2026-05-06, 22:32
Avslutad
Bara jag som reagerar på att flera länder nekat att ta emot patienter? I mina öron låter det helt absurt att man inte låter ett fartyg docka i närmsta hamn och eventuellt ta emot patienter. Jag menar i de allra fattigaste delarna i Afrika kunde man vid ett ebolautbrott sätta upp ett fältsjukhus på nolltid och skicka experter och forskare dit från jordens alla hörn för att 1. rädda liv 2. forska.
Citera
2026-05-06, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MuscleShark
Nej självklart inte. Hantaviruset är inte smittsamt på det viset att det kan bli en pandemi.
Men här på flashback verkar det lite som att vissa personer nästan vill det.
Vår tids krösa-major, har hela internet att jämra och elända sig på.
Citera
2026-05-06, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skatterattsjurist
Bara jag som reagerar på att flera länder nekat att ta emot patienter? I mina öron låter det helt absurt att man inte låter ett fartyg docka i närmsta hamn och eventuellt ta emot patienter. Jag menar i de allra fattigaste delarna i Afrika kunde man vid ett ebolautbrott sätta upp ett fältsjukhus på nolltid och skicka experter och forskare dit från jordens alla hörn för att 1. rädda liv 2. forska.
Just det, man såg till att de stannade där. Den där båten duger väl som fältsjukhus? Och en läkare har de redan ombord.
Citera
2026-05-06, 22:37
Medlem
Nån som haft sorkfeber?
Jag har haft det o även andra jag känner
Riktigt jobbigt
Inte farligt men långdraget och jag fick komplikationer typ postcovid
Vad är skillnaden till hantavirus trodde det var samma

Ps ha alltid munskydd om ni ska städa förråd, vindar, ladugårdar etc
Citera
2026-05-06, 22:39
Medlem
otellos avatar
Citat:
Jag kan tänka mig att det är lokala politiker som sätter stopp när det kommer till att docka i närmsta hamn. Vilken lokalpolitiker vill stå som ansvarig för ett utbrott?
Senast redigerad av otello 2026-05-06 kl. 22:43.
Citera
2026-05-06, 22:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Nån som haft sorkfeber?
Riktigt jobbigt

skillnaden är enligt min uppfattning 0.5% dödlighet med sorkfeber och 40% med hantaviruset.
Citera
2026-05-06, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Nån som haft sorkfeber?
Riktigt jobbigt

Precis, nej dom är olika. Din variant om du fick den i Sverige ger hög feber, kan slå hårt på njurar. Haft sådana patienter när jag jobbade i Norrland. Det brukar ordna till sig och man försöker ju stödja tex. njurarna. Väldigt låg mortalitet på den vi har i Sverige med vår sjukvård

Den här varianten verkar vad det ser ut som ge influensa liknande symtom dvs huvudvärk/feber, sen magproblem (diarre), men ffa är det som är allvarligt är lungödem, om de går fort så förlorar du omedelbart syresättningen och får andnöd. Lungan slås liksom ut, förenklat. Och ja de är allvarligt och kräver omedelbar sjukvård. Nu beskrivs fallen som lunginflammation, men undrar om det är paraplybegrepp. Svårare att konstatera helt lungödem? Lämnar det som en frågeställning.

Sen finns det andra varianter som verkar ge lite andra saker.
Senast redigerad av rawjudge 2026-05-06 kl. 23:12.
Citera
2026-05-06, 23:23
Medlem
Citat:
skillnaden är enligt min uppfattning 0.5% dödlighet med sorkfeber och 40% med hantaviruset.
En jadra skillnad
Men symptomen samma?
Edit
Ser nu jag fått svar
Citera
2026-05-06, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rawjudge
Precis, nej dom är olika. Din variant om du fick den i Sverige ger hög feber, kan slå hårt på njurar. Haft sådana patienter när jag jobbade i Norrland. Det brukar ordna till sig och man försöker ju stödja tex. njurarna. Väldigt låg mortalitet på den vi har i Sverige med vår sjukvård

Den här varianten verkar vad det ser ut som ge influensa liknande symtom dvs huvudvärk/feber, sen magproblem (diarre), men ffa är det som är allvarligt är lungödem, om de går fort så förlorar du omedelbart syresättningen och får andnöd. Lungan slås liksom ut, förenklat. Och ja de är allvarligt och kräver omedelbar sjukvård. Nu beskrivs fallen som lunginflammation, men undrar om det är paraplybegrepp. Svårare att konstatera helt lungödem? Lämnar det som en frågeställning.

Sen finns det andra varianter som verkar ge lite andra saker.
Tackar för info
Skillnaden verkar vara lungorna
Citera
2026-05-06, 23:28
Medlem
Ännu ett påhittat "virus" som kommer lägligt med oljekrisen ... Hoppas endå verkligen på en ny "lockdown", var så skön period i mitt liv. Jobba hemma alla dagar och lugnt på flygplatser/destinationer när man var ute och reste. Samtidigt som man kunde le' lite inombords åt alla som sprang omkring med masker.
Citera
2026-05-06, 23:35
Medlem
HatarNarrativets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noobermench
Ok, berätta. Vem står bakom denna terror?
Den globala makteliten
Citera
2026-05-06, 23:49
Medlem
Så lite som Ebola inte alls roligt men inget som kommer hit låter det som.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in