2026-05-06, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grantoppen2
Men det verkar här handla om den form av hantavirus som även smittar mellan människor då eller? Med tanke på hur många som insjuknat på fartyget…

Otroligt att de tar iland alla på Kanarieöarna och låter dem åka hem till sina hemländer. Finns det många svenskar bland dessa? Väldigt skrämmande detta. Hantavirus är ju något helt annat än covid. 40% dödlighet läste jag någonstans.
Inga svenskar alls.
Citera
2026-05-06, 22:04
Medlem
Steg fågelskådare på båten och smittade andra?!! Vad hade de ”studerat”
Citera
2026-05-06, 22:06
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Om du läser detaljerna så handlade det om superspridarevent samt personer som var onormalt smittsamma. Du kan inte extrapolera ett högt R-tal för såna anomalier.
Håller helt med dig om att materialet är alldeles för litet för att dra generella slutsatser. Och det jag skrev var, att under vissa omständigheter kan R0 vara större än 1.

Fallet i Argentina handlade om en fest, som väl då fungerade som ett supersridarevent. På det här kryssningsfartyget förefaller det också kunna vara så att R0 är större än 1. Om det stämmer så kan man fråga sig hur det blir i exempelvis en trång flygkabin. Och det kan finnas onormalt smittsamma personer även på sådana ställen.

Jag säger tills vidare, att det finns för litet data/statistik, och för liten kunskap om Andes virus för att man ska kunna göra några säkra uttalanden. Man får hoppas att det inte sprider sig ich även hoppas att myndigheter, reseföretag och sjukvård är litet överdrivet försiktiga tills man vet mer.
Citera
2026-05-06, 22:10
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll

Jösses! Låter som ett Hollywood-manus för en drama-skräckfilm.

Regi: Steven Soderbergh.

Detta kommer få Poop Cruise-dokumentären på Netflix att framstå som en promenad i parken.

The Boat of Death?

Och jag som längtar efter att få göra en lyxkryssning, med min skrala ekonomi.
Citera
2026-05-06, 22:12
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Håller helt med dig om att materialet är alldeles för litet för att dra generella slutsatser. Och det jag skrev var, att under vissa omständigheter kan R0 vara större än 1.

Fallet i Argentina handlade om en fest, som väl då fungerade som ett supersridarevent. På det här kryssningsfartyget förefaller det också kunna vara så att R0 är större än 1. Om det stämmer så kan man fråga sig hur det blir i exempelvis en trång flygkabin. Och det kan finnas onormalt smittsamma personer även på sådana ställen.

Jag säger tills vidare, att det finns för litet data/statistik, och för liten kunskap om Andes virus för att man ska kunna göra några säkra uttalanden. Man får hoppas att det inte sprider sig ich även hoppas att myndigheter, reseföretag och sjukvård är litet överdrivet försiktiga tills man vet mer.

Men korta perioder över 1 räcker inte för att det ska bli en epidemi, det måste vara ett R-tal över ett i genomsnitt, inkluderat både superspridarevent och personer som lever ensamma och aldrig går utanför dörren.
Citera
2026-05-06, 22:12
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Chile och Argentina tills i år har varit med i WHO under hela perioden. Kända virus studeras över hela världen, det är inte något som Chile och Argentina specifikt behöver göra.
Eftersom det finns för få fall och för litet statistik blir det svårt att få fram pålitliga siffror för t ex smittspridning, alldeles oavsett hur stora resurser man har.

Dessutom finns det tusen och åter tusen virus som kan drabba människor, och såvitt jag vet har inte ens WHO resurser att detaljstudera alla.

Jag tycker för övrigt att det är litet anmärkningsvärt att just WHO uppmanat Kanarieöarna att ta emot fartyget och ta hand om passagerarna. I detta oklara läge skulle man kanske trott att WHO skulle förespråka en längre tids karantän ombord på fartyget, inte minst eftersom inkubationstiden är upp till 8 veckor.
Citera
2026-05-06, 22:13
Medlem
skogsburkans avatar
Citat:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/oEkLxg/teorin-om-smittan-pa-hondius-fagelparet-ar-patient-zero
Citera
2026-05-06, 22:14
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Men korta perioder över 1 räcker inte för att det ska bli en epidemi, det måste vara ett R-tal över ett i genomsnitt, inkluderat både superspridarevent och personer som lever ensamma och aldrig går utanför dörren.
Ja, jag håller med dig. Vad jag säger är att underlaget än så länge är för litet för att dra några slutsatser.
Citera
2026-05-06, 22:16
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Jag tycker för övrigt att det är litet anmärkningsvärt att just WHO uppmanat Kanarieöarna att ta emot fartyget och ta hand om passagerarna. I detta oklara läge skulle man kanske trott att WHO skulle förespråka en längre tids karantän ombord på fartyget, inte minst eftersom inkubationstiden är upp till 8 veckor.

Nej, det är inte anmärkningsvärt för det är inget nytt virus, det är ett känt virus med kända mekanismer och smittvägar. Spanien är ett I-land med kapacitet att ta hand om ett litet kryssningsfartyg.
Citera
2026-05-06, 22:20
Medlem
skogsburkans avatar
Citat:

Soptipp

Fem fall av hantaviruset har bekräftats efter utbrottet på kryssningsfartyget MV Hondius. Smittan tros härleda från en soptipp i Argentina där två passagerare hade ägnat sig åt fågelskådning.
Citera
2026-05-06, 22:26
Medlem
Jag befarar att en ännu anonym svensk har smittats efter partners hemkomst. Risk för en superspridare här i Sverige således.
Citera
2026-05-06, 22:26
Medlem
”Landet har de senaste åren sett en ökad spridning av hantaviruset, där även 101 fall av Andesviruset registrerade

Dödligheten av varianten har också stigit, från en av 15 till en av 3 under det gångna året!

Källa Aftonbl

Oroväckande. Varför blivit mer dödligt?
Senast redigerad av popll 2026-05-06 kl. 22:34.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in