2026-05-06, 21:01
Medlem
James-bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Unga kaniner har supergott kött och inte fan får du rabbit starvation av att äta tamkanin. Tamkaniner lägger på sig fett. Säg att du tar en kull som ska gödas under hösten. Ge dem bara skitmassa äpplen (gratis, och de äter kartiga äpplen utan problem) och då får kaniner med fett på. Tror ni inte kaniner kan bli feta? Det är dock lite svårare när vintersparade äpplen och liknande är slut om våren, men våren är alltid svår om man lever i naturen.

Hömängden en kanin äter är skitstor. När det växer gräs så flyttar man bara runt burarna till nytt gräs och de tar för sig. Man måste ha totalt inbrottssäkra burar annars tar räven dem.

Så det vill till att man efter sommaren har hö så det räcker. Jag lovar man orkar inte slå gräs själv till massor av kaniner som ska räcka i flera månader. Och de kan inte äta klipp från gräsklipparen.

Du måste minst räkna med 30 kilo hö per år och om du stödfodrar som jag sagt. Per kanin. Jag räknar på en 5-kilos kanin. Unga kaniner drar inte lika mycket men äter en hel del de med. Det är rätt normalt att man slaktar när kaninen är 2-3 kilo, annars börjar man mata in för mycket foder för det kött man får. Man ska dock inte tro att kaniner är fluff, de har bra och rejält kött. Man äter stora matkaniner, inte små gosekaniner.

Vi kan inte äta hö men kaniner kan. Det är här kaniner är bra. Men det förutsätter att du redan har höet gratis.

Du bör utgå från köttkaniner t ex mellerud eller gotland. Blandraser som har stora föräldrar funkar också. Hannen bör vara stor. Du kan avla på nästan vadsomhelst där, en köttkanin eller en stor sällskapskanin. Säg att honan ska vara minst 3,5 kilo och hannen 4,5. Men ännu bättre om du hittar exemplar där honan är 5,5 kilo och hannen 6,5. Det som är bra när du köper din hanne är att du kan köpa en kanin till omplacering eftersom du inte kommer slakta hannen utan den får ett bra liv hemma hos dig.

Burar står ute, kaniner behöver mer skydd från värme än kyla. På sommaren behöver de skugga och blir det riktigt varmt måste du väta dem eller åtminstone öronen.

Tycker själv det är kul med kaniner och gillar köttet.

Det kan bli lite bängligt med slakt om du har 5 ungar, när du ska börja och sluta slakta, men har du inte mycket annat kött under en period kan du ju slakta en ny med mindre än en vecka mellan. Man lär sig hur det funkar om man inte har frys (vilket man måste räkna med).

Jag pelletsfodrade även mina kaniner eftersom jag inte ville dra hem alla dessa kilo hö. Men de fick såklart hö med. Jag gick absolut med förlust pga pelletsen. Så du måste lösa biten med mat in.
Jag kör nästan precis som du skriver. Jag kör oxå med lite pellets, ca 10 % av intaget är pellets. Visst lite dyrare, men de växer riktigt bra på det. 90 % hö. Får det i princip gratis av en bonde. Just nu har jag två honor som ger ungar, skall öka till 3. Kör slakt på alla samtidigt och in i frysen. Utan frys så självklart funkar det som du säger med slakt 1 gång i veckan.

Men varierat med kunskap här i tråden måste jag säga.
Kaninsvält och bli korkad som en kines som äter hund, fluffiga djur som inte har kött..... lite kul att lösa en del inlägg faktiskt.....
Citera
2026-05-06, 21:24
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av James-b
Jag kör nästan precis som du skriver. Jag kör oxå med lite pellets, ca 10 % av intaget är pellets. Visst lite dyrare, men de växer riktigt bra på det. 90 % hö. Får det i princip gratis av en bonde. Just nu har jag två honor som ger ungar, skall öka till 3. Kör slakt på alla samtidigt och in i frysen. Utan frys så självklart funkar det som du säger med slakt 1 gång i veckan.

Men varierat med kunskap här i tråden måste jag säga.
Kaninsvält och bli korkad som en kines som äter hund, fluffiga djur som inte har kött..... lite kul att lösa en del inlägg faktiskt.....

