2026-05-07, 10:07
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustTrolling
Det är du som inte begriper hur försäkringar fungerar.

Finns mängder av sätt man kan begå försäkringsbedrägeri på om man lagd åt det hållet.

Om du inte ser det problematiska med lagstiftningen, samhällsutvecklingen och i det här fallet att kvinnor får deg för en påstådd våldtäkt innan ens några bevis samlats in/bedömts är det nog du som inte helt begriper. Unga män döms till 3 års fängelse för att en kvinna påstår något. Det är en samhällsutveckling som kommer slå tillbaka med kraft, precis som bögeriet och massinvandringen. Sanna mina ord.

Citat:
Ursprungligen postat av torkskap1
Trist dock om det är fler män som blir oskyldigt anklagade pga detta.

Media borde ta upp det oftare när män blir oskyldigt anklagade för våldtäkt eller om bevisning ej är tillräcklig. De är ju väldigt snabba med att döma på förhand och kalla saker för våldtäkt och män för våldtäktsmän utan bevis.

Men jag har ju förstått att det inte är tillräckligt PK att skriva om oskyldiga män.

Ska man försöka se det större så är utvecklingen kanske önskvärd av två anledningar. Minska familjebildningen och därmed barnafödandet. Hålla vita män i strypkoppel från tidig ålder. Det där exemplet på flugorna som var fångade i ett glas med en glasskiva på toppen. De första tre dagarna försökte de flyga ut genom glasskivan men efter det flög de bara omkring inne i glaset även när glasskivan avlägsnats. Genom att trycka ner, hunsa, ta friheten från unga vita män så kanske man kan hålla dem på mattan resten av livet. De kommer inte protestera när deras länder förstörs eller deras friheter tas ifrån dem.

Citat:
Ursprungligen postat av HugoStieglitz
Ja, många hyresvärdar har det som krav eller till och med lägger in det på hyran tror jag.

Tror en hemförsäkring måste tecknas av individen själv? Har väl att göra med hur mycket lösöre man har osv? Vet att jag läste om ett ungt par som fått brand i sin lägenhet och de saknade hemförsäkring och skulle själv betala renovering/sanering osv på ca 300.000. Snyftreportage i lokalpressen.

Citat:
Ursprungligen postat av AndersPersson99
Avskyvärt.

Samtyckeslagen gör att män kan dömas till våldtäkt utan bevis och att de måste också bevisa sin oskuld tvärs emot hur rättssamhället är tänkt att fungera.

Nu framkommer det också att kvinnor får betalt för att anmäla män.

Om jag vore ung man hade jag utvandrat.

Antingen det eller engagerat mig politiskt. När framtiden tittar tillbaka på vår tid kommer de undra hur fan vansinnet kunde få sådant fäste. Lite dront-beteende över västvärlden.

Citat:
Fel. Rättssäkerheten är förstörd för män, vilket påpekats av otaliga experter och du kan läsa mer om i samtyckeslagen.

Man utgår från att samtyckeslagen är könsneutral men hur många kvinnor har dömts? Gissar på noll och jag gissar att nära på noll kvinnor anmälts. Har själv varit i en relation för länge sedan där mannen skulle dömts för våldtäkt om situationen var omvänd.

Äkta våldtäkt har jag inga problem med att folk anmäler och att straffen borde stärkas, men det vi har idag har spårat ut fullständigt. En våldtäkt hårt draget är för mig att mot någons vilja föra in kroppsdelar eller föremål i offrets olika öppningar. Stoppa in en godisbit i munnen mot någons vilja är inte våldtäkt men det är ungefär det.
Citera
2026-05-07, 10:10
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Suck.

1) Nej, inte "utan bevis". Utan med en bevisvärdering som du inte tycker om. Förstår du skillnaden?

2) Bevisvärderingen är en helt annan sak än att viss gärning är kriminaliserad. Förstår du skillnaden?

Nej, så fungerar det inte. Vad som däremot händer är att om målsäganden kan presentera en trovärdig historia och denna styrks av övrig bevisning så behöver den åtalade också ge en trovärdig historia för att inte bli dömd, vilket även är fallet i mängder av brottsmål. Förstår du skillnaden?

Hur har du kommit fram till på vilket sätt det "är tänkt att fungera"? För du tycks ha ytterst begränsade kunskaper.

Berätta hur du föreställer dig att detta går till i detalj. För jag kan närmast garantera att du har fel även här.

Det finns en skillnad mellan våldtäktsmål och alla övriga mål som jag känner till, nämligen att den åtalade kan dömas enbart på s.k. stödbevisning - som kommer från målsägaren själv! Alltså: om målsägaren har skrivit ett SMS till sin bästis om att hon blivit våldtagen, då räknas det som ett bevis på att hon har blivit det.

