2026-05-07, 10:55
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Om du inte ser det problematiska med lagstiftningen, samhällsutvecklingen och i det här fallet att kvinnor får deg för en påstådd våldtäkt innan ens några bevis samlats in/bedömts

Men snälla. Inte ens du kan väl vara så korkade att du tror att det går till så?

Snälla, berätta i detalj hur du föreställer dig att det går till när en påstått våldtagen kvinna får ersättning från sitt försäkringsbolag. Jag poppar popcorn under tiden

Citat:
Unga män döms till 3 års fängelse för att en kvinna påstår något.

Kan du ge mig en enda lagakraftsvunnen hovrättsdom där du föreställer dig att någon dömts UTESLUTANDE på målsägandens historia? EN ENDA?

Citat:
Har själv varit i en relation för länge sedan där mannen skulle dömts för våldtäkt om situationen var omvänd.

Utveckla.

Citat:
En våldtäkt hårt draget är för mig att mot någons vilja föra in kroppsdelar eller föremål i offrets olika öppningar.

Det intressanta är väl: Hur tycker du att man ska resonera kring "viljan"? Hur mycket vilja måste visas? Hur mycket motstånd måste göras? Hur ska det bevisas i domstol?

Det här är inga enkla frågor, så att komma med en simplistisk definition och nöja sig med det är tämligen värdelöst.
Citera
2026-05-07, 10:59
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Expressen hade en artikelserie på temat för något år sedan, där togs flera sådana domar upp. Serien handlade just om förändringarna som skett i rättshanteringen efter Samtyckeslagen, och hur dessa kan leda till att oskyldiga män döms för ett allvarligt brott. Läs här:

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/fria-eller-falla-las-alla-delar-av-granskningen/

Nej, jag tänker inte läsa nån jävla plusartikel. DU påstod att män döms UTESLUTANDE på målsägandens historia och stödbevisning bestående av att målsägande berättat saker för sina vänner. Nu vill jag att DU ger mig EN ENDA lagakraftsvunnen hovrättsdom där detta skett. EN ENDA. Ge mig ett målnr.

För det kan väl inte vara så enkelt som att du bara upprepar det som du hört från andra utan att kontrollera det själv? Nääää, du är säkert annorlunda från alla andra FB-clowner som påstår skit de inte har en jävla aning om
Citera
2026-05-07, 11:06
Medlem
Ilimitados avatar
Kanske dags att plocka ner kvinnor från piedestalen, sluta med gullandet och inse att de inte är några änglar i jämförelse med män?
Citera
2026-05-07, 11:08
Medlem
Euripidess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Vad sägs om att personen t ex uppsökt vård och uppvisat uppenbara våldtäktsskador?

Men du tycker man endast ska kunna få ersättning om det blir en fällande dom? Inga undantag?

Är lite osäker vad jag tycker faktiskt. Är det uppenbart våldtäkt så lär ju gm åka dit också. Att få ersättning för våldtäkt där den anklagade frikänns blir också märkligt då det utgår ersättning där den anklagade inte anses skyldig. Dubbla signaler. Antar att det är möjligt att fel person anklagades för det som konstateras vara våldtäkt?
Citera
2026-05-07, 11:22
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Euripides
Är lite osäker vad jag tycker faktiskt. Är det uppenbart våldtäkt så lär ju gm åka dit också.

Nej, det kan ju t ex vara en okänd gärningsman.

Citat:
Att få ersättning för våldtäkt där den anklagade frikänns blir också märkligt då det utgår ersättning där den anklagade inte anses skyldig. Dubbla signaler.

Det är skillnad på att något är polisiärt uppklarat och att någon döms. T ex i mord händer det att personer frias i domstol (t ex klassikern Mats Alm), men polisen kommer inte utreda andra personer eftersom de är på det klara med vem som gjort det. Ska de anhöriga då inte ska få någon ersättning?

På samma vis kan det vara i våldtäktsmål, en kvinna har uppenbart blivit våldtagen, men av någon anledning går det inte få en fällande dom.

I den här tråden finns det flertalet tomtar som på fullaste allvar verkar tro att det räcker att en kvinna påstår något så får hon 150k i näven. Och så fungerar det naturligtvis inte, det förstår alla med iq över rumstemperatur och som haft med försäkringsbolag att göra. Ska du få ut pengar så behöver du såklart presentera något övertygande. Och det finns såklart många övertygande case som inte leder till fällande dom.
Citera
2026-05-07, 11:33
Medlem
Precis så det är med samtyckeslagen, men vanligt folk fattar inte hur illa det är.
Citera
2026-05-07, 11:39
Medlem
AndersPersson99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DemosthenesNu
Ok, men baserat på vadå? Det är en sak att utgå från diskussionsforum på nätet och att titta på verkligheten. Jag upplever inte att det är återkommande samtalsämne hos unga människor som jag träffar på i mitt jobb att det är så himla jobbigt med falska anklagelser, eller att någon har blivit utsatt för det. Däremot träffar jag på många som upplever att killar pressar tjejer att få utöva analsex och gruppsex ("för alla andra går med på det").