Oj, fantastiskt att du får så billigt hö! Man blir glad.

Vad har du för sort? Jag hade en gotland hona och en gotlandblandis hanne.

Har även haft rena gosekaniner. Man vet ju vad som gäller, vad som är kött och vad som är husdjur. Och jag blev lite ledsen när min hanne dog, han var skitcool. Han och katten brukade gosa!

Slakta kanin tycker jag är OK efter man får bort tassarna. Innan känns det som jag står och skär i en hund. Vid ett magiskt ögonblick i slakten övergår det från att vara ett djur till att vara kött.

Tycker inte att de smakar som kyckling, men kanske beror på deras foder. Skulle mer säga att de smakar som ett ungt lamm, fast ändå inte. Smaken är för mig ganska lik men det är annat fiber och konsistens. Hjärta och lever tycker jag är skitgott på dem.
Citera
2026-05-06, 21:40
Medlem
James-bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Oj, fantastiskt att du får så billigt hö! Man blir glad.

Vad har du för sort? Jag hade en gotland hona och en gotlandblandis hanne.

Har även haft rena gosekaniner. Man vet ju vad som gäller, vad som är kött och vad som är husdjur. Och jag blev lite ledsen när min hanne dog, han var skitcool. Han och katten brukade gosa!

Slakta kanin tycker jag är OK efter man får bort tassarna. Innan känns det som jag står och skär i en hund. Vid ett magiskt ögonblick i slakten övergår det från att vara ett djur till att vara kött.

Tycker inte att de smakar som kyckling, men kanske beror på deras foder. Skulle mer säga att de smakar som ett ungt lamm, fast ändå inte. Smaken är för mig ganska lik men det är annat fiber och konsistens. Hjärta och lever tycker jag är skitgott på dem.
Jag kör med blandras belgisk jätte och rex. Mina två honor och min hane är ju avelsdjur. Det innebär att jag har de i många år och slaktar dem inte. De blir lite mer personliga. Sen ungarna de har jag bara max 6-7 månader så där byggs inge relation och är lätt att slakta.

Varit inne på Gotlands då de skall klara sig helt utan pellets om jag förstått det rätt.
Har höns oxå, men där är det mest för ägg slaktar dem sällan.
Citera
2026-05-06, 21:52
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Jag kör med blandras belgisk jätte och rex. Mina två honor och min hane är ju avelsdjur. Det innebär att jag har de i många år och slaktar dem inte. De blir lite mer personliga. Sen ungarna de har jag bara max 6-7 månader så där byggs inge relation och är lätt att slakta.

Varit inne på Gotlands då de skall klara sig helt utan pellets om jag förstått det rätt.
Har höns oxå, men där är det mest för ägg slaktar dem sällan.

Kanske att gotland klarar sig lite bättre, men skulle gissa det är marginellt. De har rätt klen benstomme så det blir inte så mycket som försvinner med benen, den biten är bra. Annars känns det nästan lite som skitsamma, kaniner som kaniner. Hade sådana där små bollkaniner med fluff som barn har, de fick bara hö och det gick bra, trots att de inte skulle vara en härdig ras.
Citera
2026-05-06, 22:22
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Varför är inte kanin uppfödning för självhushåll större?
Har man tre kaninhonor så ger det enligt mina beräkningar.
126 kg kött!
Detta till en mycket låg kostnad då 90 % av intaget är hö.
Så här ser kalkylen ut
3 honor kan man rimligen ta 3 kullar per år på blir således 9 kullar per år.
Ett snitt på 7 ungar i varje kull ger således 63 kaniner.
Slaktvikt ca 2 kg. Blir 126 kg kött!

Kör själv just nu med två kaniner, men tänker bara två kullar per år nu i början. Mem målet är min kalkyl.

Är det för att vi ser det som sällskapsdjur?
Problemet ligger i utrymmet. Dessutom behöver du slakta hanarna vid ca 3 månaders ålder (beroende på ras) om du inte ska hålla dem separat.
Hona med ungar kan ibland hållas ihop med annan/ andra honor, men det är inte säkert att det går...

