2026-05-07, 14:15
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Nej. Trådstarten nämner UTTRYCKLIGEN beviskrav i våldtäktsmål. Så skit på dig.

Du borde kanske istället rikta din kritik mot de kvinnor som anmäler påhittade våldtäkter i syfte att få ut försäkringspengar?

Dessa falska anmälningar belastade ju också rättsväsendet och underminerar trovärdigheten för kvinnor som blir utsatta för brott på riktigt.
Citera
2026-05-07, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Men det är ju inte förekomsten av "att ha en berättelse" eller "att berätta för någon annan" som utgör bevisningen, utan VAD som sägs, HUR det sägs och hur det rimmar med bevisning och omständigheter i övrigt. För målsägandens berättelse kommer ju såklart behöva ställas mot verkligheten. I detta ingår ju sådant som att det skall vara klarlagt att X varit hemma hos målsägande, när X lämnat målsägande, vilken kontakt som därefter funnits osv. Dessutom tror ju du att en våldtäkts-rättegång är någon slags "enmansshow" där bara målsäganden hörs och får berätta sin historia. Även den tilltalade får ju berätta sin historia och självklart kan det då komma fram saker som gör att målsägandens historia inte går ihop eller i vart fall förefaller ologisk, märklig eller orimlig.

Således KAN det räcka med att två personer har sex med samtycke. Kvinnan berättar en mycket trovärdig historia om att hon blivit våldtagen och berättar för två väninnor. Väninnorna bekräftar kvinnans historia. Storyn har inga motsägelsefulla incidenter förutom att mannen själv påstår att det var frivilligt. Då KAN det räcka till en fällande dom. Helt sjukt.
Citera
2026-05-07, 14:28
Medlem
Citat:
1. Hur tycker du att ditt påstående om "enkla och snabba pengar" rimmar med att Försäkringsbolagen kräver att händelsen skall vara polisanmäld, att försäkringsbolagen själva utreder anmälan samt att den utsatte har bevisbördan (dokumentation, bilder, läkarintyg, vittnesuppgifter osv.)?

2. Givet dina påståenden hur vill du bemöta att försäkringsbolagen har egna utredare , vars enda uppgift är att utreda försäkringsfall, vilket betyder att både erfarenhet och kunskap finns i ämnet försäkringsbedrägerier? Hur ser du på att det finns kända fall (Helge Fossmo, Johanna Möller och "Cyanidkvinnan") där försäkringsbolagen själva varit med och avslöjat gärningsmännen? Tycker du dina farhågor och katastroftänk är likabefogat och underbyggt med denna informationen?

3. Vad skall man göra åt detta? Skall försäkringsbolagen sluta med olycksfallsförsäkringar och överfallsskydd eller vart vill du komma?

1. Att händelse ska vara polisanmäld är väl hur lätt som helst att ordna. Nu vet jag inte hur det ser ut idag, men enligt artikeln i Expressen betalar försäkringsbolaget OFTAST ut för att det vore förödande massmedialt att neka. Försäkringsbolagen själva säger ju dessutom att deras egna utredning baseras på kundens egna ord. Således räcker det med en sannolik historia. Dokumentation etc. lär ju inte vara vidare svårt att skaffa. Ha sex med en oskyldig man och anmäl så får du åka upp till sjukhuset och det utförs rapekit där det konstateras att det finns säd från mannen i henne. Det måste inte finnas skador etc!

2. Som nämnt är det katastrofalt massmedialt om försäkringsbolag nekar påstådd våldtäkt, således betalar de oftast ut om artikeln stämmer än idag. Det vet nog varken du eller jag hur det faktiskt ser ut idag. Det är svårt att avslöja om en våldtäkt ägt rum eller ej eftersom det lika svårt att bevisa om den inte ägt rum såvida inte kunden är helt korkad och anmäler någon som har alibi eller att hela sexmötet blir inspelat.

3. Är det mitt jobb att komma på en lösning? Jag pekar bara på att det är synd om detta gör så att än fler oskylda män blir anmäla eller t.o.m. dömda. Jag har inte lösningen på alla världens problem. Dock kan jag tycka det är lite märkligt om de kan få 150 000 utbetalt innan utredningen ens avgjort någonting alls. När det handlar om så mycket pengar kan man ju vara säkra på att många tar chansen.

