Citat:
Ursprungligen postat av
din.mats.i.skolan
Vi bor på Hisingen i Göteborg och sonen har fått sommarjobb i Majorna (som alltså ligger på andra sidan Älvsborgsbron). Han kör EU-moped och skall enligt regelverket inte köra på cykelbanan utan på själva leden. Tungt trafikerad led där bilarna håller minst 70 km/h i tre filer, väldigt intensiv trafik. Och där vill myndighet och polis att en sjuttonåring skall köra sin moped?
Det kommer inte att hända, direkt förbud från pappa och jag vill istället att vi helt enkelt struntar i lagen och att han håller max 20 km/h och kör på cyckelbanan istället. Lugnt, fint och långsamt.
Om vi sedan antar att polisen sätter upp en kontroll där han fastnar - vilket straff kan vi förvänta oss. Bara penningböter, eller blir det prick i registret, trassel med körkort senare etc?
Tacksam för all input, kanske finns någon här som åkt fast, eller kanske någon polis som har koll?
Den östra gång- och cykelbanan på Älvsborgsbron är avstängt (Alltså sidan närmast stan) för ommålning , vilket innebär att det blir dubbelspår på den västra sidan för alla cyklar och moppar som ska fram där . Rätt många i morgonrusningen . Då jag har kört över den bron så kan jag säga att den enda cykelvägen/gångvägen är såpass trång ( ca 2 meter) att varje möte innebär en avvägning av hur mycket avstånd som finns till räcket , och till mottrafikanten . I rätt många fall så har jag själv upplevt att avståndet till en cyklist som cyklar emot mig missat mig med en handbredd räknat med styre mot styre .
Redan förra gången (2020) Älvsborgsbron hade dubbelspår för cykelbanan inkom rapporter om att allt inte stod rätt till
" – Vi går bara och väntar på att det ska komma en rapport om nästa olycka, säger Thomas Lundberg, projektledare för renoveringen av Älvsborgsbron i Göteborg."
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/cyklister-pa-alvsborgsbron
Hade jag varit en orolig far, så hade jag låtit sonen köra motorleden över bron. Lägger han sig längst ut till höger i trafikleden. med ordentliga varselkläder på sig . Det är inte mycket mer än ca. 1 km och sedan blir det lite lugnare längre fram, och då är han ju nästan framme vid målet
Jag hatar att behöva säga det - Jag har en elmoped som får köra på cykelbana . Och det övergår mitt förstånd hur
dåliga många cyklister är på att läsa av trafikrytm och befinner sig i en egen värld full av genvägar och farliga manöver. Det upphör aldrig att förvåna . För att inte tala om de som använder cykelbanorna för att "köra träningspass" till nästa tour de France .