Citat:
Ursprungligen postat av
vgebler
Jag funderade också på detta, eftersom det är välkänt att sajter med betalvägg kan vara mer generösa mot Google-crawlern än mot mänskliga läsare. Men ChatGPT är en AI från OpenAI, inte från Google, så jag tror inte den kan utnyttja några Google-fördelar. Det hade varit en troligare hypotes om det varit Gemini (Google) eller Copilot (Microsoft/Bing) som varit extra framstående på området.
Jag tror inte de konkurrerar utan samarbetar, det är fejk-konkurrens. Varför skulle Google lägga upp allt högst upp på sin sida, Chat GPT, om de inte får någon vinning ut av det? Som det ser ut nu, och det behöver man inte vara någon expert för att se, så har Google undergrävt själva "googlingen" för sig själv genom att göra allt för att man ska börja använda Chat GPT till allt och Google (sökrutan) till absolut ingenting alls.
Jag vet att det är Google som ligger bakom dessa SEO-avtal med mediehusen. De får miljoner på det - men förlorar kanske mer på det. Google mutar medier för att de ska använda deras AI-tjänster. Och mediehusen agerar mutkolvar.