Tycker i alla fall media borde belysa sådana frågar än mer och skriva mer om problemet med orättssäkerheten gällande våldtäktsmål, men jag förstår att det inte är tillräckligt PK att belysa sådant.
Citera
2026-05-07, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Försäkringsbedrägerier kan folk göra oavsett könstillhörighet. Och även män kan anmäla våldtäkt, falskt. Som Justtrolling skriver: finns mängder av sätt att begå försäkringsbedrägerier på, om man är lagd åt det hållet.

Men det är ingen lätt process att få ur försäkringspengar, även om man är ärlig! Skadade själv en fot i tjänsten en gång för längesedan. Begärde ut försäkringspengar som jag hade rätt till enligt min försäkring. Det var flera vändor och nya papper etc. Att fylla i. Såg ändå aldrig röken av pengarna, jag gav upp helt enkelt!

Och försäkringsbolagen har egna utredare som kollar att det går rätt till. Var ju en sådan utredare som fattade misstankar mot Jo*Hanna M. När hon ville ha ut en saftig livförsäkring på sin döda make, fyra dagar efter hans död av då okänd orsak. En livförsäkring på 2 miljoner. Hon hade själv tecknat livförsäkring på honom misstänktes det, då försäkringen var tecknad från hans IP nummer, från hans hem när han var bortrest i arbete... Hon hade tidigare försökt teckna en livförsäkring på 6 miljoner hos ett annat försäkringsbolag... Och hon vilseleder ett försäkringsbolag att betala ut över 250 000 efter makens död.

Försäkringsbolagen är noga. Verkar det vara bedrägerier, så utreds det givetvis! Och finns flera röda flaggor.

Och som sagt: även vid ärlighet och faktisk rätt till försäkringspengar, så är det en procedur att få ut pengar... Och har man tecknat försäkring, så betalar man ju in en hel del pengar varje år! Det är inte gratis att ha en/flera försäkringar!

Bilförsäkring cirka 4000-8000 per år.
Olycksfallsförsäkring cirka 1500 per år, men kan variera med ålder och vald täckningsnivå.
Hemförsäkring ca 2000 per år. Kan bli upp till 7000 per år. Och det är hemförsäkringen som kan ge ut pengar efter tex sexualbrott.

Och om en faktisk våldtäkt har skett, så är 150 000 inte mycket pengar. Offret kanske behöver vara sjukskriven och får en hel del förlorad arbetsinkomst. Kanske behöver köpa nya saker (vill inte ha kvar sängen det hände i, kläder hon/han bar vid tillfället) etc. Går i privat terapi efter brottet. Behöver åka iväg. De där 150 000 Går åt rätt snabbt då!

Och göra sig besväret för färsäkringsbedrägeri för det beloppet pengar? Nja... visst: finns folk till allt. Men man kan ju inte leva för resten av sitt liv på 150 000 spänn... Och det går ju inte att göra om försäkringsbedrägerier om och om igen, då skulle utredare på försäkringsbolag fatta misstankar och risken att åka dit för försäkringsbedrägerier (och falsk tillvitelse) finns då.

Även försök till försäkringsbedrägeri kan ge fängelse som straff.

Men jag gissar att allt detta inte blev sagt i klippet du lyssnade på?

Korrekt och bra .lite för lång text för fbs läsare tyvärr.
Citera
2026-05-07, 14:29
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torkskap1
1. Baserat på i princip ALLA jurister.

Du kan inte bara hitta på en sådan sak

Ge mig en undersökning eller något som visar att ett närmast enigt rättsväsende är emot samtyckeslagstiftningen. Du kommer inte kunna göra det. Du vet och jag vet det.

Bara erkänn att du inte har något sätt att backa upp ditt påstående, livet är mycket lättare om man är ärlig och inte gör påståenden som man inte kan styrka.

Citat:
Du vill ju inte se dokumentären där flera högt uppsatta jurister säger detta själva.

Att ett par jurister säger något i en fulklippande, vinklad "dokumentär" visar inte att "i princip ALLA jurister" tycker likadant, ditt jävla mongo

Citat:
Johan Eriksson som anses vara Sveriges främsta försvarare har ju varit med om en del fall och bör ha koll på det även han, men det är inte enbart försvarare som påstår att sexualbrottsmål är bland de mest orättssäkra.

