2026-05-07, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Först och främst: Varför klippte du ned mitt inlägg/svar till endast denna fråga? Räckte inte argumenten till för att bemöta resten?

Alla som kan denna branschen vet att det INTE är i våldtäktsmål man gör "karriär" eller "förbättrar sitt CV" som polis eller åklagare. Detta räknas som lågt stående brott att arbeta med, och relations- och sexualbrottsrotlarna har oerhört svårt att locka till sig medarbetare eller få dom att stanna.

Att Mari Heidenborg, för typ 10 år sedan, inte visste om vissa försäkringsbolags ersättningar och villkor säger ju inte så mycket (hon är ju jurist, inte försäkringsrådgivare?).

/Återigen undrar jag VART du vill komma i denna försäkringsfrågan? VAD menar du är den egentliga problembilden och Vad tänker du att man skall kunna göra åt det?

Jag har 20 st citeringar jag behöver svara på, självklart behövde jag klippa ned när du inte ens hade någon fråga att ställa. Vad vill du att jag ska svara på i ditt förra inlägg?

Jag har redan skrivit i tråden vad som är problemet med detta, och jag orkar inte upprepa mig 10 gånger om.
Citera
2026-05-07, 13:53
Medlem
AndersPersson99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Bitch, please. Jag kan posta samma inlägg igen utan smileys och sanningsenliga beskrivningar av dig och du kommer fortfarande inte svara.

Du vet det och jag vet det.

Nej men du kommer ju framstå som ett lite mindre ärsle.

Du har fått en tydlig förklaring till var du hittar källorna och varför jag inte anser det lämpligt att posta dem i denna tråd. Du kan ju posta din åsikter i samtyckestråden istället? Om du postar där och är lite seriös så kan jag klistra in källor var du kan lära dig mer om kritiken mot samtyckeslagen.
Citera
2026-05-07, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Som KamerunHunter skriver: är syftet med den falska anmälan försäkringsbedrägerier, är det ju lättare att komma undan med försäkringsbedrägeriet om ingen person namnges.

Så du ska nog försöka skilja på falsk tillvitelse mit en person. Och på försäkringsbedrägerier.

Jag tror det är större chans att försäkringsbolaget betalar ut pengar om det faktiskt finns en fysisk "gärningsman" att ta på, så att säga.
Citera
2026-05-07, 13:54
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torkskap1
Och domar i sexualmål är förmodligen där flest oskyldigt dömda döms.

Baserat på vad? Din magkänsla? Påståenden från FB-incels? Vad?

Citat:
Begriper du inte då att det är något fel?

Klart att något är fel om för många domar är felaktiga. Men det behöver visas, det räcker inte med att påstå. Just därför har jag säkert 10 ggr efterfrågat t ex EN ENDA lagakraftsvunnen hovrättsdom där någon föreställer sig att någon dömts UTESLUTANDE på målsägandens historia och stödbevisning bestående av att målsägande berättat saker för sina vänner. Jag har fått NOLL svar. Kanske borde det få dig att begripa att din syn på saken kanske inte riktigt stämmer med den objektiva verkligheten?

Citat:
Du tycker att man får acceptera att män döms oskyldigt för våldtäkt lite här och där?

Nej, nej, var inte fånig. Men man får acceptera att inget system är 100 % rättssäkert. Och Sveriges är bland de bästa systemen i världen.

Citat:
Enligt dig är ju målsägandes ord bevis, så självfallet finns det då inget fall utan "bevis".

Innan jag pulveriserar denna fåniga halmgubbe så vill jag att du definierar "bevis" i den här kontexten. Kan du göra det?
Citera
2026-05-07, 13:54
Medlem
Citat:
Ja. Det hindrar inte att man upptäcker senare att det var frågan om försäkringsbedrägerier och det utreds och det blir fängelse för försäkringsbedrägerier.