Som sagt: detta förekommer inte i några andra mål som jag känner till. Om jag messar min väninna att "jag såg precis herr Karlsson springa ut genom altandörren med mitt juvelskrin i händerna, jag borde inte ha lämnat dörren öppen", så är det inget bevis för att herr Karlsson tagit skrinet, och herr Karlsson kan inte bli dömd för det utan andra bevis. En tjej som VILL falskanmäla en man vet naturligtvis att det är precis så hon ska göra (alltså inte om stöld då utan våldtäkt). Eller alternativt skriva en påhittad historia i sin dagbok, och sedan lägga fram den som bevis - det funkar också.
Citera
2026-05-07, 10:11
Medlem
AndersPersson99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DemosthenesNu
Off-topic, men:
Jag jobbar med unga människor och det som verkar vara det största problemet på relationsfronten är att unga svenska män är porrskadade samt kräver att få utöva s.k. strypsex och andra förnedrande varianter.

Det känns som att den här rädslan att bli felaktigt anklagad för övergrepp är otroligt överdriven.

Ok, och jag tror inte det. Jag tror också du är en feminist som skiter i om lagen är utformad på ett rättssäkert sätt för män.

Ifall man inte vill ha strypsex så säger man självklart fuck off till sådana killar och inte träffar dem igen. Ska du bestämma vilket sex som är ok? Måste det finnas kärlek, tända ljus, rosenblad och enya på stereon? Många gillar det säkert så. Andra gillar annat. Vi hade kunnat ha en ärlig diskussion om vad ett sunt förhållningssätt till sex är för något, men förtroendet för en sådan diskussion är förbrukad. Det har varit ok att kasta skit på män och man har skapat en lag där rättssäkerheten har fått ge vika. Under de premisserna finns inte så mycket utrymme för en ärlig och öppen diskussion. Men eftersom jag bryr mig om tjejer och att de inte far illa, så tycker jag ändå att man behöver informera unga om att det inte är ok att ha sex på något sätt som den andra inte vill, samt att man bör gå försiktigt fram.
Citera
2026-05-07, 10:15
Medlem
fuskas avatar
Så först gör kvinnorna så att min bilförsäkring blir dyrare och nu hemförsäkring……. Va fan
Citera
2026-05-07, 10:17
Medlem
Inte konstigt min bil kostar 15k/år att försäkra!

Citat:
Jag undrar om detta stämmer?

09:25 in i denna video: https://youtu.be/P7pbNgPAVsw?si=OVsXlmtdNgpIrDa8&t=565

F.d. kriminalkommissarien och en av Sveriges mest erfarna kriminaltekniker Sonny Björk säger följande i videon:

Om detta är sant så tycker jag att det låter oerhört vansinnigt i kombination med att man kan bli dömd för våldtäkt baserat på endast ord mot ord och att målsägande berättat för ett par väninnor: https://www.youtube.com/watch?v=diB2qErlVK8
Citera
2026-05-07, 10:18
Medlem
brukstjacks avatar
Citat:
Så du begriper inte själv att detta ökar risken markant att kvinnor anmäler män falskt för våldtäkt och förstör oskyldiga mäns liv för att de ska få ut enkla, snabba pengar ur sin hemförsäkring?
Du kan aldrig haft med ett försäkringsbolag att göra om du tror att det finns några enkla och snabba sätt att få ut pengar.
Citera
2026-05-07, 10:20
Medlem
busy-signals avatar
Om det verkligen stämmer. För en tidningsnotis betyder inte att det är sant.

Annars så får väl väl se hur länge det dröjer innan försäkringspraxis ändras. För det är verkligen inget som säger att försäkringspengar skall betalas ut ovillkorligen utan att invänta eventuella utredningar.

Tror knappast att man får ut några pengar på stört, tex om ens kåk brinner ner "bara sådär".
Senast redigerad av busy-signal 2026-05-07 kl. 10:31.
Citera
2026-05-07, 10:34
Medlem
Har de under 40 år ens någon hemförsäkring? Ivf inte de yngre.
Citera
2026-05-07, 10:39
Medlem
Citat:
Ok, och jag tror inte det.

Ok, men baserat på vadå? Det är en sak att utgå från diskussionsforum på nätet och att titta på verkligheten. Jag upplever inte att det är återkommande samtalsämne hos unga människor som jag träffar på i mitt jobb att det är så himla jobbigt med falska anklagelser, eller att någon har blivit utsatt för det. Däremot träffar jag på många som upplever att killar pressar tjejer att få utöva analsex och gruppsex ("för alla andra går med på det").

