2026-05-06, 19:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Om det är sommarstugans öppna spis man ska tända, så har man givetvis underbart doftande töreved (tallstubbar) som man skär späntorna från.

Att laga mat med tall som bränsle är alltid det sämsta alternativet. Visst kan du starta en eld med törved, men varför, om det är i en spis? Törved är till för att användas när det är blött och jävligt ute, och du inte har någon torr näver.

Till en spis i sommarstugan är det bästa (och enklaste) att tända med björknäver och sedan elda med björkved.
Citera
2026-05-06, 19:07
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dogsoldier
Lita inte på stollen du citerade. Det är helt säkert att laga mat över öppen eld i aluminiumfolie. Visst, skär du inga jack i potatisen innan du lindar in den, och du lindar den tätt, så kan den explodera, men det är varken Semtex eller C4 vi snackar om...

Det är långt mer "livsfarligt" att använda blöta stenar till elden.

"Cooking over an open fire with aluminum foil, often called "hobo dinners" or foil packets, is a popular, easy camping method that involves sealing ingredients in heavy-duty foil and cooking them directly on hot coals. This technique creates a steamer effect, allowing food to cook in its own juices while minimizing cleanup."

-AI

P.S. Nej, "heavy-duty foil" spelar ingen roll. Vanlig jävla aluminiumfolie på rulle, från ICA/Coop/Willys/Bogdans tobaksbutik funkar minst lika bra. Campa på, mina vänner!

Toppits folie är stryktåligast

Tips , man kan dra i lite vatten så man ökar ångkokningsefffekten o minskar bränna i botten
Citera
2026-05-06, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dogsoldier
Att laga mat med tall som bränsle är alltid det sämsta alternativet. Visst kan du starta en eld med törved, men varför, om det är i en spis? Törved är till för att användas när det är blött och jävligt ute, och du inte har någon torr näver.

Till en spis i sommarstugan är det bästa (och enklaste) att tända med björknäver och sedan elda med björkved.
Töre som tändved inne för att det doftar så fantastiskt, vare sig det brinner eller inte.
Citera
2026-05-06, 19:43
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UltraSlinky
Hmm, här var det blandade bud?
Jag tror det handlar om samband mellan aluminium och demens. Jag har hört att det ena påverkar det andra, men jag vet inte om det stämmer. Om det stämmer så bör det krävas någon reaktion mellan kokkärlet (av aluminium) och maten, alternativt ett extremt skrapande med vasst föremål i kokärlen.
Citera
2026-05-06, 19:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Toppits folie är stryktåligast

Tips , man kan dra i lite vatten så man ökar ångkokningsefffekten o minskar bränna i botten

Bra tips.

Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Töre som tändved inne för att det doftar så fantastiskt, vare sig det brinner eller inte.

Väldigt sant. Har faktiskt en tygpåse, ca 30x20 cm, som jag alltid har ett par hekton både finskalad töre samt ett par större "block" i. Luktar gott, även om jag blivit lite immun, samtidigt som det är lättillgängligt att plocka med sig när man ska ut och campa.

Alltid roligt att sätta eld på stycken med riktigt rik törved och se hur folk som inte är känd med den nästan tror att det är magi.
Citera
2026-05-06, 19:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Jag tror det handlar om samband mellan aluminium och demens. Jag har hört att det ena påverkar det andra, men jag vet inte om det stämmer. Om det stämmer så bör det krävas någon reaktion mellan kokkärlet (av aluminium) och maten, alternativt ett extremt skrapande med vasst föremål i kokärlen.

"Cooking with aluminum foil over an open fire is generally considered safe for occasional use and does not cause cancer, according to major health and regulatory agencies. While some aluminum leaches into food during high-heat cooking, the amounts are typically small and fall within tolerable safety limits for healthy individuals."

Google AI. Men också vad som överensstämmer med mitt eget minne.
Citera
2026-05-06, 20:45
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Hmm, här var det blandade bud?

Jag är tydligen stollen? Att mat skulle explodera var inte det jag hade i åtanke. Aluminium är ett giftigt ämne som passerar blod-hjärn-barriären. Vi vet inte hur stor dos eller under hur lång tid vi ska utsätta oss för det för att det ska ge skador på hjärnan. Jag tror att värme gör att aluminium lättare utsöndras från folien och kommer i maten. Jag har själv lagt fläskfilé i marinad inlindad i aluminiumfolie och lagt på grillen vid ett par tillfällen förra årtusendet. Smakade jättegott, saftigt. Rätt snabbt kom jag till slutsatsen att det där är nog inte så himla bra. Du gör som du vill såklart.

Edit: Just det. Aluminium, kvicksilver och allt det där lagras i hjärnan så du kan inte bli av med det. Varje gång du får i dig lite så ökar du risken för att till slut utveckla neurologiska skador.
Senast redigerad av RudyardKipling 2026-05-06 kl. 20:47.
Citera
2026-05-06, 20:50
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor

Måste det verkligen vara extremt skrapande? Värme gör molekyler mer lättrörliga? Lägga aluminiumfolie på öppen eld eller grillen som kanske har 250-300 grader kan väl mycket väl avge aluminiumpartiklar i maten. Håller du det för helt osannolikt? Jag håller det för högst troligt. Jag vet dock inte hur många partiklar som landar i maten eller hur hög dos du behöver för att utveckla neurologiska skador. Jag lutar mig på försiktighetsprincipen.
Citera
2026-05-06, 21:01
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Måste det verkligen vara extremt skrapande? Värme gör molekyler mer lättrörliga? Lägga aluminiumfolie på öppen eld eller grillen som kanske har 250-300 grader kan väl mycket väl avge aluminiumpartiklar i maten. Håller du det för helt osannolikt? Jag håller det för högst troligt. Jag vet dock inte hur många partiklar som landar i maten eller hur hög dos du behöver för att utveckla neurologiska skador. Jag lutar mig på försiktighetsprincipen.
Rejäl värme bör också fungera, men i glödfallet bör det mesta då fastna på ytan av maten, exempelvis ett potatisskal. Jag tänkte mer på om något kokas och man rör runt eller att matens pH-värde påverkar vid direktkontakt. Jag vet dock inget alls om sådant.
Citera
2026-05-06, 21:04
Medlem
UltraSlinkys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling

Låter inte fel det du säger Ett och annat fisk i foliepaket har det ju blivit men max 2-3 ggr per sommar typ......
Citera
2026-05-06, 21:39
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Låter inte fel det du säger Ett och annat fisk i foliepaket har det ju blivit men max 2-3 ggr per sommar typ......

Lägger du en hel fisk i folie och sedan tar bort fiskskalet när den är klar så har kanske inte så mycket kommit in i köttet.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in