Citat:
Ursprungligen postat av
torkskap1
Så du begriper inte själv att detta ökar risken markant att kvinnor anmäler män falskt för våldtäkt och förstör oskyldiga mäns liv för att de ska få ut enkla, snabba pengar ur sin hemförsäkring?
Alltså det är klart att det "ökar risken" så till vida att det finns ett (ytterligare) incitament att beljuga någon. Men vad skall man egentligen göra åt det? Det finns ju massa samhällsomständigheter som påverkar eller "uppmuntrar" att begå brott eller bedrägligheter, men vad skall man göra åt det? Det viktigaste är ju att polis, åklagare, advokater, domstolarna och givetvis även försäkringsbolagen är medvetna om att det kan ske och är ett möjligt incitament till att ljuga. Helt ärligt vet jag inte riktigt vart du vill komma med detta?
Som jag tidigare sagt så handlar inte detta om "enkla och snabba pengar". Försäkringsbolagen kräver ju att händelsen är polisanmäld och man utreder ju varje anmälan för att se om det når upp till kriterierna för att ersättning för överfallsskydd skall betalas ut. Det är också så att det är den utsatte som har bevisbördan - vilket gör att man kan behöva inkomma med dokumentation, bilder, läkarintyg, kontaktuppgifter till vittnen osv. Min uppfattning är att sådan här ersättning sällan betalas ut lättvindigt när det handlar om typiska "fylle/fest-våldtäkter" när man följt med någon hem eller liknande. Det är snarare vid överfallsvåldtäkter eller långvarigt relationsvåld som detta appliceras.
För att stilla din oro skulle jag vilja informera om att ett sådant här falskanklagande, för att få ersättning av försäkringsbolaget, kan bita vederbörande i röven. För vid avvikelser vid begäran om utbetalning så kan ju försäkringsutredaren gå vidare till polisen. Det kan ju handla om att vederbörande kommer med en osannolik eller orimlig berättelse, att man varken polisanmält eller uppsökt sjukvård, att man kontaktar försäkringsbolaget ovanligt tidigt/sent efter händelsen eller att man begär ut ett ovanligt högt belopp. Både Helge Fossmo, Johanna Möller och "Cyanidkvinnan" åkte ju dit på det sättet.