Spännande. Berätta var Johan Eriksson säger att våldtäktsdomar är den måltyp där flest oskyldiga döms.

Citat:
En dom du kan kolla upp är B 4687-23 från Falu Tingsrätt som fastställdes av hovrätten. Där BASERAS den påstådda våldtäkten på målsägandens uppgifter.

Spännande. Mål nr i Svea Horätt är B 5900-24. Har du läst domen? Har du domen?
Citera
2026-05-07, 14:32
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Du borde kanske istället rikta din kritik mot de kvinnor som anmäler påhittade våldtäkter i syfte att få ut försäkringspengar?

Dessa falska anmälningar belastade ju också rättsväsendet och underminerar trovärdigheten för kvinnor som blir utsatta för brott på riktigt.

Så när du ljuger om trådstarten och jag ifrågasätter din lögn så ska jag istället kritisera falska anmälningar?
Citera
2026-05-07, 14:40
Medlem
Citat:
Således KAN det räcka med att två personer har sex med samtycke. Kvinnan berättar en mycket trovärdig historia om att hon blivit våldtagen och berättar för två väninnor. Väninnorna bekräftar kvinnans historia. Storyn har inga motsägelsefulla incidenter förutom att mannen själv påstår att det var frivilligt. Då KAN det räcka till en fällande dom. Helt sjukt.

Alltså jag förstår och är medveten om problembilden du lyfter. Vi är nog inte så oense som du tror. Men för mig som är verksam i detta så "förenklar" du oerhört mycket och utelämnar väldigt mycket som är väsentligt. Du pratar ju om "sex med samtycke, kvinnan ljuger ihop en mycket trovärdig historia och berättar sedan för några väninnor".

Vi kan ju börja med vad Högsta Domstolens praxis säger i frågan om hur en utsaga skall/kan vara för att anses trovärdig. Här säger HD:s praxis att berättelsen skall vara: klar, lång, levande, logisk, rik på detaljer, påvisat sanningsenlig i viktiga enskildheter. Samt fri från felaktigheter, motsägelser, överdrifter, svårförklarliga moment, konstansbrister, dåligt sammanhang eller tvekan i avgörande delar.
Inledningsvis kan man fråga sig hur enkelt det kan vara att diktera ihop en berättelse med alla dessa krav/faktorer som kan behöva vara uppfyllda? Men en ännu mer väsentlig fråga är hur man på förhand vet att berättelsen man dikterar kommer att vara "mycket trovärdig" när man själv inte har hela bilden? Man vet ju inte vad motparten har framfört och man vet ingenting om bevisningen och omständigheter i övrigt? Man vet inte vad vittnen sagt. Man vet inte vilka frågor som kommer ställas i förhör osv

Det är ju också så att merparten av alla våldtäktsfall sker mellan personer som känner varandra (förhållande, kompis, bekanta osv.) Det är ju då inte särskilt ovanligt/otänkbart att "kompisarna man berättar för" även känner den tilltalade - eller t.o.m varit i kontakt med denne i samband med, eller efter, att våldtäkten skulle ha skett. Även det kan ju givetvis påverka hur kompisarna/väninnorna ser på händelsen, det som berättats osv.

Så sammanfattningsvis: Man skulle kunna diktera ihop en berättelse...och ja, man skulle t.o.m kunna få någon annan felaktigt dömd! Men det är inte så vanligt, det är inte så enkelt som du vill göra gällande och både "verkligheten" och lagen/praxis har fler räddningsplankor mot detta än vad du tror.
Citera
2026-05-07, 14:44
Medlem
Citat:
Du kan inte bara hitta på en sådan sak

Ge mig en undersökning eller något som visar att ett närmast enigt rättsväsende är emot samtyckeslagstiftningen. Du kommer inte kunna göra det. Du vet och jag vet det.

Bara erkänn att du inte har något sätt att backa upp ditt påstående, livet är mycket lättare om man är ärlig och inte gör påståenden som man inte kan styrka.

Att ett par jurister säger något i en fulklippande, vinklad "dokumentär" visar inte att "i princip ALLA jurister" tycker likadant, ditt jävla mongo

Spännande. Berätta var Johan Eriksson säger att våldtäktsdomar är den måltyp där flest oskyldiga döms.

