2026-05-07, 01:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aggelito
Min bättre hälft har använt mitt gamla för att hämta ut paket och medicin men skulle inte försöka använda det om jag blir stoppad av polisen eller om man korsar landsgränser. Kanske går men är det värt risken? Man skulle säkert kunna snacka sig ur om att man råkat ta fel osv. Men igen, är det värt det?

Low risk, no reward

Vad skulle straffet ens bli?
Giltigt körkort har man ju ändå som ligger där hemma och det är inget krav att ha med sig körkortet när man kör bil så...
Citera
2026-05-07, 02:00
Medlem
zombie-nations avatar
De brukar inte kolla om körkortet är spärrat men ibland gör det det. Så det funkar 4 gånger av 5.

Inget att spara på då egentligen.
Citera
2026-05-07, 05:43
Medlem
Ghastens avatar
Om du nu har ett nytt klipp det gamla och kör bara med nya
Citera
2026-05-07, 06:16
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Det är du som är en idiot - när ombudet drar streckkoden på kortet så är det spärrat.

Samma när polisen tar sin tjänstetelefon och läser av kortet vid kontroll

Körkort har chip numera. Inte streckkod.
Citera
2026-05-07, 06:20
Medlem
GeneralRuskendruls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herrmojd51
Får? Men kan det?
Tex postnord kommer väl inte kunna se det är ogiltigt?
Din lilla knarkare, det där upphittade körkortet du tänker beställa knark på går inte att använda på posten, de scannar ju qr koden numera.
Citera
2026-05-07, 06:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hejochhej06
Giltigt kan dom se absolut men dom kan inte se om det är förlustanmält.

Det dom ser när dom scannar körkortet är väl namn och födelsedatum kanske, sen ser dom alla andra siffror på det som när jag tog körkortet och hur länge det är giltigt.
Är körkortet förlustanmält så är det inte giltigt längre.
Citera
2026-05-07, 07:01
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kapitalistkalle
Du behöver rapportera att ditt körkort är återfunnet annars kan du få problem när någon tar en kredit upplysning på dig tex i samband med att teckna ett abonnemang eller liknande.

Det gamla är ej brukbart.

Helt riktigt. Jag ansökte om kreditkort ett par år efter att min plånbok blivit stulen och då också mitt körkort men blev nekad pga just detta.
Ekonomin var det inga problem med och det handlade inte om något flashigt kreditkort utan bara ett standard.
Citera
2026-05-07, 07:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Det är du som är en idiot - när ombudet drar streckkoden på kortet så är det spärrat.

Samma när polisen tar sin tjänstetelefon och läser av kortet vid kontroll
När jag förnyade körkortet så missade dom att lägga till att jag har mc behörighet på körkortet , så jag fick ett nytt. Men behöll de andra med ..
Mitt nya ligger i bilen och den andra( ogiltiga) i plånboken
Hämtar ut alla mina paket med körkortet som är ogiltigt
Citera
2026-05-07, 07:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralRuskendrul
Din lilla knarkare, det där upphittade körkortet du tänker beställa knark på går inte att använda på posten, de scannar ju qr koden numera.
När jag förnyade körkortet så missade dom att lägga till att jag har mc behörighet på körkortet , så jag fick ett nytt. Men behöll de andra med ..
Mitt nya ligger i bilen och den andra( ogiltiga) i plånboken
Hämtar ut alla mina paket med körkortet som är ogiltigt

Det andra kortet borde ju vara spärrat eller ogiltigt så att säga om dom inte nu missade det också
Citera
2026-05-07, 08:07
Medlem
JoeDoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejochhej06
Vad skulle straffet ens bli?
Giltigt körkort har man ju ändå som ligger där hemma och det är inget krav att ha med sig körkortet när man kör bil så...
Du behöver kunna identifiera dig med KK eller annan id-handling. Har man inte det kan man riskera penningböter.
Citera
2026-05-07, 08:55
Medlem
CaLund89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herrmojd51
Får? Men kan det?
Tex postnord kommer väl inte kunna se det är ogiltigt?

Jag använder mitt gamla på posten. Det funkar. Men polisen funkar det inte för,. Men när du ändå har ett nytt varför inte klippa sönder det gamla?
Citera
2026-05-07, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Körkort har chip numera. Inte streckkod.

Fick nytt kort för några veckor sedan, det har mycket väl en "sträckkod" som liknar en QR kod på baksidan. Som används vid scanning för exempelvis hämta ut paket.

Enligt google AI så existerar det inget chip (NFC) för digital avläsning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in