2026-05-05, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Jag frågade Grok och den sa att du missförstått ämnet och inte borde ha skjutvapen.

Att Svensk vapenbyråkrati är helt uppåt väggarna är däremot sant, lagarna är komplexa och svårövergripliga och är ofta helt frikopplade från verkligheten vilket gör att enskilda beslut (av människor) måste fattas och dom tenderar att skifta. Så håller med, störigt.

Men seriöst du måste ju se hur mycket du skämmer ut dig? Ha litet stolthet i alla fall och ljug istället för att berätta för alla att du inte är kompetent och alldeles för lat och godtrogen överlag. Du kan ta bort "enligt Grok" och plötsligt är du där...

Intressant. - Vilka fel har jag? Vill gärna veta.

Flera som försökt med pipförlängare har fått avslag.
Citera
2026-05-07, 00:05
Medlem
HRTs avatar
Försvaret borde knyta upp vildsvinsjägare och vissa sportskyttar..
De har extremt mycket teknisk utrustning för att kunna skjuta nattetid ex termiska sikten, vissa har licens på AR10 m.m. De finns förutom vapen, och extra lull lull avståndsmätare, kunskap om vapen, prickskyttar vissa med utbildningar. Personligen har jag börjat ställa ut microungnar, kaffebruggare och toalettstolar sm jag vakar på förr eller senare kommer en ryss
Citera
2026-05-07, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HRT
Försvaret borde knyta upp vildsvinsjägare och vissa sportskyttar..
De har extremt mycket teknisk utrustning för att kunna skjuta nattetid ex termiska sikten, vissa har licens på AR10 m.m. De finns förutom vapen, och extra lull lull avståndsmätare, kunskap om vapen, prickskyttar vissa med utbildningar. Personligen har jag börjat ställa ut microungnar, kaffebruggare och toalettstolar sm jag vakar på förr eller senare kommer en ryss

Den finska modellen är ett föredöme. Där reservister och jögare uppmanas köpa fler AR och AK och skjuta mer på bana. Den finska och svenska regeringens försvarspllitik är som eld och vatten. Två helt skillda strategier. Det ör så olika strategier att ett samarbete försvåras och nästan omöjliggörs. Sverige uniformerar och vapenutbildar muhammedaner. Finska soldater uppmanas ta med deras egna vapen och drönare de trivs bäst med. Omöjlig tanke i Sverige.

Detta måste sannolikt kräva en ny lagstiftning i Sverige att staten inte ger utomvästliga vapenlicens. Det ör ingen mänsklig rättighet att muslimer skall få äga vapen och bära uniform i Sverige. Danmark gör tydligt skillnad på västliga och utomvästliga invandrare. Det går bara viljan finns. För övrigt är 99% av alla gängskjutingar pistoler. AR funkar bäst i skogen.
Senast redigerad av Kulturmarxist 2026-05-07 kl. 15:33.
Citera
2026-05-07, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Den finska modellen är ett föredöme. Där reservister och jögare uppmanas köpa fler AR och AK och skjuta mer på bana. Den finska och svenska regeringens försvarspllitik är som eld och vatten. Två helt skillda strategier. Det ör så olika strategier att ett samarbete försvåras och nästan omöjliggörs. Sverige uniformerar och vapenutbildar muhammedaner. Finska soldater uppmanas ta med deras egna vapen och drönare de trivs bäst med. Omöjlig tanke i Sverige.

Detta måste sannolikt kräva en ny lagstiftning i Sverige att staten inte ger utomvästliga vapenlicens. Det ör ingen mänsklig rättighet att muslimer skall få äga vapen och bära uniform i Sverige. Danmark gör tydligt skillnad på västliga och utomvästliga invandrare. Det går bara viljan finns. För övrigt är 99% av alla gängskjutingar pistoler. AR funkar bäst i skogen.
Jag har aldrig sett en muslim i uniform eller på jaktpasset. Jag tror att du yrar.
Citera
2026-05-07, 23:42
Medlem
HRTs avatar
Citat:

Ja det är obegripligt att man inte utnyttjar dessa resurser tom ÖB, sa att förbjuda AR är negatiivt för Sveriges totala försvarsförmåga
Citera
2026-05-08, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Armadou
Jag har aldrig sett en muslim i uniform eller på jaktpasset. Jag tror att du yrar.
Det börjar komma in fler och fler muslimer i pistolskytteklubbarna. De flesta är sekulära, men de religiösa ökar i antal.
Citera
2026-05-09, 01:14
Medlem
Citat:
I Malmö är de väktare och poliser. Muslimer bör inte få vapenlicens eller bära uniform I Sverige. Deras lojalitet är islam inte Sverige. Vi bör stoppa vapenlicenser till muhammedaner tills vi vet - what the hell is going on.
Så vitt jag vet frågar polisen inte efter religion när man söker vapenlicens.
Hur många brott har begåtts av muslimer med lagliga vapen?
Citera
2026-05-09, 02:01
Medlem
HRTs avatar
Citat:
Så vitt jag vet frågar polisen inte efter religion när man söker vapenlicens.
Hur många brott har begåtts av muslimer med lagliga vapen?

