2026-05-07, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CaLund89
Jag använder mitt gamla på posten. Det funkar. Men polisen funkar det inte för,. Men när du ändå har ett nytt varför inte klippa sönder det gamla?

Ja säfast frågan är vad som händer när du visar det gamla för polisen?
Det är ju bara förlustanmält och fortfarande giltigt
Citera
2026-05-07, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av herrmojd51
Får? Men kan det?
Tex postnord kommer väl inte kunna se det är ogiltigt?
Nu gissar jag, men scannar man inte av QR-koden på baksidan av körkortet?
Där borde det bli rött ljus i alla system,,
Citera
2026-05-07, 12:01
Medlem
CaLund89s avatar
Citat:
Ja säfast frågan är vad som händer när du visar det gamla för polisen?
Det är ju bara förlustanmält och fortfarande giltigt

Det gamla är ju ogiltigt om du fått ett nytt
Citera
2026-05-07, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CaLund89
Det gamla är ju ogiltigt om du fått ett nytt

Som legitimation ja men jag får ju fortfarande köra bil.
Citera
2026-05-07, 13:39
Medlem
MrTomtes avatar
Citat:
Fick nytt körkort för 5 veckor sedan eftersom jag hade tappat bort det första.

Nu när jag fått det nya körkortet så har jag hittat åt det första som jag har anmält borttappat.
Är båda giltiga nu att visa upp på posten eller när man blir stoppad av polisen?

Eller är det endast det nyaste som gäller?

Kan tänka mig att på posten kollar dom bara utgångsdatum men polisen kanske har synpunkter om man ger dom det man anmält borttappat.

För den som undrar...
Det finns ingen QR-kod på körkortet. Det som finns på baksidan av körkortet är en s.k. datamatrixkod som bara kan avläsas av vissa speciella maskiner. Den enda informationen denna datamatrixkod innehåller är personnumret. Inget annat. Detta framgår av "TSFS 2012:60
Transportstyrelsens föreskrifter om körkortets utformning och innehåll"
som man kan läsa mer om på Transportstyrelsens hemsida om man har erbarmligt tråkigt en regnig dag:
https://www.transportstyrelsen.se/sv/om-oss/dina-rattigheter-lagar-och-regler/forfattningssamling/ts-foreskrifter-i-nummerordning/2012/details?RuleNumber=2012:60&ruleprefix=TSFS

I Transportstyrelsens föreskrifter om körkortets utformning och innehåll framgår följande:
"7 § På sidan 2 ska det finnas en datamatrixkod som anger innehavarens
personnummer eller samordningsnummer.".

Min lekmannagissning är att det gamla körkortet är ogiltigt men att ingen kan märka det eftersom körkortet i sig inte ger någon information om att det skulle vara ogiltigt förutsatt att datumet då körkortshandlingen upphör att gälla inte passerats. En polis skulle kunna förstå att körkortet är ogiltigt men aldrig genom att endast titta på det. Alla körkort har ett unikt referensnummer (4d) och det körkort du anmält tappat kommer att flaggas som ogiltigt i systemet. En polis kommer dock inte att kunna förstå att det är ett ogiltigt körkort h*n håller i handen även om h*n scannar körkortets datamatrixkod eftersom att den enda information som finns där är personnumret enligt TSFS 2012:60. Det gör att man inte kan särskilja just det scannade körkortet från det nya körkortet.

Idag finns inga svenska körkort med inbyggt NFC-chip men om jag inte har helt fel så finns det långt gångna tankar på det i EU.

Alla mina gissningar bygger på att Transportstyrelsens uppgifter är korrekta. Skulle det vara så att det även finns information om referensnumret (4d) i datamatrixkoden så blir saker och ting rätt annorlunda. I alla fall om en polis scannar ditt körkort. För t.ex. Posten tror jag inte att det spelar någon som helst roll. Fast det är ju fortfarande bara en gissning...
Citera
2026-05-07, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Severloh
Posten kan inte veta om den är förlustanmäld. Ingen kan det förutom polisen om de kollar upp det, men inte ens de gör det oftast vid till exempel trafikkontroller. Och även då är det inte så att du skulle få något straff för det.

Jag fick problem på banken när det var förlustanmält(som jag inte ens minns att jag gjort).. var tvungen att logga in på transportstyrelsen och intyga att det var upphittat för att sen kunna göra bankärenden..
Citera
2026-05-07, 14:32
Medlem
Nej eftersom du fått ett nytt är det andra nu ogiltigt
MEN
Om du hittat det innan du fick ett nytt så hade Trafikverket aktiverat det borttappade körkortet med ett samtal från dig via BankID
Har nämligen hänt mig
Citera
2026-05-07, 14:58
Avstängd
Severlohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
Jag fick problem på banken när det var förlustanmält(som jag inte ens minns att jag gjort).. var tvungen att logga in på transportstyrelsen och intyga att det var upphittat för att sen kunna göra bankärenden..

Då frågade banken polisen, som kollade upp det och svarade. Det är definitivt ingenting ett postombud gör när du hämtar paket dock.

Citat:
Ursprungligen postat av 448
Körkort och id liksom pass läses av online - det är inte 2000

Nej det finns ingen sådan möjlighet för någon annan än polisen att kolla upp det "online".
Citera
2026-05-07, 16:50
Medlem
Citat:
Då frågade banken polisen, som kollade upp det och svarade. Det är definitivt ingenting ett postombud gör när du hämtar paket dock.

Nej det finns ingen sådan möjlighet för någon annan än polisen att kolla upp det "online".

Det här hände alltså på 1 minut(handelsbanken) de kollade på mitt leg o sökte på datorn.. inte giltigt, förlustanmält...så det var bara att knalla hem och gå in på transportstyrelsen och rapportera att det är upphittat.
Citera
2026-05-07, 17:21
Medlem
Det är många som skriver här utan att veta.

Ett körkort har en QR-kod som innehåller ett personnummer. Postombudet, banken etc. får alltså enbart ut innehavarens personnummer.

Någon skrev att ett svenskt körkort har ett chip. Jag fick ett nytt körkort den här månaden och kortet har definitivt inget chip.

Man måste ringa Transportsstyrelsen och ange utfärdandedatum för att kolla om körkortet är förlustanmält.
Citera
2026-05-07, 18:00
Avstängd
448s avatar
Citat:

Det kan ju vara så men en Ica handlare lämnande inte ut ett paket till en när han använde att gammalt körkort när han tappat det eller hur det var.

Dock är det en dålig ide och använda ett tappat körkort som extrakort för folk som blivit av med det i samband med poliskontroll dom dom ofta läser det med nallen och då står det spärr på det
Citera
2026-05-07, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Det är du som är en idiot - när ombudet drar streckkoden på kortet så är det spärrat.

Samma när polisen tar sin tjänstetelefon och läser av kortet vid kontroll
Streckkoden är bara personnumret.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in