Citat:
Jag tror också du är en feminist som skiter i om lagen är utformad på ett rättssäkert sätt för män.
Jaha, ok.
Men det är runt 5% av våldtäktsanklagelser som leder till fällande domar, och den andelen var lika hög/låg innan samtyckeslagen. Av fällande domar räknar BRÅ med att ca 2% bygger på falska anklagelser. Om vi ska prata mörkertal så kan vi prata om det mörkertal som gäller faktiska våldtäkter där ingen ens blir anmäld, än mindre fälld.

Juridiskt har den typen av brott samma bevisbörda som alla andra brott. Ifall det är praxis att värdera bevisen på ett annat sätt kan det så klart vara problematiskt. Men är det ett utbrett fenomen som har en praktisk inverkan på en genomsnittlig ung människas liv? Eller är det mest en fobi som hausas upp i manosfären och får en massa reaktioner i flashbacktrådar?
Citat:

Ifall man inte vill ha strypsex så säger man självklart fuck off till sådana killar och inte träffar dem igen. Ska du bestämma vilket sex som är ok? Måste det finnas kärlek, tända ljus, rosenblad och enya på stereon? Många gillar det säkert så. Andra gillar annat. Vi hade kunnat ha en ärlig diskussion om vad ett sunt förhållningssätt till sex är för något, men förtroendet för en sådan diskussion är förbrukad. Det har varit ok att kasta skit på män och man har skapat en lag där rättssäkerheten har fått ge vika. Under de premisserna finns inte så mycket utrymme för en ärlig och öppen diskussion. Men eftersom jag bryr mig om tjejer och att de inte far illa, så tycker jag ändå att man behöver informera unga om att det inte är ok att ha sex på något sätt som den andra inte vill, samt att man bör gå försiktigt fram.

Detta låter raljerande och överdrivet, men fint att du bryr dig om tjejer.
Citera
2026-05-07, 10:46
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det finns en skillnad mellan våldtäktsmål och alla övriga mål som jag känner till, nämligen att den åtalade kan dömas enbart på s.k. stödbevisning - som kommer från målsägaren själv!

Men snälla. Vad tror du krävs i andra brottsmål egentligen? Tror du man DNA-testar i ett sketet mål om ringa misshandel? Tror du man behöver fler uppgifter än butiksägarens för att någon ska dömas för stöld?

Citat:
Alltså: om målsägaren har skrivit ett SMS till sin bästis om att hon blivit våldtagen, då räknas det som ett bevis på att hon har blivit det.

Nej, du överdriver. Men det anses tala för målsägandens trovärdighet. Vi har fri bevisprövning i Sverige oavsett brottstyp.

Kan du ge mig en enda lagakraftsvunnen hovrättsdom där du föreställer dig att någon dömts UTESLUTANDE på målsägandens historia och stödbevisning bestående av att målsägande berättat saker för sina vänner? EN ENDA?
Citera
2026-05-07, 10:47
Avstängd
Severlohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DemosthenesNu
Off-topic, men:
Jag jobbar med unga människor och det som verkar vara det största problemet på relationsfronten är att unga svenska män är porrskadade samt kräver att få utöva s.k. strypsex och andra förnedrande varianter.

Det känns som att den här rädslan att bli felaktigt anklagad för övergrepp är otroligt överdriven.

Dummaste inlägget i tråden. Det är inte män som gillar strypsex, det är kvinnor som gör det. Jag har legat med många kvinnor, och ca 2/3 har bett mig strypa dem. Jag själv får inte ut något av det, och jag känner ingen man som har sagt att han gillar det.
Citera
2026-05-07, 10:51
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Men snälla. Vad tror du krävs i andra brottsmål egentligen? Tror du man DNA-testar i ett sketet mål om ringa misshandel? Tror du man behöver fler uppgifter än butiksägarens för att någon ska dömas för stöld?

Nej, du överdriver. Men det anses tala för målsägandens trovärdighet. Vi har fri bevisprövning i Sverige oavsett brottstyp.

Kan du ge mig en enda lagakraftsvunnen hovrättsdom där du föreställer dig att någon dömts UTESLUTANDE på målsägandens historia och stödbevisning bestående av att målsägande berättat saker för sina vänner? EN ENDA?

Expressen hade en artikelserie på temat för något år sedan, där togs flera sådana domar upp. Serien handlade just om förändringarna som skett i rättshanteringen efter Samtyckeslagen, och hur dessa kan leda till att oskyldiga män döms för ett allvarligt brott. Läs här:

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/fria-eller-falla-las-alla-delar-av-granskningen/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in