2026-05-07, 13:30
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Jag håller mig till ämnet, men påpekar att även män kan begå denna form av brott

Men varför i hela fridens namn måste du påpeka det?

Ingen är i tråden är intresserad av ditt tjat om män (det måste ha brunnit i skallen på dig som vanligt) så det bästa är ju att du håller dig till ämnet som är unga kvinnor som vill ha ut pengar via hemförsäkringen oavsett om de påstådda brotten leder till fällande dom.

(FB) Kvinnor som anmäler våldtäkt får 150 000 kr via hemförsäkringen UTAN fällande dom?

Citat:
Och de verkar inte eller ha koll på att även män kan begå försäkringsbedrägerier.

Fast nu är inte det trådens topic.

Här diskuterar vi unga kvinnor som begår försäkringsbedrägerier.

Du brukar ofta lyfta fram att kvinnor är oerhört trovärdiga i såna här mål men som vi alla vet har du fått dina vansinniga påståenden motbevisade många gånger om.

Citat:
Viktigt att upplysa om detta.

Ta då och gör det någon annanstans!

Skapa en ny tråd eller tryck upp affischer som du klistrar upp på väggarna runt om i stan där du bor.
Citera
2026-05-07, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Jag skall försöka bena ut frågan...

Att Försäkringsbolag erbjuder s.k "överfallsskydd" som en del av hem- eller olycksfallsförsäkring är inte ovanligt. Detta kan täcka brott som t ex rån, misshandel, våld i nära relation - men också våldtäkt. Att detta är någonting så bara betalas ut på måfå stämmer absolut inte. Försäkringsbolagen har krav på att händelsen skall vara polisanmäld och försäkringsbolagen utreder ju varje anmälan för att se om det når upp till kriterierna för att ersättning för överfallsskydd skall betalas ut. Det är också så att det är den utsatte som har bevisbördan - vilket gör att man kan behöva inkomma med dokumentation, bilder, läkarintyg, kontaktuppgifter till vittnen osv.

Slutligen vill jag tillägga att det inte alls är så lätt att det bara räcker med målsägandes ord och att denne "berättat för några vänninor". Högsta Domstolen har i sin praxis slagit fast att om målsägandens uppgifter är allt igenom trovärdiga SAMT att det därtill finns stödbevisning som överensstämmer med nämnda uppgifter (t ex att man har gått och pratat med en terapeut eller ringt en kompis och berättat), så kan det räcka för en fällande dom. Konkret kan man säga att det som krävs för fällande dom vid en "ord mot ord-situation" är:

Det finns utan tvekan män som döms oskyldigt för våldtäkt på dessa kriterier, detta är ALLA jurister inom branschen ense om, inte enbart försvarare. Och kan en enda man dömas oskyldigt så är det ju något fel med rättssäkerheten. I slutändan är det ju enbart målsägandes ORD som all "bevisning" baseras på.

Enligt försäkringsbolaget i dokumentären gör dom en utredning, och den utredningen baseras även på vad kunden SÄGER enligt dom. Så givetvis måste kunden beskriva en våldtäkt, men det är ju inte så svårt. Sen har jag ingen kunskap i hur lätt det faktiskt är att få ut pengar om man på ett korrekt vis beskriver en våldtäkt.
Citera
2026-05-07, 13:33
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersPersson99
Der jag gjorde var att jag bad en ai ge mig källor med kritik mot samtyckeslagen.

Tack, men det märktes att du bajsade på dig och sprang till chatgpt för att försöka rädda dig. Patetiskt

Citat:
Den svarade med en massa källor. Sen kom jag fram till att det inte är rimligt att jag ska kopiera och klistra in en massa källor i den här tråden

Jag bad om EN ENDA lagakraftsvunnen hovrättsdom. Förstår du skillnaden på "EN" och "massa"?

Citat:
det är off topic.

