2026-05-07, 12:39
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersPersson99
Lagen har fått kritik för att vara rättsosäker från massa håll, vilket du som insatt torde vara medveten om.

Lustigt då att du bajsar på dig så fort du får minsta följdfråga som inte går att besvara med en redpill-NPC-rant.
Citera
2026-05-07, 12:43
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Dessa lagar som tex samtyckeslagen med sin för män helt rättslösa tolkningar

Förstår du inte hur löjeväckande du framstår när du kör din NPC-rant om fullständig rättslöshet men inte kan svara på en enda följdfråga?

Clowner som du har bara retorik från era sorgliga algoritmer. NOLL kunskap. NOLL tankeförmåga.

Patetiskt
Citera
2026-05-07, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torkskap1
Så du begriper inte själv att detta ökar risken markant att kvinnor anmäler män falskt för våldtäkt och förstör oskyldiga mäns liv för att de ska få ut enkla, snabba pengar ur sin hemförsäkring?

Alltså det är klart att det "ökar risken" så till vida att det finns ett (ytterligare) incitament att beljuga någon. Men vad skall man egentligen göra åt det? Det finns ju massa samhällsomständigheter som påverkar eller "uppmuntrar" att begå brott eller bedrägligheter, men vad skall man göra åt det? Det viktigaste är ju att polis, åklagare, advokater, domstolarna och givetvis även försäkringsbolagen är medvetna om att det kan ske och är ett möjligt incitament till att ljuga. Helt ärligt vet jag inte riktigt vart du vill komma med detta?

Som jag tidigare sagt så handlar inte detta om "enkla och snabba pengar". Försäkringsbolagen kräver ju att händelsen är polisanmäld och man utreder ju varje anmälan för att se om det når upp till kriterierna för att ersättning för överfallsskydd skall betalas ut. Det är också så att det är den utsatte som har bevisbördan - vilket gör att man kan behöva inkomma med dokumentation, bilder, läkarintyg, kontaktuppgifter till vittnen osv. Min uppfattning är att sådan här ersättning sällan betalas ut lättvindigt när det handlar om typiska "fylle/fest-våldtäkter" när man följt med någon hem eller liknande. Det är snarare vid överfallsvåldtäkter eller långvarigt relationsvåld som detta appliceras.

För att stilla din oro skulle jag vilja informera om att ett sådant här falskanklagande, för att få ersättning av försäkringsbolaget, kan bita vederbörande i röven. För vid avvikelser vid begäran om utbetalning så kan ju försäkringsutredaren gå vidare till polisen. Det kan ju handla om att vederbörande kommer med en osannolik eller orimlig berättelse, att man varken polisanmält eller uppsökt sjukvård, att man kontaktar försäkringsbolaget ovanligt tidigt/sent efter händelsen eller att man begär ut ett ovanligt högt belopp. Både Helge Fossmo, Johanna Möller och "Cyanidkvinnan" åkte ju dit på det sättet.
Senast redigerad av Haaaaag 2026-05-07 kl. 12:49.
Citera
2026-05-07, 12:52
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Jag skall försöka bena ut frågan...

Att Försäkringsbolag erbjuder s.k "överfallsskydd" som en del av hem- eller olycksfallsförsäkring är inte ovanligt. Detta kan täcka brott som t ex rån, misshandel, våld i nära relation - men också våldtäkt. Att detta är någonting så bara betalas ut på måfå stämmer absolut inte. Försäkringsbolagen har krav på att händelsen skall vara polisanmäld och försäkringsbolagen utreder ju varje anmälan för att se om det når upp till kriterierna för att ersättning för överfallsskydd skall betalas ut. Det är också så att det är den utsatte som har bevisbördan - vilket gör att man kan behöva inkomma med dokumentation, bilder, läkarintyg, kontaktuppgifter till vittnen osv.

Slutligen vill jag tillägga att det inte alls är så lätt att det bara räcker med målsägandes ord och att denne "berättat för några vänninor". Högsta Domstolen har i sin praxis slagit fast att om målsägandens uppgifter är allt igenom trovärdiga SAMT att det därtill finns stödbevisning som överensstämmer med nämnda uppgifter (t ex att man har gått och pratat med en terapeut eller ringt en kompis och berättat), så kan det räcka för en fällande dom. Konkret kan man säga att det som krävs för fällande dom vid en "ord mot ord-situation" är:

1. Att målsägande lämnar en allt igenom trovärdig berättelse. Det räcker alltså inte med att uppgifterna är "generellt trovärdiga" eller "ganska trovärdiga". Skulle målsäganden däremot lämna icke trovärdiga uppgifter så är loppet i princip kört redan från början.