Du behöver också räkna med bortfall pga rovdjur och sjukdomar/ skador, och ju sämre djurhållning desto högre bortfall.

Det är inte en dålig idé att hålla kaniner, men din beräkning av självhushållet är naiv.
Citera
2026-05-06, 23:17
Medlem
Hur stora marker har du när du är så självförsörjande?

Citat:
Yes. Ja fan inte lever jag enbart på kanin har mycket grönt oxå på gården. Sommaren /hösten självförsörjande på det.
Potatis räcker nästan hela året.

Målet är att bli självförsörjande till ca 70-80 %
Svårt att odla kaffe, godis och whiskey!😃
Citera
2026-05-06, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dfd32d04
Det har gjorts försök med kanin-uppfödning för kött.
Det fungerar egentligen väldigt bra.
Problemet har varit att uppfödarna attackeras av militanta veganer och tvingas sluta.

https://www.land.se/livet-pa-landet/kaninuppfodare-hotas-varje-dag
Det finns ett par kommersiella gårdar i Sverige, så det är inte bara som försök. I Östeuropa är det mycket vanligare, men där är uppfödningen av typen minkfarm, så inte så trevlig.
Citera
2026-05-06, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CountBuster
Det är ingen dum idé. Finns dem som gjort imponerande hydroponiska odlingar där höns går på galler och bajsar ner i fiskvattnet som äter det, sen går vattnet till växterna i den hydroponiska odlingen.

Fiskodlingar i Norge och Kina är dock väldigt smutsiga och fulla av sjuka fiskar och parasiter som säljs. Vet inte hur det blir om man gjorde det själv.
Om man odlar en fisk som funkar i tank på land, typ tiapila, så slipper du ju problemet med smittor mellan vild och odlar fisk. Gårdsfisk är väl dom största i Sverige tror jag, men utomlands är det större på sina håll.
Citera
2026-05-06, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Berhet
Ny på ämnet, men borde det inte vara ganska lätt att odla fisk? Varför gör man inte det för överlevnad?
Det görs, men är kanske inte så jättevanligt. Finns en del grupper för detta om du vill söka likasinnade!
Citera
2026-05-07, 03:26
Medlem
James-bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gärningsman
Hur stora marker har du när du är så självförsörjande?
Är inte där, målet är att bli...
Drygt en ha.
Citera
2026-05-07, 03:57
Medlem
James-bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Problemet ligger i utrymmet. Dessutom behöver du slakta hanarna vid ca 3 månaders ålder (beroende på ras) om du inte ska hålla dem separat.
Hona med ungar kan ibland hållas ihop med annan/ andra honor, men det är inte säkert att det går...

Du behöver också räkna med bortfall pga rovdjur och sjukdomar/ skador, och ju sämre djurhållning desto högre bortfall.

Det är inte en dålig idé att hålla kaniner, men din beräkning av självhushållet är naiv.

Naiv vet jag inte då jag kör 75% av den beräknade kapaciteten nu. Kör tre större hägn. Två vuxna honor I hägn nr 1 med 4 unghonor, Avelshane i hägn 2.. Vid 12 veckor skiljer jag ut unghanarna till hägn 3 och slaktar ut dem eftersom. Helt rovdjursäkrat förstås. Vill inte köra bur då jag inte gillar att de bara får sitta still.

Förra slaktuttaget gav lite mer än min "naiva" kalkyl.
De två honorna gav 18 ungar.
Slaktade hanarna tidigt 18 veckor 10 st de gav en total slaktvikt på 19,1 kg.
Honorna tog jag ut i slakt senare plockade dem från v 20-28. Där blev slaktviktem betydligt högre då de flesta växte bra på slutet.
Total slaktvikt på honorna blev 20 kg

Så totalt 39,1 kg

I år kör jag bara två kullar för att jag har tillräckligt med kött och honorna håller längre när de får vila mellan kullarna. Detta gör att de ger större finare kullar när jag inte kör så hårt på dem. Utökar nu till 4 honor just därför.
Citera
2026-05-07, 04:55
Medlem
Jahbrahs avatar
Kanin låter smart. Alla borde försöka bli självförsörjande. Vad tros om minigris? Är målet billigast möjligt eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in