2026-05-06, 19:19
Medlem
Den läser bara samanfattningen från artikeln och sen hittar den på eller slår upp info kring nyheten från andra källor för att summera den.
Citera
2026-05-06, 20:02
Medlem
Har provat själv nu med chatgpt och jämfört med facit (ej kund hos AB men tankat hem plusartikeln på annat sätt). Testade https://www.aftonbladet.se/tester/a/aJO175/kamp-biltema-jula-clas-ohlson
(vilken affär av Biltema, Jula och Clas Ohlson som säljer bäst batteridrivna handverktyg)
Frågade efter resultatet för både slipmaskiner och skruvdragare.
Resultatet:
Den plockade ut rätt vinnare i båda klasserna (Clas Ohlson), MEN när jag ville ha exakt rätt modellnr på verktygen i artikeln så säger Chatgpt I artikeln framgår tyvärr inte exakta modellbeteckningar (typ artikelnummer) öppet i gratisdelen, men den är tydlig med vilka modeller/serier som jämförs för skruvdragarna:. Så, den får 2 rätt av 2 på vinnarna men kan ändå inte tala om vilka modeller som testades..kanske hittar den vinnarinformationen på någon annan sida?
Citera
2026-05-06, 20:33
Medlem
Ofta finns informationen tillgänglig på övriga internet så det är väl iofs bra att den söker efter det istället, fast den kanske borde vara mer tydlig med vad den faktiskt gör? Betalartiklar på svenska är sällan värt pengarna.
Citera
2026-05-06, 20:47
Medlem
A. Det enda realistiska sättet det (att ChatGPT hade kunnat läsa vad som står bakom en betalvägg) hade kunnat ske på är om en tidning själv hade öppnad upp för just ChatGPT, kanske som någon slags affärsidé jag inte hade förstått.

B. Om det vore som TS menade, att ChatGPT har fått förmågan att hacka sig in i allt i hela världen á la Mythos och att det släppts i hemlighet fritt för alla i världen att använda så hade vi haft mycket allvarliga problem.

C. Eller också hallucinerar/gissar den bara vad som står.

Av dessa alternativ så tycker jag att TS känns minst sannolik.
Senast redigerad av Ballooong 2026-05-06 kl. 20:50.
Citera
2026-05-06, 21:45
Medlem
Det är avtal de har skrivit med Google för SEO, så dessa tidningar får skylla sig själva. De får betalt av Google för avtalet, ännu bättre om de använder sig av deras AI för att skriva hela artikeln för då både läser och skriver botarna varandra. Jag gissar inte bara, jag vet.

Vad dessa tidningar inte räknade med är massiva avhopp från betalprenumeration. Men det verkar inte bekymra dem så mycket. DN har ju öppnat upp allt inför valet så de vinner nog mer på annonser än på pren.
En teori är att Google märkt att allt mindre trafik gått genom dem, folk går direkt till sina favoriter och passerar aldrig Google, och det här är ett sätt att få tillbaka dem.
Skilj på Googe (som i "sök") och Google (företaget), jag pratar om företaget.
Citera
2026-05-06, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av christerst
Det är avtal de har skrivit med Google för SEO, så dessa tidningar får skylla sig själva. De får betalt av Google för avtalet, ännu bättre om de använder sig av deras AI för att skriva hela artikeln för då både läser och skriver botarna varandra. Jag gissar inte bara, jag vet.
Jag funderade också på detta, eftersom det är välkänt att sajter med betalvägg kan vara mer generösa mot Google-crawlern än mot mänskliga läsare. Men ChatGPT är en AI från OpenAI, inte från Google, så jag tror inte den kan utnyttja några Google-fördelar. Det hade varit en troligare hypotes om det varit Gemini (Google) eller Copilot (Microsoft/Bing) som varit extra framstående på området.
Citera
2026-05-06, 22:31
Medlem
Hrass avatar
Många av deras artiklar startar öppna och stängs sedan. De presenterar också text till sökmotorer som sedan inte finns i den öppna delen av artikeln.

Om jag drev en sökmotor skulle jag rensa bort alla dessa pisstidningar från resultaten.
Citera
2026-05-06, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vgebler
Jag funderade också på detta, eftersom det är välkänt att sajter med betalvägg kan vara mer generösa mot Google-crawlern än mot mänskliga läsare. Men ChatGPT är en AI från OpenAI, inte från Google, så jag tror inte den kan utnyttja några Google-fördelar. Det hade varit en troligare hypotes om det varit Gemini (Google) eller Copilot (Microsoft/Bing) som varit extra framstående på området.

Jag tror inte de konkurrerar utan samarbetar, det är fejk-konkurrens. Varför skulle Google lägga upp allt högst upp på sin sida, Chat GPT, om de inte får någon vinning ut av det? Som det ser ut nu, och det behöver man inte vara någon expert för att se, så har Google undergrävt själva "googlingen" för sig själv genom att göra allt för att man ska börja använda Chat GPT till allt och Google (sökrutan) till absolut ingenting alls.

Jag vet att det är Google som ligger bakom dessa SEO-avtal med mediehusen. De får miljoner på det - men förlorar kanske mer på det. Google mutar medier för att de ska använda deras AI-tjänster. Och mediehusen agerar mutkolvar.
Citera
2026-05-06, 22:53
Medlem
Arneweisskorrvs avatar
Funkar inte för mig, den bara gissar.
När jag bifogar en låst länk som jag vet vad det handlar om, så börjar den bara att trolla ihop något, som jag vet inte stämmer.
Citera
2026-05-06, 23:47
Medlem
BlyatMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tage-from-Skagen
Som rubriken lyder, ChatGPT gör betalartiklar gratis. Hur?

Man lägger in länkarna från betalartiklar från diverse nyhetssidor - Aftonbladet, DN, SvD och sen ber man AI-verktyget att sammanfatta artikeln ifråga.

Testa själva.

Stämmer inte, läser bara det du kan läsa dig till.
Citera
2026-05-07, 00:53
Medlem
elbels avatar
Chatgpt står bakom alla nyhetsartiklar så de finns redan i ai datan
Citera
2026-05-07, 05:19
Medlem
mlon.eusks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FilipDick
Men varför vill man sammanfatta ett långt reportage? Det är ju spännande att läsa allt.
Be den skriva ett jättelångt reportage om saken, sån kan du sitta där hypnotiserad och läsa timme efter timme om något som redan från början förmodligen var PK-autogenererat av en AI-bot mot betalning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in