Jaha, ok.
Men det är runt 5% av våldtäktsanklagelser som leder till fällande domar, och den andelen var lika hög/låg innan samtyckeslagen. Av fällande domar räknar BRÅ med att ca 2% bygger på falska anklagelser. Om vi ska prata mörkertal så kan vi prata om det mörkertal som gäller faktiska våldtäkter där ingen ens blir anmäld, än mindre fälld.

Juridiskt har den typen av brott samma bevisbörda som alla andra brott. Ifall det är praxis att värdera bevisen på ett annat sätt kan det så klart vara problematiskt. Men är det ett utbrett fenomen som har en praktisk inverkan på en genomsnittlig ung människas liv? Eller är det mest en fobi som hausas upp i manosfären och får en massa reaktioner i flashbacktrådar?

Detta låter raljerande och överdrivet, men fint att du bryr dig om tjejer.

Lagen har fått kritik för att vara rättsosäker från massa håll, vilket du som insatt torde vara medveten om.

Procentsatsen av hur många som är oskyldigt dömda eller oskyldigt anklagade påverkar inte huruvida en lag ska vara rättssäkert utformad eller inte - den bör alltid vara det.

Att du tonar ner mina invändningar som raljerande eller överdrivna förändrar inte min inställning, utan visar snarare att du inte är ute efter en ärlig diskussion.

Din "oro" över porrskadade män har sannolikt en dold agenda som går ut på att införa id-kontroller för all internetanvändning med svepskälet att skapa en åkdersgräns för porr, med det riktiga målet att skapa massövervakning av människor och deras åsikter för att i förlängningen lagföra åsikter som ni kommer klassa som t.ex. "hat".

Som du kanske är medveten om så finns det en polarisering mellan unga män och kvinnor, ifall du vill avfärda det som "manosfär" innebär bara att du inte är intresserad av att diskutera bakomliggande orsaker till sakers tillstånd.
Citera
2026-05-07, 12:07
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Expressen hade en artikelserie på temat för något år sedan, där togs flera sådana domar upp. Serien handlade just om förändringarna som skett i rättshanteringen efter Samtyckeslagen, och hur dessa kan leda till att oskyldiga män döms för ett allvarligt brott. Läs här:

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/fria-eller-falla-las-alla-delar-av-granskningen/

Lägg inte tid eller energi på miffona.

Citat:
Ursprungligen postat av AndersPersson99
Lagen har fått kritik för att vara rättsosäker från massa håll, vilket du som insatt torde vara medveten om.

Procentsatsen av hur många som är oskyldigt dömda eller oskyldigt anklagade påverkar inte huruvida en lag ska vara rättssäkert utformad eller inte - den bör alltid vara det.

Att du tonar ner mina invändningar som raljerande eller överdrivna förändrar inte min inställning, utan visar snarare att du inte är ute efter en ärlig diskussion.

Din "oro" över porrskadade män har sannolikt en dold agenda som går ut på att införa id-kontroller för all internetanvändning med svepskälet att skapa en åkdersgräns för porr, med det riktiga målet att skapa massövervakning av människor och deras åsikter för att i förlängningen lagföra åsikter som ni kommer klassa som t.ex. "hat".

Som du kanske är medveten om så finns det en polarisering mellan unga män och kvinnor, ifall du vill avfärda det som "manosfär" innebär bara att du inte är intresserad av att diskutera bakomliggande orsaker till sakers tillstånd.

Det har redan skett, med hjälp av SD bland annat. Det som väckte mig för +15 år sedan var när jag fick veta att man riskerade 10 års fängelse i 10-15 europeiska länder om man offentligt ifrågasatte "förintelsen". Vilken sanning behöver ett sådant försvar tänkte jag, fortfarande marinerad i min hjärntvätt. Därefter började jag förkovra mig. Förra året fick vi samma lagar i Sverige och nu börjar folk åtalas.