Nej, ditt lögnaktiga fittnylle. Som jag redan förklarat så nämner trådstarten UTTRYCKLIGEN beviskrav i våldtäktsmål, så det är per fucking definition topic. Du tog DESSUTOM upp det själv

Cloooooown
Citera
2026-05-07, 13:34
Medlem
feemaxxxs avatar
Citat:
Fortsatt: det är inte lätt att få ut försäkringspengar, inte ens i ärliga fall! Jag höll på ett halvår kring min skadade fot (den hade rentav läkt då) utan att få ett enda öre. Bara nya papper att fylla i. Till slut gav jag upp. Och jag vet flera sådana fall! Där det ställs motfrågor etc. In absurdum. Och där det tar tid innan folk får ut sina pengar.

De är hårda försäkringsbolagen. Och behöver ju vara det! Och fattar de misstankar om Försäkringsbedrägerier, så utreder de detta! Och där finns fängelse i straffskalan.

Krävs ett visst psyke och personlighet för att ens ge sig in i getingboet: Försäkringsbedrägerier. Och då är väl inte just falsk våldtäkt det första Försäkringsbedrägeriet en sådan person gör?

Kanske är det så att försäkringsbolagen är betydligt mindre restriktiv när det gäller våldtäkter pga brottets känsliga natur och stigmatisering av de stackars offren?
Citera
2026-05-07, 13:35
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
[Tråden handlar endast om unga kvinnor som vill ha ut pengar via hemförsäkringen]

Nej. Trådstarten nämner UTTRYCKLIGEN beviskrav i våldtäktsmål. Så skit på dig.
Citera
2026-05-07, 13:36
Medlem
AndersPersson99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Tack, men det märktes att du bajsade på dig och sprang till chatgpt för att försöka rädda dig. Patetiskt

Jag bad om EN ENDA lagakraftsvunnen hovrättsdom. Förstår du skillnaden på "EN" och "massa"?

Nej, ditt lögnaktiga fittnylle. Som jag redan förklarat så nämner trådstarten UTTRYCKLIGEN beviskrav i våldtäktsmål, så det är per fucking definition topic. Du tog DESSUTOM upp det själv

Cloooooown

Din överanvändning av smileys och okvädesord räcker väl som argument för min sak.
Citera
2026-05-07, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torkskap1
Det finns utan tvekan män som döms oskyldigt för våldtäkt på dessa kriterier, detta är ALLA jurister inom branschen ense om, inte enbart försvarare. Och kan en enda man dömas oskyldigt så är det ju något fel med rättssäkerheten. I slutändan är det ju enbart målsägandes ORD som all "bevisning" baseras på.

Enligt försäkringsbolaget i dokumentären gör dom en utredning, och den utredningen baseras även på vad kunden SÄGER enligt dom. Så givetvis måste kunden beskriva en våldtäkt, men det är ju inte så svårt. Sen har jag ingen kunskap i hur lätt det faktiskt är att få ut pengar om man på ett korrekt vis beskriver en våldtäkt.

Ja. Vi är helt överens. Det är allmänt vedertaget att våldtäkt är ett av de brott med flest antal felaktiga domar - så tillvida att både oskyldiga döms och att skyldiga frias.

Att det räcker med målsägandes ord för fällande dom har både jag och Fiffiniffi förklarat så många gånger nu att jag inte tänker ödsla mer tid på det. Det är ju dessutom en helt vrickad diskussion du för, eftersom fakta finns på bordet. Det är ju bara att läsa NJA 2010 s. 671 och NJA 2017 s. 316 så kan du ju själv läsa vilka krav HD satt upp för bevisvärdering i sexualmål!?

Slutligen vill jag också säga att om det är så som du säger, dvs att du inte har någon kunskap i hur lätt det faktiskt är att få ut pengar om man på ett korrekt vis beskriver en våldtäkt, så tycker jag det är ganska dumt och osakligt att starta en tråd med rubriken: "Kvinnor som anmäler våldtäkt FÅR 150 000 kr via hemförsäkringen UTAN fällande dom?".
Citera
2026-05-07, 13:41
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Du kan kolla på dokumentären i trådstarten,

Nej. Jag såg en minut och noterade flertalet smygklippningar i syfte att få driva en felaktig tes. Så jag tänker inte titta en sekund till. Och jag betvivlar starkt att de nämner en sådan dom som jag efterfrågar.

