2026-05-05, 00:41
Medlem
Jag positionerar för närvarande i mera guld.

Tror att vi ser slutet på Petrodollar..men känner mest oro för Japans groteska statsskuld och den inverkan som en krasch där kommer att få globalt.

Japan är vid vägs ände. De har en statsskuld på plus 260 procent jämfört BNP och systemet med 90 procent av skulden som inhemsk är på väg att fallera eftersom inflation nu nått Japan och deras centralbank saknar möjlighet höja räntan plus försvara Yen kursen framöver.

Storbritannien och Frankrike sitter också löst till. Ingen av dem har något manöverutrymme kvar.

Tyskland också i negativ spiral med minskad tillverkning sedan 2022.

USAs statsskuld skall vi inte tala om..och med ny Trumpvänlig FED chef som tillträder i mitten på denna månad som kommer att sänka räntan trots inflation och minskad produktivitet samtidigt som balansräkningen skall krympas så ser det illa ut som jag ser det.

Jag vill inte överexponera på Guld,men omkring 20 procent känns rimligt i rådande situation från min synvinkel.
Citera
2026-05-05, 04:54
Medlem
Vad är det för fel på den s.k "marknaden"
muslimska radikala terroristpräster i Iran som till hundra procent bestämmer vartenda ord, bokstav, kommatecken o punkttecken i Irans "officiella statskontrollerade" nyhets byrå IRNA:s rapporter.

Detta skämt till byrå skriker ut över världen att
"oj oj oj nu har vi skjutit pangare raketer mot amerikanskt krigsfartyg, uj uj uj vad det pangande
jätte mycket pang pang" och så rasar marknaden
råvarupriset på olja rusar uppåt till nya toppnivåer i samma fart som dom Iranska pangare raketerna som inte ens fanns.
Alltså det fanns inte ens några raketer avfyrande mot amerikanska flottenheter..
Inte ens en kastad nyårssmällare.

Att dom Iranska prästerna är ett skämt det vet dom flesta men att utveckligen av den s.k marknaden
har gått om prästerna med råge o förvandlats till dårskap och idioti tror jag inte många inser speciellt inte dom som riskerar och utsätter sin ekonomi med placeringar på denna marknad.

Kanske dom där terrorist prästerna skulle få en egen kolumn i Wall Street Journal där folk kan få stekheta placeringstips.
Att marknaden lyssnar på dom är ju numera ställt bortom allt tvivel.
Citera
2026-05-05, 11:40
Medlem
pn222jws avatar
Nu börjar dom röda säljsignalerna komma - som talesättet "stay away in May".
Citera
2026-05-05, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Jag positionerar för närvarande i mera guld.

Tror att vi ser slutet på Petrodollar..men känner mest oro för Japans groteska statsskuld och den inverkan som en krasch där kommer att få globalt.

Japan är vid vägs ände. De har en statsskuld på plus 260 procent jämfört BNP och systemet med 90 procent av skulden som inhemsk är på väg att fallera eftersom inflation nu nått Japan och deras centralbank saknar möjlighet höja räntan plus försvara Yen kursen framöver.

Storbritannien och Frankrike sitter också löst till. Ingen av dem har något manöverutrymme kvar.

Tyskland också i negativ spiral med minskad tillverkning sedan 2022.

USAs statsskuld skall vi inte tala om..och med ny Trumpvänlig FED chef som tillträder i mitten på denna månad som kommer att sänka räntan trots inflation och minskad produktivitet samtidigt som balansräkningen skall krympas så ser det illa ut som jag ser det.

Jag vill inte överexponera på Guld,men omkring 20 procent känns rimligt i rådande situation från min synvinkel.

Japan tvingas säkert inom mkt kort att sälja av sina amerikanska statspapper vilket även Kina påbörjat redan ör flera år sedan, England kommer också att tvingas göra det samma och då jävlar blir det åka av. Var så säkra! Därför gör som jag, ligg på 100% guld. Låt idioterna själva "sitta still i båten. Båten blir en ubåt!
Citera
2026-05-06, 09:28
Medlem
Kraschar 1,5 % uppåt idag igen
Citera
2026-05-06, 09:43
Medlem
Det är inflationen som kraschar. Man bara missade det i trådstarten.

Senaste siffror från idag ger KPI på -0.1%. Det har tom kraschat under 0.
Och KPIF är på 0.8%
KPIF-XE är på 0.0%. Så det är just energipriserna om bidrar med 0.8%.

