Citat:
Ursprungligen postat av
reufvhatt
Social ångest. Hur fungerar det? Undrar genuint då jag inte har någon erfarenhet. Det som skaver i mig är att den sociala ångesten slår till för HT vid ”tråkiga” saker, så som lämna på förskola osv. Men den verkar utebli vid ”roliga” saker såsom shopping och läkarbesök. Är det så social ångest fungerar? Jag trodde den skulle vara mer generell liksom.
Fast hon besöker ju endast samma butiker/platser hela tiden och när de går ut och äter så är det alltid på samma restauranger, vilket knappast är kul eller särskilt vanligt. Men det beror förmodligen på att dessa platser/aktiviteter är bekanta och trygga för henne och då triggar minimalt med ångest. Samma sak med att hon alltid ska ha med sig någon när hon gör saker utanför hemmet, det är säkert också för att det känns mindre ångestframkallande för henne. Så vid första anblick kanske det ser ut som att hon gör en hel del saker, men om man tänker efter så lever hon ju ett väldigt förutsägbart och ovarierat liv, vilket säkert kan bero på att hon begränsar sig till följd av sin ångest.