2. Om målsägande är så skärpt så att den kan lämna allt igenom trovärdiga uppgifter, så krävs det som sagt fortfarande någon form av stödbevisning (t ex pratat med väninnor). Med andra ord kommer målsägande vara helt beroende av på vilket sätt hon agerat på efter händelsen. Om hon t ex ringt någon, om hon uppfattats ledsen/nedstämd av andra osv.

3. När det kommer till stödbevisningen, vilket i detta fallet skulle handla om att målsägande pratat med väninnor så kommer ju dessa uppgifter värderas mot frågor som t ex "När gjordes samtalet?", "Vad sades under samtalet?", "Sades det samma sak i samtalet som i förhören?", "Är sådana här samtal vanligt förekommande?", "Hur uppfattade motparten samtalet?" osv. Här måste alltså målsägandes berättelse stämma överens med vittnenas berättelser och upplevelser av hur målsägande betett sig.

Det är viktigt att poängtera ordet "kan räcka för en fällande dom". För det räcker inte med dessa saker. Därutöver krävs det också att den åtalade inte kan leverera en trovärdig historia.

Det är därför jag ber nötterna i tråden att ge mig EN ENDA lagakraftsvunnen hovrättsdom där någon dömts UTESLUTANDE på målsägandens historia och stödbevisning bestående av att målsägande berättat saker för sina vänner. Mig veterligen finns det nämligen inte.

Jag å min sida kan visa upp hovrättsdomar där målsägande bedömts trovärdig OCH har berättat för sina vänner OCH kan uppvisa skador men där den åtalade friats eftersom hans historia också är trovärdig.

Patrasket på FB kommer dock ALDRIG att diskutera det här på en faktamässig och konkret nivå. Det enda de har är retorik och påståenden de inte kan backa upp.

För att inte tala om idioterna som läser trådstarten och på fullaste allvar tror att försäkringsbolag delar ut 150k till höger och vänster
Citera
2026-05-07, 13:01
Medlem
AndersPersson99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Lustigt då att du bajsar på dig så fort du får minsta följdfråga som inte går att besvara med en redpill-NPC-rant.

Der jag gjorde var att jag bad en ai ge mig källor med kritik mot samtyckeslagen. Den svarade med en massa källor. Sen kom jag fram till att det inte är rimligt att jag ska kopiera och klistra in en massa källor i den här tråden kring kritik som är allmänt känd, för att 1) det kan andra användare kolla upp själva 2) det är off topic.
Citera
2026-05-07, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
En trovärdig story, kommer nog bara vara trovärdig en gång. Samma person kommer inte kunna sätta det i system, då blir det röd flagg, utredning och risk för fängelse.

I övrigt betalar många in cirka 8000 på sina olika försäkringar/år. På 18 år har en person pungat in 150 000 till försäkringsbolaget. En 36 åring som anmäler falsk våldtäkt, kommet i det fallet eventuellt plocka ut sina egna insatta pengar. En 22 åring som anmäler falsk våldtäkt, kommer att ha betalat "tillbaka" pengarna när han/hon är cirka 36.

Givetvis ska personen ändå straffas för sitt försäkringsbedrägeri! Fängelse helt klart. Men jag skriver detta för lite perspektiv.

En försäkring är inte gratis att ha.

Jag förstår inte hur du kan tro att någon som ens tänker tanken att falskanmäla någon för att få 150 000 i en klumpsumma tänker "äsch jag skiter i att göra det för på x antal år kommer jag att gå +/- noll på detta ändå"

Många unga har inte bil etc, utan den enda försäkring de har är billigaste möjliga hemförsäkringen. Om jag inte är helt fel ute kan man dessutom omfattas av någon annans hemförsäkring, som någon annan betalar, om man bor i hushållet.

Det är dessutom ingen dålig deal för en ung person att få 150 000 i en klumpsumma om den betalar 1000 kr per år för sin hemförsäkring. Det kommer ta 150 år innan försäkringens kostnad nått en sådan summa.
Senast redigerad av torkskap1 2026-05-07 kl. 13:11.
Citera
2026-05-07, 13:13
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Trådstarten handlar BEVISLIGEN också om bevisvärdering i våldtäktsmål:

"Om detta är sant så tycker jag att det låter oerhört vansinnigt i kombination med att man kan bli dömd för våldtäkt baserat på endast ord mot ord och att målsägande berättat för ett par väninnor:"

Äntligen har du skrivit ett vettigt inlägg, tack.

