Citat:
Ursprungligen postat av
Ddagen
Japan tvingas säkert inom mkt kort att sälja av sina amerikanska statspapper vilket även Kina påbörjat redan ör flera år sedan, England kommer också att tvingas göra det samma och då jävlar blir det åka av. Var så säkra! Därför gör som jag, ligg på 100% guld. Låt idioterna själva "sitta still i båten. Båten blir en ubåt!
Enligt Druckenmiller så befinner vi oss för närvarande mellan fas två och fas tre i upprepat mönster.
Guld går alltid ned vid kris.Kortfattat så beror detta på att investerare förväntar sig högre långa obligationsräntor i USA och att kaptal därför skall allokeras dit.Dessutom uppstår det säljtryck på marknaden eftersom olika länder behöver mera petrodollar att handla olja till ett betydligt högre pris för.
De stora institutionella investerarna har köpt på sig Guld under längre tid.Detta får man betrakta som att förtroendet för dollarn sviker.
Nyckeln är de 40 trillioner i statsskuld som USA har att dras med under nya förhållanden som innebär ett minskat förtroende för Dollarn.Bara den årliga räntan på den skulden uppgår till över 1 Trillion årligen.I ett scenario där petrodollarn nu synes utmanas på sikt så innebär detta en försvagning.
USA har egentligen bara en enda möjlighet som jag ser det.De måste inflationsförsvaga sin statsskuld ned till rimligare nivåer.Jag tror att de fortsatt kommer att trycka pengar och de kommer inte att höja räntan.
Vill man hedga emot inflation så har man i huvudsak Guld..och mera volatila Silver att välja på.Jag tror att dollarn försvagas framöver,att de långa amerikanska obligationsräntorna kommer att sjunka en del plus att olika länder,när Irankrisen löses och Hormuz öppnas upp,kommer att köpa mera Guld..särskilt arabländerna.
Svagare dollar plus sjunkande amerikanska långa obligationsräntor plus ett fortsatt starkt köptryck bildar en närmast optimal grund för ett god prisutveckling på Guld de närmsta åren.
Det finns dessutom historiska mönster som ytterligare bygger på bilden av fortsatt köpläge Guld.
Var och en gör som den vill,men Druckenmillers med flera resonemang kring denna sak låter helt logiskt för mig.
Man bör även komma ihåg Silver i detta sammanhang.Det normala är att Silverpriset följer ett Guldpris som går upp,med viss fördröjning och med betydligt större potentiell uppsida..så mycket som 3 gånger större än för Guld.
Silver efterfrågas dessutom industriellt,och utbudsunderskottet av Silver på marknaden är av permanent och ökande art.
Ingenting är naturligtvis säkert,men en investering i Guld och Silver i nuvarande omgivningar med alltför stora statsskulder i alltför stora nationer..ger ett mycket gynnsamt utgångsläge som jag ser det.
Man får även blicka emot koppar. Koppar kommer troligen att gå ned i ett kortare perspektiv eftersom koppar är beroende av godare ekonomiska grundförutsättningar än vad som för närvarande synes föreligga,men framgent kommer det att behövas mängder med koppar i en verklighet som redan idag uppvisar klar brist.