Citat:
där har du ju flera exempel där män har dömts utan bevis.

Spännande. Så ge mig en enda lagakraftsvunnen hovrättsdom där du föreställer dig att någon dömts "utan bevis". EN ENDA.

Du kommer inte kunna göra det. Du vet och jag vet det.

Patetiskt.

Citat:
Det finns till och med en kvinna med i dokumentären som berättar själv att hon ljög om våldtäkt och att mannen dömdes.

Helt irrelevant för vad jag efterfrågar. Alla vet att oskyldiga ibland döms inom alla rättsområden, det är ondvikligt. Jag efterfrågar inte en random felaktig dom, jag efterfrågar EN ENDA lagakraftsvunnen hovrättsdom där någon dömts "utan bevis". Förstår du skillnaden?
Citera
2026-05-07, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Att det räcker med målsägandes ord för fällande dom har både jag och Fiffiniffi förklarat så många gånger nu att jag inte tänker ödsla mer tid på det.

Du påstår att det inte alls baseras på enbart målsägandens ord eftersom storyn måste vara trovärdig utan diverse hål och att personen berättat för ett par väninnor. Men stödbevisningen baseras ju således enbart på målsägandens ORD. Hur kan du inte se detta?
Citera
2026-05-07, 13:44
Medlem
Citat:
Åklagare och poliser skiter ju ofta i om någon är oskyldig så länge de får bättra på sitt CV, statistik och karriär. De ser detta som ett spel, en tävling.

Inte ens fd Justitiekanslern som varit justitieråd i Högsta domstolen och nu är president i Svea Hovrätt hade ju koll på detta med försäkringspengarna vid våldtäktsanmälningar.

Först och främst: Varför klippte du ned mitt inlägg/svar till endast denna fråga? Räckte inte argumenten till för att bemöta resten?

Alla som kan denna branschen vet att det INTE är i våldtäktsmål man gör "karriär" eller "förbättrar sitt CV" som polis eller åklagare. Detta räknas som lågt stående brott att arbeta med, och relations- och sexualbrottsrotlarna har oerhört svårt att locka till sig medarbetare eller få dom att stanna.

Att Mari Heidenborg, för typ 10 år sedan, inte visste om vissa försäkringsbolags ersättningar och villkor säger ju inte så mycket (hon är ju jurist, inte försäkringsrådgivare?).

/Återigen undrar jag VART du vill komma i denna försäkringsfrågan? VAD menar du är den egentliga problembilden och Vad tänker du att man skall kunna göra åt det?
Citera
2026-05-07, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Nej. Jag såg en minut och noterade flertalet smygklippningar i syfte att få driva en felaktig tes. Så jag tänker inte titta en sekund till. Och jag betvivlar starkt att de nämner en sådan dom som jag efterfrågar.

Spännande. Så ge mig en enda lagakraftsvunnen hovrättsdom där du föreställer dig att någon dömts "utan bevis". EN ENDA.

Du kommer inte kunna göra det. Du vet och jag vet det.

Patetiskt.

Helt irrelevant för vad jag efterfrågar. Alla vet att oskyldiga ibland döms inom alla rättsområden, det är ondvikligt. Jag efterfrågar inte en random felaktig dom, jag efterfrågar EN ENDA lagakraftsvunnen hovrättsdom där någon dömts "utan bevis". Förstår du skillnaden?

Och domar i sexualmål är förmodligen där flest oskyldigt dömda döms. Begriper du inte då att det är något fel? Du tycker att man får acceptera att män döms oskyldigt för våldtäkt lite här och där?

Enligt dig är ju målsägandes ord bevis, så självfallet finns det då inget fall utan "bevis".
Citera
2026-05-07, 13:47
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersPersson99
Din överanvändning av smileys och okvädesord räcker väl som argument för min sak.

Bitch, please. Jag kan posta samma inlägg igen utan smileys och sanningsenliga beskrivningar av dig och du kommer fortfarande inte svara.

Du vet det och jag vet det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in