Dessa lagar som tex samtyckeslagen med sin för män helt rättslösa tolkningar är ett sätt att knäcka och kontrollera befolkningen. De som lagen borde användas på går fria på tekniska detaljer medan unga fumliga pojkar kan få sina liv förstörda.
Citera
2026-05-07, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torkskap1
Jag undrar om detta stämmer?

09:25 in i denna video: https://youtu.be/P7pbNgPAVsw?si=OVsXlmtdNgpIrDa8&t=565

F.d. kriminalkommissarien och en av Sveriges mest erfarna kriminaltekniker Sonny Björk säger följande i videon:

Om detta är sant så tycker jag att det låter oerhört vansinnigt i kombination med att man kan bli dömd för våldtäkt baserat på endast ord mot ord och att målsägande berättat för ett par väninnor: https://www.youtube.com/watch?v=diB2qErlVK8

Jag skall försöka bena ut frågan...

Att Försäkringsbolag erbjuder s.k "överfallsskydd" som en del av hem- eller olycksfallsförsäkring är inte ovanligt. Detta kan täcka brott som t ex rån, misshandel, våld i nära relation - men också våldtäkt. Att detta är någonting så bara betalas ut på måfå stämmer absolut inte. Försäkringsbolagen har krav på att händelsen skall vara polisanmäld och försäkringsbolagen utreder ju varje anmälan för att se om det når upp till kriterierna för att ersättning för överfallsskydd skall betalas ut. Det är också så att det är den utsatte som har bevisbördan - vilket gör att man kan behöva inkomma med dokumentation, bilder, läkarintyg, kontaktuppgifter till vittnen osv.

Slutligen vill jag tillägga att det inte alls är så lätt att det bara räcker med målsägandes ord och att denne "berättat för några vänninor". Högsta Domstolen har i sin praxis slagit fast att om målsägandens uppgifter är allt igenom trovärdiga SAMT att det därtill finns stödbevisning som överensstämmer med nämnda uppgifter (t ex att man har gått och pratat med en terapeut eller ringt en kompis och berättat), så kan det räcka för en fällande dom. Konkret kan man säga att det som krävs för fällande dom vid en "ord mot ord-situation" är:

1. Att målsägande lämnar en allt igenom trovärdig berättelse. Det räcker alltså inte med att uppgifterna är "generellt trovärdiga" eller "ganska trovärdiga". Skulle målsäganden däremot lämna icke trovärdiga uppgifter så är loppet i princip kört redan från början.

2. Om målsägande är så skärpt så att den kan lämna allt igenom trovärdiga uppgifter, så krävs det som sagt fortfarande någon form av stödbevisning (t ex pratat med väninnor). Med andra ord kommer målsägande vara helt beroende av på vilket sätt hon agerat på efter händelsen. Om hon t ex ringt någon, om hon uppfattats ledsen/nedstämd av andra osv.

3. När det kommer till stödbevisningen, vilket i detta fallet skulle handla om att målsägande pratat med väninnor så kommer ju dessa uppgifter värderas mot frågor som t ex "När gjordes samtalet?", "Vad sades under samtalet?", "Sades det samma sak i samtalet som i förhören?", "Är sådana här samtal vanligt förekommande?", "Hur uppfattade motparten samtalet?" osv. Här måste alltså målsägandes berättelse stämma överens med vittnenas berättelser och upplevelser av hur målsägande betett sig.
Citera
2026-05-07, 12:19
Medlem
Ruskartuppens avatar
Får män också samma? Om inte, kan jag då stämma mitt försäkringsbolag för diskriminering?
Citera
2026-05-07, 12:22
Medlem
Du kan ju som man också anmäla en annan man. Eller kvinna. För våldtäkt.... Och borde kunna inkassera på motsvarande sätt, alltså utan bevis eller fällande dom.

Bedrägeri givetvis, och om det blir betydande volymer är jag säker på att försäkringsbolagen kommer stänga denna möjlighet omgående.

Citat:
Ursprungligen postat av torkskap1
Så du begriper inte själv att detta ökar risken markant att kvinnor anmäler män falskt för våldtäkt och förstör oskyldiga mäns liv för att de ska få ut enkla, snabba pengar ur sin hemförsäkring?
Citera
2026-05-07, 12:23
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Förstår du inte det är att inbjuda till falskanmälningar? 150 000 är MYCKET pengar för de flesta unga tjejer och kvinnor!

150 000 är mycket pengar för att vara sverige.
De familjer vars barn blev terrormördade på drottninggatan fick initialt 60000 i skadestånd.

Det kanske är att jämföra äpplen med päron, men det var väl vad ett barns liv var värt på den tiden.
Senast redigerad av bithax 2026-05-07 kl. 12:25.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in