Jojo, men det är ju oerhört svårt att bevisa om man inte är otroligt dum och klantig. Precis som att det sällan kan bevisas att en kvinna ljög om våldtäkt. Det går sällan att bevisa något som bara två personer varit med och deltagit om.
Citera
2026-05-07, 13:56
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersPersson99
Nej

Då tackar jag för erkännandet att du ljög då du påstod att skälet till att du inte bemöter det som skrivs till dig är att Fiffiniffi har för många smileys och är för elak mot dig.

Varför ljög du?

Citat:
Du har fått en tydlig förklaring till var du hittar källorna och varför jag inte anser det lämpligt att posta dem i denna tråd.

Då tackar jag för erkännandet att du inte kan ge mig en enda lagakraftsvunnen hovrättsdom som visar det du påstår.
Citera
2026-05-07, 14:00
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
En billig försäkring, lär inte ge ut så mycket heller. Tänk på det.

Nu är inte billiga hemförsäkringar trådens ämne men en studentförsäkring som kan kosta från 59 kr månaden har som standard för det mesta också överfallsskydd.

Det är väl dessutom en enorm skillnad mellan att kunna kassera in 150 000 kr jämfört med att punga ut en betydligt mindre summa i försäkring?

Du underskattar också vissa människors girighet, kvinnorna som helt uppenbart är villiga att anmäla en påhittad våldtäkt i syfte att få ut försäkringspengar kan inte betecknas som annat än rent patrask och förtjänar inte att försvaras.
Citera
2026-05-07, 14:03
Medlem
Citat:
Du påstår att det inte alls baseras på enbart målsägandens ord eftersom storyn måste vara trovärdig utan diverse hål och att personen berättat för ett par väninnor. Men stödbevisningen baseras ju således enbart på målsägandens ORD. Hur kan du inte se detta?

Men det är ju inte förekomsten av "att ha en berättelse" eller "att berätta för någon annan" som utgör bevisningen, utan VAD som sägs, HUR det sägs och hur det rimmar med bevisning och omständigheter i övrigt. För målsägandens berättelse kommer ju såklart behöva ställas mot verkligheten. I detta ingår ju sådant som att det skall vara klarlagt att X varit hemma hos målsägande, när X lämnat målsägande, vilken kontakt som därefter funnits osv. Dessutom tror ju du att en våldtäkts-rättegång är någon slags "enmansshow" där bara målsäganden hörs och får berätta sin historia. Även den tilltalade får ju berätta sin historia och självklart kan det då komma fram saker som gör att målsägandens historia inte går ihop eller i vart fall förefaller ologisk, märklig eller orimlig.
Citera
2026-05-07, 14:08
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Jag tror det är större chans att försäkringsbolaget betalar ut pengar om det faktiskt finns en fysisk "gärningsman" att ta på, så att säga.

Nej det verkar inte stämma.

Här är en intressant artikel på temat påhittade våldtäkter/anledningarna till att detta utbredda problem existerar.

"Det finns också en ekonomisk aspekt. Offrets försäkringsbolag betalar ut närmare hundratusen kronor.

Ibland anar bolagen ugglor i mossen, men väljer oftast att betala. Att uttrycka tvivel kan bli förödande, inte minst massmedialt. Få ärenden blir bevismässigt så uppklarade att de leder till åtal för bedrägeriförsök"

Källa: Expressen https://share.google/WQIvJPPHz5gerOogl
Citera
2026-05-07, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Baserat på vad? Din magkänsla? Påståenden från FB-incels? Vad?

Klart att något är fel om för många domar är felaktiga. Men det behöver visas, det räcker inte med att påstå. Just därför har jag säkert 10 ggr efterfrågat t ex EN ENDA lagakraftsvunnen hovrättsdom där någon föreställer sig att någon dömts UTESLUTANDE på målsägandens historia och stödbevisning bestående av att målsägande berättat saker för sina vänner. Jag har fått NOLL svar. Kanske borde det få dig att begripa att din syn på saken kanske inte riktigt stämmer med den objektiva verkligheten?

