2026-05-07, 15:23
Medlem
din.mats.i.skolans avatar
Vi bor på Hisingen i Göteborg och sonen har fått sommarjobb i Majorna (som alltså ligger på andra sidan Älvsborgsbron). Han kör EU-moped och skall enligt regelverket inte köra på cykelbanan utan på själva leden. Tungt trafikerad led där bilarna håller minst 70 km/h i tre filer, väldigt intensiv trafik. Och där vill myndighet och polis att en sjuttonåring skall köra sin moped?

Det kommer inte att hända, direkt förbud från pappa och jag vill istället att vi helt enkelt struntar i lagen och att han håller max 20 km/h och kör på cyckelbanan istället. Lugnt, fint och långsamt.

Om vi sedan antar att polisen sätter upp en kontroll där han fastnar - vilket straff kan vi förvänta oss. Bara penningböter, eller blir det prick i registret, trassel med körkort senare etc?

Tacksam för all input, kanske finns någon här som åkt fast, eller kanske någon polis som har koll?
Citera
2026-05-07, 15:31
Medlem
triptykens avatar
Vet inget om uppföljning men moppar på Älvsborgsbron är ju inte ovanligt (cyklar på den väldigt ofta) och jag har aldrig sett en enda snut där.

Sekunden man kommer av bron finns det ju bättre småvägar och dom där breda cykelbanorna som går utmed vägen till ställen som Torslanda mm. Där är det ju också mopeder eftersom man skulle ju vara helt sinnessjuk om man körde på motorvägen.

OM snuten hade börjat klippa folk på EU-moppar hade ju halva GBG's Foodorabud torskat dag ett.

Sen när han väl kommer till Majorna är det nog ingen fara, småvägar och breda cykelbanor - bara han inte bränner i maxfart så är det ju lugnt. Och dom flesta här skulle nog inte bry sig det minsta ändå.

Gött att pojken din fått sommarjobb!
Citera
2026-05-07, 15:33
Medlem
Känns ju spontant jävligt dumt att riskera. Kan han inte cykla istället? Eller köra en klass 2-moped?

Men som svar på frågan så är det penningböter. Vet inte hur mycket det kommer påverka möjligheten att ta körkort.
Senast redigerad av KamerunHunter 2026-05-07 kl. 15:41.
Citera
2026-05-07, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GalenIPersilja
Skaffa honom en EPA i stället - eller låt honom ha sommarlov!
Allvarlig, har ni gett honom en EU-moppe - då han han köra den överallt!
Sluta klema bort skitungen!
Måste han borsta tänderna själv?
Eller knyta skorna på egen hand?

Att låta honom slå dank en hel sommar vore att klema bort, man skall lära sig jobba hårt tidigt annars blir man en latmask senare i livet.
Citera
2026-05-07, 15:36
Medlem
triptykens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Känns ju spontant jävligt dumt att riskera. Kan han inte cykla istället? Eller köra en klass 2-moped?

Nu när jag tänker på det kanske det är klass 2 mopeder dom kör på brons cykelbanor?
Citera
2026-05-07, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Vet inget om uppföljning men moppar på Älvsborgsbron är ju inte ovanligt (cyklar på den väldigt ofta) och jag har aldrig sett en enda snut där.

Sekunden man kommer av bron finns det ju bättre småvägar och dom där breda cykelbanorna som går utmed vägen till ställen som Torslanda mm. Där är det ju också mopeder eftersom man skulle ju vara helt sinnessjuk om man körde på motorvägen.

OM snuten hade börjat klippa folk på EU-moppar hade ju halva GBG's Foodorabud torskat dag ett.

Sen när han väl kommer till Majorna är det nog ingen fara, småvägar och breda cykelbanor - bara han inte bränner i maxfart så är det ju lugnt. Och dom flesta här skulle nog inte bry sig det minsta ändå.

Gött att pojken din fått sommarjobb!

Foodora kör nog den andra typen av moped som inte går så snabbt och får köras på cykelbana. I Majorna är det lugnt en EU moppe kör i samma hastighets som trafikrytmen i övrigt.

Han fick jobb på ett ställa han varit PRYO/PRAO för flera år sedan. Att vara ett bekant ansikte underlättade helt säkert.
Citera
2026-05-07, 15:41
Medlem
triptykens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av din.mats.i.skolan
Foodora kör nog den andra typen av moped som inte går så snabbt och får köras på cykelbana. I Majorna är det lugnt en EU moppe kör i samma hastighets som trafikrytmen i övrigt.

Han fick jobb på ett ställa han varit PRYO/PRAO för flera år sedan. Att vara ett bekant ansikte underlättade helt säkert.

Ja jag tror att jag bara ser "nån form av moped" när jag stretar i motvind på cykeln uppför bron sry... du har nog rätt.

Att fixa sommarjobb är ju inte lätt så bekant nylle eller inte, bra jobbat av din grabb!
Citera
2026-05-07, 15:46
Medlem
Plocka av regskylten, då är det 1200kr i böter har jag för mig.
Citera
2026-05-07, 15:53
Medlem
Här i Stockholm har cyklisternas hybris nått nya höjder. I innerstaden och närförorten cyklas det i hög hastighet på trotoarer, även så på ställen där man tagit bort ett körfält och gjort cykelbana för den cyklande eliten, eller där det finns en separat cykelbana bredvid trotoaren.
Varför? Inte en aning! Är det bara för att visa makt? Eller är det för låg hastighet på de andra cyklisterna?

