2026-05-03, 10:40
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
80kWh-batteri som Pollenper räknar på är ju ett stort batteri, de flesta är väl mindre så effektiv laddtid från två hål i väggen är väl snarare 10-12 timmar om man laddar från 25-75%, räcker ju oftast för det vardagliga. på ett 55kWh-batteri så är det ju 15-20 mils körning.
En annan lite billigare lösning än att installera laddbox är ju att ladda från ett trefasuttag Har man inte ett så kan man ju installera, bra till fler saker än att ladda bilen och kostar ju inte i närheten av en box.
Fast du behöver fortfarande en kabel med klump på för att ladda från ett trefasuttag. Sådana kostar runt 5-7000 kr i svenska nätbutiker.
Citera
2026-05-03, 10:48
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Fast du behöver fortfarande en kabel med klump på för att ladda från ett trefasuttag. Sådana kostar runt 5-7000 kr i svenska nätbutiker.
Det är förstås sant, verkar finnas för lite mindre än så men den måste man ju ha. Hursomhelst så blir det billigare än en fast box och man kan ha 3-fasuttaget till annat. Är ju inte lika bekvämt som en fast installation heller, men det är ju lite beroende på hur ofta man behöver ladda.
Citera
2026-05-03, 13:11
Medlem
Har redan flera 16 A 3-fas 400 v i garage och förråd för kompressor och MIG-svets.
För spånsug, gearsåg, vedklyv, kedjesåg, kompostkvarn m fl har jag gjort en "specialare" så jag får ut 16 A enfas 230 v.
Citera
2026-05-05, 09:55
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Har redan flera 16 A 3-fas 400 v i garage och förråd för kompressor och MIG-svets.
För spånsug, gearsåg, vedklyv, kedjesåg, kompostkvarn m fl har jag gjort en "specialare" så jag får ut 16 A enfas 230 v.
Det funkar utmärkt.
Billig laddare
https://www.mekster.se/portabel-elbilsladdare-avant-11-kw-16-a-med-cee-kontakt-856413.html?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_c ampaign=SE_pMax_Generic_Tillbeh%C3%B6r&utm_id=1618 6647835&gad_source=1&gad_campaignid=16182091080&gb raid=0AAAAACovHj7wpvJgdkBGau_ZRxjJ3RjfA&gclid=CjwK CAjwqubPBhBOEiwAzgZX2oJ3kWl8LPwSMpgSNB0kbKW3C_OasN w65iCcLiz4azStCsb-dm7J5hoCrfQQAvD_BwE
Citera
2026-05-06, 13:57
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte

En sak som kan vara bra att känna till är att om man laddar en elbil och det inte sker via en dedikerad fast laddbox som satts upp av en elektriker och en brand uppstår så ställer sig försäkringsbolagen kallsinniga till någon typ av ersättning.
Citera
2026-05-06, 17:11
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
En sak som kan vara bra att känna till är att om man laddar en elbil och det inte sker via en dedikerad fast laddbox som satts upp av en elektriker och en brand uppstår så ställer sig försäkringsbolagen kallsinniga till någon typ av ersättning.
Det stämmer inte. Det funkar bra att ladda från vanligt uttag så länge installationen är fackmannamäsigt utfört för ändamålet och inte plockar ut mer än 10 A från det.
Citera
2026-05-06, 17:33
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Det stämmer inte. Det funkar bra att ladda från vanligt uttag så länge installationen är fackmannamäsigt utfört för ändamålet och inte plockar ut mer än 10 A från det.

Det trodde jag med men en bekant som jobbar inom polisen har berättat att bilbränder som uppstår från laddning genom vanliga eluttag och inte laddboxar ersätts oftast inte alls inte av försäkringsbolagen. Även om man inte tar ut mer än 10A och uttaget är rätt installerat. Att det fungerar rent tekniskt är egalt.

Googlade på "ersättning för bilbrand vid laddning från vanligt uttag" och fick detta svar:

"Vid bilbrand under laddning i vanligt vägguttag (schuko) riskerar du sänkt eller utebliven ersättning från försäkringsbolaget, ofta med upp till 50 %. Detta beror på att vanliga uttag inte är dimensionerade för hög belastning över tid, vilket ökar brandrisken. Använd certifierad laddbox för fullt försäkringsskydd"
Citera
2026-05-06, 18:08
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Det trodde jag med men en bekant som jobbar inom polisen har berättat att bilbränder som uppstår från laddning genom vanliga eluttag och inte laddboxar ersätts oftast inte alls inte av försäkringsbolagen. Även om man inte tar ut mer än 10A och uttaget är rätt installerat. Att det fungerar rent tekniskt är egalt.

Googlade på "ersättning för bilbrand vid laddning från vanligt uttag" och fick detta svar:

"Vid bilbrand under laddning i vanligt vägguttag (schuko) riskerar du sänkt eller utebliven ersättning från försäkringsbolaget, ofta med upp till 50 %. Detta beror på att vanliga uttag inte är dimensionerade för hög belastning över tid, vilket ökar brandrisken. Använd certifierad laddbox för fullt försäkringsskydd"
Kan du berätta var du hittade detta eller var det Google AI?
Citera
2026-05-06, 18:51
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Kan du berätta var du hittade detta eller var det Google AI?
Testat att Googla själv?

https://xn--frskringskollen-2kb71a.se/artiklar/laddbox-villaforsakring-brand-installation-guide
Citera
2026-05-06, 21:59
Medlem
Krav på laddbox i vår BRF från FB.
Citera
2026-05-07, 00:48
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Testat att Googla själv?

https://xn--frskringskollen-2kb71a.se/artiklar/laddbox-villaforsakring-brand-installation-guide
Hittade inte den när jag sökte men varifrån har den "lektionen" fått sina uppgifter från? Vilket försäkringsbolag minskar ersättningen om man laddat från ett korrekt installerat vägguttag?

Ursäkta om jag är notoriskt källkritisk.
Citera
2026-05-07, 07:42
Moderator
Citat:
Schuko och CEE 3-fas är ju inte riktigt samma sak, jag har svårt att se att man måste ha just en fast laddbox, en som är kopplad till ett 3-fasuttag ska vara OK det med.

Sen är jag lite skeptisk till att de kan neka om allt är som det ska, fb måste väl bevisa att det är i schuko-uttaget det börjat brinna för att neka?
Om det börjar brinna i bilen eller elsystemet i huset orelaterat till kontakten så har det ju andra orsaker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in