Tråden handlar dock inte om män som försöker begå försäkringsbedrägerier utan om nåt helt annat, dvs unga kvinnor som vill ha ut pengar via hemförsäkringen.

(FB) Kvinnor som anmäler våldtäkt får 150 000 kr via hemförsäkringen UTAN fällande dom?
Citera
2026-05-07, 13:15
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Du verkar ju helt eljest. Jag tar inga brottslingar i försvar. Läs om, läs rätt och försäk förstå vad jag skriver.

Istället är det nog du som borde läsa om TS första inlägg,

Läs om och läs rätt!

(FB) Kvinnor som anmäler våldtäkt får 150 000 kr via hemförsäkringen UTAN fällande dom?
Citera
2026-05-07, 13:15
Medlem
Citat:
Kan du berätta om en enda lagakraftsvunnen hovrättsdom där du föreställer dig att någon dömts uteslutande på ord mot ord och att målsägande berättat för ett par väninnor? En enda? EN ENDA?

Du kan kolla på dokumentären i trådstarten, där har du ju flera exempel där män har dömts oskyldigt eller utan bevis. Det finns till och med en kvinna med i dokumentären som berättar själv att hon ljög om våldtäkt och att mannen dömdes.

I våldtäktsmål finns det ju sällan annan bevisning än målsägandens egna ord om mannen säger att hon var med på det hela.
Citera
2026-05-07, 13:18
Medlem
Citat:
Det är viktigt att poängtera ordet "kan räcka för en fällande dom". För det räcker inte med dessa saker. Därutöver krävs det också att den åtalade inte kan leverera en trovärdig historia.

Det är därför jag ber nötterna i tråden att ge mig EN ENDA lagakraftsvunnen hovrättsdom där någon dömts UTESLUTANDE på målsägandens historia och stödbevisning bestående av att målsägande berättat saker för sina vänner. Mig veterligen finns det nämligen inte.

Jag å min sida kan visa upp hovrättsdomar där målsägande bedömts trovärdig OCH har berättat för sina vänner OCH kan uppvisa skador men där den åtalade friats eftersom hans historia också är trovärdig.

Patrasket på FB kommer dock ALDRIG att diskutera det här på en faktamässig och konkret nivå. Det enda de har är retorik och påståenden de inte kan backa upp.

För att inte tala om idioterna som läser trådstarten och på fullaste allvar tror att försäkringsbolag delar ut 150k till höger och vänster

Absolut. Därav att jag använde ordet "kan". En våldtäkts-rättegång är ju ingen en enmansshow där bara målsäganden hörs och får berätta sin historia. Även den tilltalade får ju berätta sin historia och självklart kan det då komma fram saker som gör att målsägandens historia inte går ihop eller i vart fall förefaller ologisk, märklig eller orimlig.

I övrigt håller jag med dig. Att ingen kan presentera någon sådan hovrättsdom beror på att några sådana domar inte finns! Det är ju dessutom en helt vrickad diskussion att föra, eftersom fakta finns på bordet. Det är ju bara att läsa NJA 2010 s. 671 och NJA 2017 s. 316 så kan man ju själv läsa vilka krav HD satt upp för bevisvärdering i sexualmål. Slutligen så undrar man ju hur många sådana här trådar/diskussioner som finns på Flashback? Diskussionerna och felaktigheterna kring samtyckeslagen och dess bevisvärdering tar aldrig slut (därmed inte sagt att oskyldiga personer döms för våldtäkt, för det händer!).
Citera
2026-05-07, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Det viktigaste är ju att polis, åklagare, advokater, domstolarna och givetvis även försäkringsbolagen är medvetna om att det kan ske och är ett möjligt incitament till att ljuga.

Åklagare och poliser skiter ju ofta i om någon är oskyldig så länge de får bättra på sitt CV, statistik och karriär. De ser detta som ett spel, en tävling.

Inte ens fd Justitiekanslern som varit justitieråd i Högsta domstolen och nu är president i Svea Hovrätt hade ju koll på detta med försäkringspengarna vid våldtäktsanmälningar.
Citera
2026-05-07, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Monsterbajsarn
Du kan ju som man också anmäla en annan man. Eller kvinna. För våldtäkt.... Och borde kunna inkassera på motsvarande sätt, alltså utan bevis eller fällande dom.

Bedrägeri givetvis, och om det blir betydande volymer är jag säker på att försäkringsbolagen kommer stänga denna möjlighet omgående.

Män som polisanmäler våldtäkt falskt är en så försvinnande liten del, med tanke på att det är så få våldtäktsanmälningar som görs av män överhuvudtaget, att det inte ens är värt att nämna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in