Nej, nej, var inte fånig. Men man får acceptera att inget system är 100 % rättssäkert. Och Sveriges är bland de bästa systemen i världen.

Innan jag pulveriserar denna fåniga halmgubbe så vill jag att du definierar "bevis" i den här kontexten. Kan du göra det?

1. Baserat på i princip ALLA jurister. Du vill ju inte se dokumentären där flera högt uppsatta jurister säger detta själva. Johan Eriksson som anses vara Sveriges främsta försvarare har ju varit med om en del fall och bör ha koll på det även han, men det är inte enbart försvarare som påstår att sexualbrottsmål är bland de mest orättssäkra.

2. Med tanke på att det finns fall där män dömts oskyldigt för våldtäkt och kvinnan även erkänt att hon ljög, så fanns det ju de facto inget som BEVISADE utom rimligt tvivel att våldtäkt ägt rum, för då hade det ju inte visat sig sedan att mannen var oskyldig. En dom du kan kolla upp är B 4687-23 från Falu Tingsrätt som fastställdes av hovrätten. Där BASERAS den påstådda våldtäkten på målsägandens uppgifter.

När det kommer till våldtäkt har Sveriges knappast en av de bästa systemen i världen. Jag vet att målsägandes ord och sådant som baseras på dennes ord klassificeras som bevis, men jag gillar inte att kalla det för det eftersom det de facto inte BEVISAR något när det är en ord mot ord-historia utan teknisk bevisning.
Citera
2026-05-07, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Nej det verkar inte stämma.

Här är en intressant artikel på temat påhittade våldtäkter/anledningarna till att detta utbredda problem existerar.

"Det finns också en ekonomisk aspekt. Offrets försäkringsbolag betalar ut närmare hundratusen kronor.

Ibland anar bolagen ugglor i mossen, men väljer oftast att betala. Att uttrycka tvivel kan bli förödande, inte minst massmedialt. Få ärenden blir bevismässigt så uppklarade att de leder till åtal för bedrägeriförsök"

Källa: Expressen https://share.google/WQIvJPPHz5gerOogl

"För poliserna är det frustrerande att upptäcka att en historia inte stämmer.

– De falska anmälningarna kostar oss lika mycket i utredningsresurser, påpekar en av dem."

Tack för länken! Intressant.
Citera
2026-05-07, 14:14
Medlem
Citat:
Jag har 20 st citeringar jag behöver svara på, självklart behövde jag klippa ned när du inte ens hade någon fråga att ställa. Vad vill du att jag ska svara på i ditt förra inlägg?

Jag har redan skrivit i tråden vad som är problemet med detta, och jag orkar inte upprepa mig 10 gånger om.

1. Hur tycker du att ditt påstående om "enkla och snabba pengar" rimmar med att Försäkringsbolagen kräver att händelsen skall vara polisanmäld, att försäkringsbolagen själva utreder anmälan samt att den utsatte har bevisbördan (dokumentation, bilder, läkarintyg, vittnesuppgifter osv.)?

2. Givet dina påståenden hur vill du bemöta att försäkringsbolagen har egna utredare , vars enda uppgift är att utreda försäkringsfall, vilket betyder att både erfarenhet och kunskap finns i ämnet försäkringsbedrägerier? Hur ser du på att det finns kända fall (Helge Fossmo, Johanna Möller och "Cyanidkvinnan") där försäkringsbolagen själva varit med och avslöjat gärningsmännen? Tycker du dina farhågor och katastroftänk är likabefogat och underbyggt med denna informationen?

3. Vad skall man göra åt detta? Skall försäkringsbolagen sluta med olycksfallsförsäkringar och överfallsskydd eller vart vill du komma?
Senast redigerad av Haaaaag 2026-05-07 kl. 14:16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in