De var en hel dröss som olagligt köpte sina vapen genom en skytteklubb, där ägaren o instruktören hade jobbat på target. Han fick fängelse o är bästis med en polis.
Vad de skulle ha vapnen till vet jag inte men de var allt från skytte, till försvar de blev väl av med dem tror jag. När det kommer adidasblattar till jägarexamen och har aldrig jagat inte ens äger ett par stövlar började vissa skolor stoppa detta men långt ifrån alla. Men det står ju tydligt i Islam att den som inte är muslim är otrogen och ska omvändas till muslim eller slaktas. Att vissa avvarter samlar på sig vapen är inte i vårt intresse. Vi har sett bilar, lastbilar, IEDs, skjutningar och knivningar i terrorns namn en tidsfråga innan en muslim skjuter flera och har licens, kommer från syrien, är känd av polis sen tidigare frågan är när det sker?
Citera
2026-05-10, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HRT
De var en hel dröss som olagligt köpte sina vapen genom en skytteklubb, där ägaren o instruktören hade jobbat på target. Han fick fängelse o är bästis med en polis.
Vad de skulle ha vapnen till vet jag inte men de var allt från skytte, till försvar de blev väl av med dem tror jag. När det kommer adidasblattar till jägarexamen och har aldrig jagat inte ens äger ett par stövlar började vissa skolor stoppa detta men långt ifrån alla. Men det står ju tydligt i Islam att den som inte är muslim är otrogen och ska omvändas till muslim eller slaktas. Att vissa avvarter samlar på sig vapen är inte i vårt intresse. Vi har sett bilar, lastbilar, IEDs, skjutningar och knivningar i terrorns namn en tidsfråga innan en muslim skjuter flera och har licens, kommer från syrien, är känd av polis sen tidigare frågan är när det sker?
Självmål
Om dom köpte vapnen olagligt var dom knappast legala
Citera
2026-05-11, 06:53
Medlem
Mr.Wolfs avatar
Citat:
Självmål
Om dom köpte vapnen olagligt var dom knappast legala
Vad menar du? Att vapnen var illegala redan innan dom såldes?
Citera
2026-05-11, 14:18
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Wolf
Vad menar du? Att vapnen var illegala redan innan dom såldes?

Knepig fråga, det där. Transitionen från "lagligt vapen" till "olagligt vapen" brukar man inte beskriva på det sättet, utan genom att referera till den olagliga gärningen, dvs i det här fallet försäljningen.

"Olagliga vapen" borde (sakligt sätt) innebära vapen som inte uppfyller lagliga bestämmelser, till exempel ett jaktgevär med alltför kort pipa. Samma vapen är då fullt lagligt för sportskytte, om man nu har licens för detta.

Ifall ett vapen säljs på ett olagligt sätt (som i det här fallet) blir det ju nye ägaren som innehar ett otillåtet vapen, samtidigt som säljaren begår vapenbrott genom försäljning och överlämnande till någon utan tillstånd. Lagligheten definieras då som "har tillstånd att inneha, för ett definierat ändamål".
Citera
2026-05-11, 14:27
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Du vill gärna tysta och censurera andra. Åsiktspolis. - Denna tråd ligger under ämnet "vapen och militär" Regeringen inkvoterar muslimer i uniformerade yrken. Så du får din vilja fram. Köp en politruck tårta och fira. Du kan slappna av. Allt går din väg. Jägare avväpnas och muhammedaner utbildas med automatvapen och blir den del av våldsmonopolet av Regeringen på folkets bekostnad. Berätta varför det är en positiv utveckling för oss andra här och varför kritiker skall tystas.

Jag tror att du på något sätt borde försöka gå tillbaka till trådens ursprung. Där handlar det om att regeringen sviker vapenägare därför att de drar tillbaka tillåtelsen att nyttja AR-kloner (egentligen, "automatiska gevär med militärliknande utseende") för jakt - INNAN ett sådant vapen figurerat i en dödsskjutning, men efter att ett äldre, men motsvarande automatladdande vapen verkligen använts..

Att dra in muslimer i detta, ihop med en tämligen nördig uppfattning att pipan på sagda (nu ej tillåtna Ag) gärna kunde vara kortare gynnar inte diskussionens kvalitet.

Sammanfattningsvis; du hävdar att alla skall få ha AR-kloner för jakt, piplängden spelar ingen roll, muslimer skall inte få ha vapen, det är bra om alla andra kan ha vapen (fast inte de som är koko och skjuter socialtanter) och allt är regeringens fel. Fullt tillåten åsikt, givetvis.

Är den fruktbar, utvecklande och leder den till större frihet för de med ett rimligt sunt vapen- och jaktintresse?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in