2026-05-07, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bandydraken
Min farfars farfars far bodde i skogen helt utan vägförbindelse. Kan du tänka dig? Inte en enda bilolycka skedde där.

Alltså borde de bryta upp vägarna och planera träd, för att nå nollvisionen (som de totalt verkar ha lagt ner)
Kan det bero på att det inte fanns bilar då?
Citera
2026-05-07, 00:12
Medlem
HansScheikes avatar
Ingen annan som reagerade på att den här myndigheten har 11000 anställda, 200 av dessa är "kommunikatörer".

Ingen av dessa anställda reparerar vägar, allt sker på entreprenad. Tror att det finns pengar till belysningen om någon går in och sablar ner lite i tjänstemannaleden,
Citera
2026-05-07, 00:24
Medlem
elbels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HansScheike
Ingen annan som reagerade på att den här myndigheten har 11000 anställda, 200 av dessa är "kommunikatörer".

Ingen av dessa anställda reparerar vägar, allt sker på entreprenad. Tror att det finns pengar till belysningen om någon går in och sablar ner lite i tjänstemannaleden,
"Kommunikation är a och o"
Citera
2026-05-07, 00:39
Medlem
atts avatar
Bra att släcka ner. Helt onödigt med all denna belysning där det är nästintill folktomt. Bor själv i en liten by, har faktiskt tidigare funderat på att skriva till kommunen och föreslå att ta bort belysning på vissa ställen.
Citera
2026-05-07, 00:47
Medlem
UltraSlinkys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skatterattsjurist
Min farfar hade inte vägbelysning i sin by, det var pannlampa och reflex som gällde, aldrig någon olycka eller någon som klaga. Men visst de kan nog bli en politisk fråga för många.

Farfar var heller inte sönderbeskattad upp över öronen utan att få nånting för det.

Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj

Man har inget som helst problem att fylla upp landet med 100 000 nyanlända varje år

Ska det vara kolmörkt så ska det!
Citera
2026-05-07, 01:07
Medlem
IceEyess avatar
Lägg ner Trafikverket. Den där sekten är knappast till glädje för någon.
Citera
2026-05-07, 05:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av E.M.S.I.
Inget blir så tydligt som den upplysta tomma parkeringen en mörk kväll i Borlänge. Dvs inte direkt en storstad. Ändå ett nybyggt modernt skrytbygge med upplyst huvudkontor. Också tomt. För i städer behövs trygga gator.

Men de som verkligen behöver det, i de kolmörka byarna.. där behövs ingen trygghet. Tydligen.

Och människan fr Trafikverket som intervjuades. Duktig på politiker-retorik. Dvs verbalt bullshit rätt igenom.

Jag vet inte om du varit i Borlänge, men Sveriges fulaste stad behöver allt ljus de kan få.

Otroligt lojt av Trafikverket att ta beslut via Google street view.
Citera
2026-05-07, 06:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
Finns ingen anledning att skattebetalarna ska betala för vägbelysning på varenda byaväg, starta en vägförening och ta över ansvaret.
Ofta var det ett byalag eller vägförening som byggde belysningen från början.

Sen kom kommun och tog över och det skulle bli så bra.

40 år senare ska kommunen spara pengar. Underhållet är då eftersatt sen många år och stora investeringar behövs. "Det är inte kommunens uppgift, ni får skapa en vägförening".

Precis så har det gått till på flera ställen inom de två kommuner jag är verksam i, säkerligen på många andra.
Citera
2026-05-07, 08:21
Medlem
Moobs avatar
De kan väl använda marshaller och pannlampor. vad är det för fel på det?
Citera
2026-05-07, 08:55
Medlem
Miljöpolitisk elproduktion ger konsekvenser och eftersom Södermalm är viktigare än landsbygden så får landsbygden får offra sig...
Citera
2026-05-07, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bandydraken
Min farfars farfars far bodde i skogen helt utan vägförbindelse. Kan du tänka dig? Inte en enda bilolycka skedde där.

Alltså borde de bryta upp vägarna och planera träd, för att nå nollvisionen (som de totalt verkar ha lagt ner)

Låter skönt. Min mormors mormor bodde på en parkering. Hon blev påkörd 4 gånger varje dag. Man borde förbjuda mormors mormorar.
Citera
2026-05-07, 09:44
Medlem
jonterls avatar
I min by finns en ny lyktstolpe som laddar sig själv med liten solpanel. That's it och det är bra så.
Bilar har strålkastare. Människor har ficklampor.
Jag kan se tydliga stjärnor och ibland norrsken. Det är en av mina favoritgrejer med att bo som jag gör. Ibland går jag ut i mörkret utan att lysa upp vägen, kommer det något fordon ser man det på långt håll och kan tända sin ficklampa, använda reflex eller gå åt sidan.

Ingen i byn klagar riktigt. Är vägbelysning absolut överallt en mänsklig rättighet? Nej, ska inte vara det heller. Vägbelysning har sin nödvändighet där det är mycket trafik och människor som möts, som storstäder. Inte i min byhåla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in