Citat:
Ursprungligen postat av
Dbloods
Ett par problem i kalkylen.
Det kommer ta extremt lång tid för någon att skrapa ihop 200k+ med så låg bruttolön för att kunna köpa sin första bostad. Vilket krävs, för du lär inte få ett lånelöfte över 1.2 milj.
Jag ser inte att själva nettolönen som då hamnar på 18,5-19k täcker utgifterna du postat. Man måste nog sänka sig rejält här om vi utgår från en sådan boendekostnad. Som enligt rekommendationer inte bör överstiga 30% av ens disponibla inkomst.
Boende: 9000kr
Kläder, 1 000 kr
Mat, 3 000 kr
Busskort 1 500 kr
Nöje, 1000 kr
Försäkring, mobil, internet, streaming, 2000 kr
Sparande till typ semester, 1000kr
Kvar: 0-500kr
Finns alltså inget över till långsiktigt sparande om man inte stryper utgifterna mer, och här lever man skralt. Dvs boendekostnad måste ner, antingen får man tvinga sig hitta en partner eller sätta sig i en liten hyreslägenhet typ en 1:a.
Man kan låna 4.5 gånger årslönen, så det täcker. Det är bruttolön som ts skriver om.
Jag har räknat ganska högt på nöje, kläder och sparande, om man drar ner lite på det så har man till ett blankolån för kontantinsatsen, men smartast är såklart att snåla innan så att man kan casha det.
Din kalkyl visar att man lever skralt, och det får man göra några år, precis som alla gjort, även jag. Men att man inte kan leva på en låg lön som ts påstår stämmer inte.
Fler borde inse att man över tid får bättre ekonomi genom att köpa sin bostad. Men det är det där med taskiga kunskaper om ekonomi. Sorgligt. Och det får de lida för resten av sitt liv.