2026-05-06, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Om det stämmer att allt utgick från en smittad för någon månad sedan, och vi nu har 3 döda och 8 insjuknade så verkar det ganska smittsamt. Det sägs ha 4-6 veckors inkubationstid och inte smitta under inkubationen. Då är det ganska få (1-2) "smitto-steg" hittills vilket pekar på hög R0.

Kan finnas många fler som gått runt och smittat andra. Till exempel mannen från Schweiz som nyligen blev sjuk – han hade varit ombord tidigare. Sedan har vi kvinnan vars man dog, och som själv avled efter att ha försökt ta sig hem från Sydamerika. Hon var alltså sjuk på planet och kan ha smittat flera under resan. När passagerarna sedan går av sprids det vidare. Inkubationstiden kan vara lång, men frågan är när smittsamheten egentligen börjar. Smittspårning pågår, men det är inte säkert att man lyckas nå alla.

Det kan gå fort nu!
Citera
2026-05-06, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
"Two members of the crew, who are British and Dutch, have "acute respiratory symptoms"

https://news.sky.com/story/three-dead-as-virus-breaks-out-on-atlantic-cruise-ship-13503266?postid=11639064#liveblog-body

Tack för länken, då var den frågan löst!
Citera
2026-05-06, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mackanponke
Jahapp gg ny pandemi . Så var det med det

Bra mycket värre än sist i så fall. Hur hög var dödligheten i covid? Här är den ju 40%
Citera
2026-05-06, 20:20
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Festmulatt
Vi diskuterade pandemi, vilket jag anser vara osannolikt med detta virus.
Och definitionen av pandemi är?

Ärlig fråga, covid var en, SARS och MERS, inte? Alka tre gick över världen och dödade många.
Citera
2026-05-06, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Kan finnas många fler som gått runt och smittat andra. Till exempel mannen från Schweiz som nyligen blev sjuk – han hade varit ombord tidigare. Sedan har vi kvinnan vars man dog, och som själv avled efter att ha försökt ta sig hem från Sydamerika. Hon var alltså sjuk på planet och kan ha smittat flera under resan. När passagerarna sedan går av sprids det vidare. Inkubationstiden kan vara lång, men frågan är när smittsamheten egentligen börjar. Smittspårning pågår, men det är inte säkert att man lyckas nå alla.

Det kan gå fort nu!

Är någon i Sverige är det ju kört. Stod att ansvaret låg på sjukvården i regionerna och smittskyddet. Lär inte hända mycket.
Citera
2026-05-06, 20:22
Medlem
Nån mer info om fågelskådningen som orsakat det hela
Var och hur?
Citera
2026-05-06, 20:22
Medlem
ibnhattuta på instagram verka vara ombord på skeppet. Förstår dock inte vad han säger, men verka inte vara domedags stämmning på skeppet.
Citera
2026-05-06, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fuljultomte
De säger ju att smittade kan vara symtomfria hur menar du då att alla isoleras på sjukhus? Om de inte ens vet om att de kan vara smittade? Finns ju ingen logik i det.

Jo om bara sjukdomsfall för sjukdomen vidare vid kontaktsmitta som vid virus som kan orsaka blödarfebrar Ebola, Marburg, Hanta och Lassa.
Citera
2026-05-06, 20:26
Medlem
Citat:
"Two members of the crew, who are British and Dutch, have "acute respiratory symptoms"

https://news.sky.com/story/three-dead-as-virus-breaks-out-on-atlantic-cruise-ship-13503266?postid=11639064#liveblog-body

De skriver ju att Kanarieöarna inte kommer att låta skeppet släppa iland passagerare där? Medan man på andra ställen skriver att de kommer att släppas iland. Hur ska de ha det? Kan de stoppa skeppet med våld om de anser det nödvändigt?
Citera
2026-05-06, 20:27
Medlem
Citat:
ibnhattuta på instagram verka vara ombord på skeppet. Förstår dock inte vad han säger, men verka inte vara domedags stämmning på skeppet.

Nej är man inte sjuk och mår fint vill man väl bara komma därifrån antar jag.
Citera
2026-05-06, 20:34
Medlem
Dbloodss avatar
Verkar ju tämligen vara majoriteten pensionärer ombord. Kanske hade varit försvarsbart och bara sänkt fartyget. Vet inte men, hade jag i nuläget varit en frisk gubbe på det skeppet med vetskapen om en sjukdom som härjar och bringar en plågsam död med 40% säkerhet. Samt risken att smitta ner mina nära och kära här hemma hade jag sagt "drop da bomb"
Citera
2026-05-06, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Jag tror du nämner nationaliteterna på de drabbade passagerarna?

Besättningsmännen som
också insjuknat har jag inte sett nationalitet på?

De var kanske sydamerikaner?

Misstänker det överförs bla via in- & utandningsluft, alltså luftburen droppsmitta.

Typ om man sitter med kort avstånd, sidan om eller mitt mot någon som är smittad, och pratar eller äter är man nog i direkt i riskzonen.

Sen angriper viruset lungorna precis som coronavirusen. Det innebär förmodligen att människor med sämre immunförsvar ex diabetiker och folk med sämre allmänhälsa blir mer utsatta och ligger till större del inom dödlighetsprocenten.

Otäckt värre.

En av de som dog flög ju precis innan. Där är ju extremt trångt och hostar man och är sjuk lär man ju smitta alla. Dålig ventilation är det väl också i flyg? Lär ju ta ett tag innan vi vet om många smittats där om inkubationstiden är lång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in