Citat:
Ursprungligen postat av
Snabbluder
I TS fall är det ju självklart att det är näringsverksamhet.
Men det du beskriver är ju snarare några kids som försöker tjäna några extra kronor.
Om en unge erbjuder mig att klippa gräset för en femhundring så är det ju uppenbart att pengarna inte kommer skattas för. Om han skulle vara tvungen att starta firma, skatta för pengarna, betala sociala avgifter och sköta bokföring så skulle det inte bli något av saken alls. Det borde du ju fatta själv också.
Dessutom skulle han få öka priset till en sån nivå att ingen skulle anställa honom. Varför skulle någon anställa en 15-åring till samma pris som det skulle kosta att anställa ett proffs?
Jag förstår vad du menar. Skillnaden är att det görs i en skala som de facto omfattas av reglerna kring näringsverksamhet.
Att man annonserar i ett forum där man når flera tusen potentiella kunder.
Priset är lägre ja, eftersom dom inte behöver ta höjd för moms, arbetsgivaravgift och bolagsskatt. Så pengarna i handen blir nog fler i slutändan.
Om man ska se mellan fingrarna bara för att dom är under 20 så bör ju samma sak gälla arbetsgivare som anställer ungdomar, samt för de ungdomar de anställer.
Faktum är att dom tar jobb från seriösa aktörer, hur gulligt det än kan uppfattas när kids väljer att jobba istället för att sitta hemma och scrolla mobilen.
Missförstå mig rätt. Jag är absolut för att kidsen jobbar och tjänar pengar och ännu mer för att dom med hjälp startar företag tidigt.
Varför inte lära dom entreprenörskap istället för hur man fuskar och tar genvägar?
Sen att samhället motarbetar företagande är en annan sak, men det får man försöka förändra på andra sätt.