Spännande. Mål nr i Svea Horätt är B 5900-24. Har du läst domen? Har du domen?

Självklart vågar inte alla uttala sig om detta men alla vet om det, men det är inte omtyckt att påstå att kvinnor kan ljuga om våldtäkt.

Det kan ha varit David Massi som sa det, men även han är en av Sveriges främsta försvarare. Det Johan Eriksson har sagt är att beviskrav i våldtäktsmål är för lågt. Tror han sa det i "Min sanning". I videon i trådstart säger även Johan Eriksson att det verkar finnas en allmän opinion att "våldtäktsmän klarar sig", dvs lätt blir frikända. Men enligt hans uppfattning stämmer detta ganska illa överens med hur det ser ut om man skulle göra någon statistik över hur många som faktiskt fälls och åtalas för sexualbrottsmål.

Jag har läst domen.
Citera
2026-05-07, 14:48
Medlem
Citat:
Så sammanfattningsvis: Man skulle kunna diktera ihop en berättelse...och ja, man skulle t.o.m kunna få någon annan felaktigt dömd! Men det är inte så vanligt, det är inte så enkelt som du vill göra gällande och både "verkligheten" och lagen/praxis har fler räddningsplankor mot detta än vad du tror.

Hur vet du att det inte är så vanligt? Och hur vet du att det inte är vanligare än man faktiskt tror? Om man KAN diktera ihop en berättelse (vilket inte är så svårt för en normalbegåvad att memorera) och således fälla någon oskyldig för våldtäkt så är ju givetvis beviskraven för lågt ställda.
Citera
2026-05-07, 14:49
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Självklart vågar inte alla uttala sig om detta men alla vet om det,

Vet du vad ett No-true-scotsman-argument är?

Citat:
Det Johan Eriksson har sagt är att beviskrav i våldtäktsmål är för lågt.

Då tackar jag för erkännandet att du oärligt försökte slinka in Johan Eriksson som någon som sagt att våldtäktsmål innehåller störst andel oskyldigt dömda.

Citat:
Jag har läst domen.

Och i den döms alltså enligt dig någon uteslutande på målsägandens uppgifter?

Har du domen?
Citera
2026-05-07, 15:01
Medlem
Citat:
Vet du vad ett No-true-scotsman-argument är?

Då tackar jag för erkännandet att du oärligt försökte slinka in Johan Eriksson som någon som sagt att våldtäktsmål innehåller störst andel oskyldigt dömda.

Och i den döms alltså enligt dig någon uteslutande på målsägandens uppgifter?

Har du domen?

David Massi är ju även han en av Sveriges främsta försvarare och har erfarenhet av massvis med brottsmål. Om hans känsla är den att det förmodligen är flest oskyldigt dömda inom sexualbrott så stämmer det nog. I våldtäktsmål är det ju lägre beviskrav än i andra mål där personer döms på baserat på målsägandes ord, det är ett faktum, således bör det ju också vara fler oskyldigt dömda där?

Jag har inte domen men jag har läst den. Det man säger i domen är att målsäganden VAR hos den tilltalade den helgen, medans den tilltalade säger att hon inte var det. Detta bevisar ju dock inte att en VÅLDTÄKT ägt rum om den tilltalade blandat ihop dagar eller ljuger om detta med tanke på att det ska ha skett ett halvår tillbaks i tiden. Det måste vara lätt blanda ihop dagar när vi snackar ett halvår tillbaks, speciellt när man sitter häktad och i chock.

Jag har inte domen, men läs domen själv och återkom vettja!
Citera
2026-05-07, 15:05
Medlem
Citat:

Jag var inte helt oärlig. Jag hittade bara inte delen i videon.

Kolla härifrån och några minuter fram så får du se flera persor, både Johan Eriksson och fd statsåklagare som är övertygade om att det är så att det är flest oskyldigt dömda i sexualbrottsmål, eller iaf störst risk att fällas oskyldigt för det.

5:50 in: https://youtu.be/P7pbNgPAVsw?si=1A01eVecPKuP1_M7&t=353

Se även vad Björn Sandin säger 4:35 in som arbetar på och är delägare på samma advokatbyrå som Johan Eriksson.
Senast redigerad av torkskap1 2026-05-07 kl. 15:10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in