Om man nu kunde få upp energipriserna lite mer så kanske KPI kan kravla sig över 0'an.
Citera
2026-05-06, 10:23
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw
Nu börjar dom röda säljsignalerna komma - som talesättet "stay away in May".
Vi ser det. +2% i skrivande stund.
Citera
2026-05-06, 10:24
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sebbe89
Kraschar 1,5 % uppåt idag igen
Ja, mycket krasch uppåt på sistone. Nästan +2% idag och +9% hittills i år. Vad hände med den VitruvianskeMannen som påstod att vi skulle se århundradets krasch (neråt alltså) snart?
Citera
2026-05-06, 11:05
Medlem
Tog ett litet glädjeskutt till precis upp till 2,6. Något nytt besked?
Citera
2026-05-06, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sebbe89
Tog ett litet glädjeskutt till precis upp till 2,6. Något nytt besked?
Rykten om att ett avtal ska vara nära https://www.axios.com/2026/05/06/iran-us-deal-one-page-memo

...sen bryter väl någon av dem det snart igen och så är en ny runda. Men det är väl bra för börsen om det fortsätter för den går ju ner typ max 1 % på dåliga besked, men upp 3 % på minsta positiva rykte...
Citera
2026-05-06, 15:45
Medlem
kraschen är inställd även denna gång!

full fart global indexfond, ATH!! print baby print, Brrrrrrrrrr.
Citera
2026-05-06, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ddagen
Japan tvingas säkert inom mkt kort att sälja av sina amerikanska statspapper vilket även Kina påbörjat redan ör flera år sedan, England kommer också att tvingas göra det samma och då jävlar blir det åka av. Var så säkra! Därför gör som jag, ligg på 100% guld. Låt idioterna själva "sitta still i båten. Båten blir en ubåt!

Enligt Druckenmiller så befinner vi oss för närvarande mellan fas två och fas tre i upprepat mönster.
Guld går alltid ned vid kris.Kortfattat så beror detta på att investerare förväntar sig högre långa obligationsräntor i USA och att kaptal därför skall allokeras dit.Dessutom uppstår det säljtryck på marknaden eftersom olika länder behöver mera petrodollar att handla olja till ett betydligt högre pris för.
De stora institutionella investerarna har köpt på sig Guld under längre tid.Detta får man betrakta som att förtroendet för dollarn sviker.

Nyckeln är de 40 trillioner i statsskuld som USA har att dras med under nya förhållanden som innebär ett minskat förtroende för Dollarn.Bara den årliga räntan på den skulden uppgår till över 1 Trillion årligen.I ett scenario där petrodollarn nu synes utmanas på sikt så innebär detta en försvagning.
USA har egentligen bara en enda möjlighet som jag ser det.De måste inflationsförsvaga sin statsskuld ned till rimligare nivåer.Jag tror att de fortsatt kommer att trycka pengar och de kommer inte att höja räntan.

Vill man hedga emot inflation så har man i huvudsak Guld..och mera volatila Silver att välja på.Jag tror att dollarn försvagas framöver,att de långa amerikanska obligationsräntorna kommer att sjunka en del plus att olika länder,när Irankrisen löses och Hormuz öppnas upp,kommer att köpa mera Guld..särskilt arabländerna.

Svagare dollar plus sjunkande amerikanska långa obligationsräntor plus ett fortsatt starkt köptryck bildar en närmast optimal grund för ett god prisutveckling på Guld de närmsta åren.
Det finns dessutom historiska mönster som ytterligare bygger på bilden av fortsatt köpläge Guld.

Var och en gör som den vill,men Druckenmillers med flera resonemang kring denna sak låter helt logiskt för mig.

Man bör även komma ihåg Silver i detta sammanhang.Det normala är att Silverpriset följer ett Guldpris som går upp,med viss fördröjning och med betydligt större potentiell uppsida..så mycket som 3 gånger större än för Guld.
Silver efterfrågas dessutom industriellt,och utbudsunderskottet av Silver på marknaden är av permanent och ökande art.

Ingenting är naturligtvis säkert,men en investering i Guld och Silver i nuvarande omgivningar med alltför stora statsskulder i alltför stora nationer..ger ett mycket gynnsamt utgångsläge som jag ser det.

Man får även blicka emot koppar. Koppar kommer troligen att gå ned i ett kortare perspektiv eftersom koppar är beroende av godare ekonomiska grundförutsättningar än vad som för närvarande synes föreligga,men framgent kommer det att behövas mängder med koppar i en verklighet som redan idag uppvisar klar brist.
Senast redigerad av Lookalike 2026-05-06 kl. 22:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in