbyverksamhet och jag vill ha mina 50 tkr skattefritt men då jag strax når taket så kommer det vara oundvikligt och därav min trådstart.
Citera
2026-05-07, 21:27
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Försäljningen antyds som hobbyverksamhet och jag vill ha mina 50 tkr skattefritt men då jag strax når taket så kommer det vara oundvikligt och därav min trådstart.

Din försäljning har ingenting med hobbyverksamhet att göra, även om det skulle vara hobbyverksamhet så är vinst av hobbyverksamhet skattepliktigt från första kronan, du skall dessutom betala egenavgifter på vinsten av hobbyverksamhet, du tjänar alltså ingenting skattemässigt på att hävda att det är hobbyverksamhet, detta är en vanlig missuppfattning här på Flashback.

"jag vill ha mina 50 tkr skattefritt"

Det som du beskriver i trådstarten har ingenting att göra med försäljning av personligt lösöre, du har alltså ingen som helst möjlighet till "50 tkr skattefritt", samma sak här, detta är en vanlig missuppfattning här på Flashback.

Tänk också på att bokföringslagen gäller för dig från första dagen du började din verksamhet.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/bokforingslag-19991078_sfs-1999-1078/

Du behöver läsa på ordentligt och anlita en redovisningskonsolt, ofta felaktigt kallad revisor.
Senast redigerad av trottwell 2026-05-07 kl. 21:44.
Citera
2026-05-07, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snabbluder
I TS fall är det ju självklart att det är näringsverksamhet.

Men det du beskriver är ju snarare några kids som försöker tjäna några extra kronor.

Om en unge erbjuder mig att klippa gräset för en femhundring så är det ju uppenbart att pengarna inte kommer skattas för. Om han skulle vara tvungen att starta firma, skatta för pengarna, betala sociala avgifter och sköta bokföring så skulle det inte bli något av saken alls. Det borde du ju fatta själv också.

Dessutom skulle han få öka priset till en sån nivå att ingen skulle anställa honom. Varför skulle någon anställa en 15-åring till samma pris som det skulle kosta att anställa ett proffs?

Jag förstår vad du menar. Skillnaden är att det görs i en skala som de facto omfattas av reglerna kring näringsverksamhet.
Att man annonserar i ett forum där man når flera tusen potentiella kunder.
Priset är lägre ja, eftersom dom inte behöver ta höjd för moms, arbetsgivaravgift och bolagsskatt. Så pengarna i handen blir nog fler i slutändan.
Om man ska se mellan fingrarna bara för att dom är under 20 så bör ju samma sak gälla arbetsgivare som anställer ungdomar, samt för de ungdomar de anställer.

Faktum är att dom tar jobb från seriösa aktörer, hur gulligt det än kan uppfattas när kids väljer att jobba istället för att sitta hemma och scrolla mobilen.

Missförstå mig rätt. Jag är absolut för att kidsen jobbar och tjänar pengar och ännu mer för att dom med hjälp startar företag tidigt.
Varför inte lära dom entreprenörskap istället för hur man fuskar och tar genvägar?

Sen att samhället motarbetar företagande är en annan sak, men det får man försöka förändra på andra sätt.
Citera
2026-05-07, 22:21
Avstängd
Citat:
Din försäljning har ingenting med hobbyverksamhet att göra, även om det skulle vara hobbyverksamhet så är vinst av hobbyverksamhet skattepliktigt från första kronan, du skall dessutom betala egenavgifter på vinsten av hobbyverksamhet, du tjänar alltså ingenting skattemässigt på att hävda att det är hobbyverksamhet, detta är en vanlig missuppfattning här på Flashback.

Det som du beskriver i trådstarten har ingenting att göra med försäljning av personligt lösöre, du har alltså ingen som helst möjlighet till "50 tkr skattefritt", samma sak här, detta är en vanlig missuppfattning här på Flashback.

Tänk också på att bokföringslagen gäller för dig från första dagen du började din verksamhet.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/bokforingslag-19991078_sfs-1999-1078/

Du behöver läsa på ordentligt och anlita en redovisningskonsolt, ofta felaktigt kallad revisor.

Nej det behöver jag inte då jag tydligt poängterar i annonserna att det är personlig egendom (lösöre) som säljs. Så är inte fallet men motsatsen kan inte bevisas pga utformningen på annonserna. Nu ska du hjälpa mig att på det bästa sättet betala så lite skatt som möjligt på min vinst.

Revisor är för övrigt ett krav först när omsättningen når 3 mkr och balansomslutning på 1,5 mkr och det är bra länge tills dess.
Senast redigerad av hank1338 2026-05-07 kl. 22:24.
Citera
2026-05-07, 22:36
Medlem
trottwells avatar
Citat:

Citat:
Nej det behöver jag inte då jag tydligt poängterar i annonserna att det är personlig egendom (lösöre) som säljs. Så är inte fallet men motsatsen kan inte bevisas pga utformningen på annonserna. Nu ska du hjälpa mig att på det bästa sättet betala så lite skatt som möjligt på min vinst.

Revisor är för övrigt ett krav först när omsättningen når 3 mkr och balansomslutning på 1,5 mkr och det är bra länge tills dess.

"Revisor är för övrigt ett krav först när omsättningen når 3 mkr och balansomslutning på 1,5 mkr"

Läs mitt inlägg en gång till!
Citera
2026-05-07, 22:43
Medlem
Hegamons avatar
Enskild firma borde väl vara enklast att skaffa. Tradera rapporterar ju till Skatteverket över 30 sålda saker per år och upp till 66000 kr får du tjäna inom hobbyverksamhet, sedan ska skatt betalas.

Jag vet inga bra sätt för den som vill undvika skatt. Du kan potentiellt undkomma Traderas rapporteringskrav till skatteverket för över 30 sålda objekt, genom att fråga några kompisar hjälpa dig med respektive egna Tradera konton, men om det funkar så enkelt i praktiken, det vet jag inte. Det är ju olagligt och blir trist om det upptäcks.

Kanske kan du sprida ut affärerna på flera Plattformer, som Facebook, Ebay, men där kanske kundunderlaget ser annorlunda ut för din del.

Kanske kan du sälja produkterna på en bakluckeloppis och ta emot kontanter?
Senast redigerad av Hegamon 2026-05-07 kl. 22:49.
Citera
2026-05-07, 22:45
Medlem
Skattmasen08s avatar
Citat:

Skatteverket skiter i hur du har utformat dina annonser.....Tror du verkligen att det skulle vara avgörande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in