Särskilt irriterande är det föräldrar och andra med lådcykel som är för förnäma för att använda cykelbanorna utan föredrar trotoaren.

När skall polisen börja agera på detta?
Citera
2026-05-07, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Här i Stockholm har cyklisternas hybris nått nya höjder. I innerstaden och närförorten cyklas det i hög hastighet på trotoarer, även så på ställen där man tagit bort ett körfält och gjort cykelbana för den cyklande eliten, eller där det finns en separat cykelbana bredvid trotoaren.
Varför? Inte en aning! Är det bara för att visa makt? Eller är det för låg hastighet på de andra cyklisterna?

Särskilt irriterande är det föräldrar och andra med lådcykel som är för förnäma för att använda cykelbanorna utan föredrar trotoaren.

När skall polisen börja agera på detta?

Ha ha, hade det handlat om fart och trafikvett så förlorar cyklisterna mot de flesta. Man skulle kunna tro att många cyklister tränar för det italienska Girot på Vasagatans cykelbana, folk måste ju fly för livet. Vet inte hastigheten men en del håller nog bortåt en 40 kmh på gång/cykelbanan (som i och för sig är delad genom att man ritat en vit linje i mitten)
Citera
2026-05-07, 16:09
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Vi bor på Hisingen i Göteborg och sonen har fått sommarjobb i Majorna (som alltså ligger på andra sidan Älvsborgsbron). Han kör EU-moped och skall enligt regelverket inte köra på cykelbanan utan på själva leden. Tungt trafikerad led där bilarna håller minst 70 km/h i tre filer, väldigt intensiv trafik. Och där vill myndighet och polis att en sjuttonåring skall köra sin moped?

Det kommer inte att hända, direkt förbud från pappa och jag vill istället att vi helt enkelt struntar i lagen och att han håller max 20 km/h och kör på cyckelbanan istället. Lugnt, fint och långsamt.

Om vi sedan antar att polisen sätter upp en kontroll där han fastnar - vilket straff kan vi förvänta oss. Bara penningböter, eller blir det prick i registret, trassel med körkort senare etc?

Tacksam för all input, kanske finns någon här som åkt fast, eller kanske någon polis som har koll?

Den östra gång- och cykelbanan på Älvsborgsbron är avstängt (Alltså sidan närmast stan) för ommålning , vilket innebär att det blir dubbelspår på den västra sidan för alla cyklar och moppar som ska fram där . Rätt många i morgonrusningen . Då jag har kört över den bron så kan jag säga att den enda cykelvägen/gångvägen är såpass trång ( ca 2 meter) att varje möte innebär en avvägning av hur mycket avstånd som finns till räcket , och till mottrafikanten . I rätt många fall så har jag själv upplevt att avståndet till en cyklist som cyklar emot mig missat mig med en handbredd räknat med styre mot styre .

Redan förra gången (2020) Älvsborgsbron hade dubbelspår för cykelbanan inkom rapporter om att allt inte stod rätt till

" – Vi går bara och väntar på att det ska komma en rapport om nästa olycka, säger Thomas Lundberg, projektledare för renoveringen av Älvsborgsbron i Göteborg."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/cyklister-pa-alvsborgsbron

Hade jag varit en orolig far, så hade jag låtit sonen köra motorleden över bron. Lägger han sig längst ut till höger i trafikleden. med ordentliga varselkläder på sig . Det är inte mycket mer än ca. 1 km och sedan blir det lite lugnare längre fram, och då är han ju nästan framme vid målet

Jag hatar att behöva säga det - Jag har en elmoped som får köra på cykelbana . Och det övergår mitt förstånd hur dåliga många cyklister är på att läsa av trafikrytm och befinner sig i en egen värld full av genvägar och farliga manöver. Det upphör aldrig att förvåna . För att inte tala om de som använder cykelbanorna för att "köra träningspass" till nästa tour de France .
Senast redigerad av Upplyften 2026-05-07 kl. 16:26.
Citera
2026-05-07, 16:43
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Han kör EU-moped och skall enligt regelverket inte köra på cykelbanan utan på själva leden. Tungt trafikerad led där bilarna håller minst 70 km/h i tre filer, väldigt intensiv trafik. Och där vill myndighet och polis att en sjuttonåring skall köra sin moped?
Det du talar om är EU45 dvs klass 1 som ska ha regskylt, det finns även EU25 där även dom gamla 30-mopederna räknas in.

Citat:
Böter men kör ungen städat så är nog risken relativt liten, har grabben en hyffsat bra mobiltelefon så kan han installera en gps tracker så kan du i efterhand se hur snabbt han kör och vid ett stopp kan grabben visa upp hur snabbt han kört för polisen så kanske dom ser mellan fingrarna.

Denna använder jag, loggar hastigheten kontinuerligt, höjdförändringar etc och visar på karta var man kört.
https://geo-tracker.org/en/

Bör nog höra med försäkringsbolaget vad dom anser om det, om det finns några begränsningar etc
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in