2026-05-06, 15:57
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CC75
Om livet och bara vore så enkelt SoulOfSophia...

Nu skriver jag bara olika orsaker till varför det inte alltid "bara" är att lämna en relation. Jag vet inget om TS situation så detta är rent allmänt skrivet.

- Parets ekonomiska situation är kanske sådan att det inte går utan en rejäl ekonomisk förlust som kan få långtgående konsekvenser för bådas framtida liv
- En separation kan innebära tvingad flytt från område / stad / ort. Kan påverka jobbmöjligheter, närhet till släkt och vänner, för hobbys och fritidsliv m.m.
- Det kan finnas barn inblandat som det kan få stora konsekvenser för vid en separation och älskar man sina barn vill man undvika det
- Partners kan älska varandra, trivas bra ihop i övrigt och man vill inte lämna varandra

Ovan bara som exempel. Det kanna finnas många fler som gör att tröskeln för att lämna är hög.

// CC

Ja självklart vem som helst fattar att det är jobbigt att lämna. Men TS får ju tyvärr stå ut med eländet som kommer med att göra slut, så att han kan träffa andra och ha sex. Vad är det hans fru borde göra i detta läge menar du?
Citera
2026-05-06, 15:59
Medlem
CC75s avatar
För er som anser att TS är dum som inte accepterar en sexlös relation. Här är ett klipp som ni bör titta på.

Sexless Marriage Is Slowly Killing Him | Here's Why - 12 min lång
Laura How

https://www.youtube.com/watch?v=cdUzV-EzBAk

Beskriver bl.a. vad en sexlös relation rent fysiskt kan innebära för en man. Bl.a. depression, ångest, ökad stress, ökad risk för hjärt-kärlsjukdomar, ett försvagat immunsystem och en ökad risk för en förtidig död.

Vi pratar inte bara om sex här utan även om fysisk beröring och intimitet i stort.

// CC
Citera
2026-05-06, 16:00
Medlem
HBTKuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Light-Blue
Men skärpning. Sex är verkligen överskattat. Bara fixa biffen själv
Ja, detta. Försäk lösa det på andra sätt. Att gnälla som en bortskämd bebis lär inte tända henne mer.
Citera
2026-05-06, 16:03
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
Ja självklart vem som helst fattar att det är jobbigt att lämna. Men TS får ju tyvärr stå ut med eländet som kommer med att göra slut, så att han kan träffa andra och ha sex. Vad är det hans fru borde göra i detta läge menar du?

Jag känner inte TS fru men jag ser två val. Antingen har hon sex med sin man även om hon inte har lust. För en del därute kan det låta väldigt provokativt men tänk efter, hur många saker gör vi inte för våra respektive som vi inte egentligen har lust med? De flesta av oss gör det. Varför skulle just sex vara så annorlunda?

I brist på ovan då man absolut INTE ska tvinga någon till intimitet, är att låta TS få det på "annan plats". Dvs, öppna upp relationen.

Om TS fru älskar honom, vill honom väl då bör hon förstå konsekvenserna för TS om han inte får utlopp för sin sexualitet. Se mitt inlägg ovan och det klipp som jag där postade.

// CC
Citera
2026-05-06, 16:07
Medlem
Ond.hickas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TjackOhej
Gör hon någon som helst ansträngning för att ta tag i det här?
Typ som att ta upp problemet med vården och diskutera andra medicinalternativ? Eller går hon bara runt där hemma och kallar dig självisk samt förväntar sig att du bara ska finna dig i det hela?

Om hon hade varit villig att ta tag i problemet så hade jag stannat, om inte så hade jag lämnat henne och hennes asexualitet.
TS skrev ju i det du citerade att frugan försökt med att ändra dos, byta medicin osv.
Citera
2026-05-06, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slaiman
Frugan har gått på sertralin ett år och lusten är död.
Testat med dosändring och annan medicin. Inget funkar.
Det är verkligen helt stendött.

Ingen lösning i sikte finns.

Jag har föreslagit att jag kan träffa andra.
Jag vill ha ett liv.
Hon tycker jag är egoistisk och bara tänker på migsjälv.

Vad skulle ni gjort?
Är det dags att lämna?
Hon tog SSRI mot nedstämdhet och nu har hon PSSD (Post-SSRI Sexual Dysfunction) och är troligt förstörd även om hon slutar.
Citera
2026-05-06, 16:20
Medlem
JohnnySamhalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrotherClark
det finns mediciner mot sånt, oroa dig inte!

Kan du ge ETT exempel på en sådan medicin? För kvinnor då alltså.
(blir riktigt förvirrad när någon säger att det finns en mirakelmedicin för X-symptom men sen skiter i att nämna vilken det ev skulle vara)

I övr till TS - har en polare som hade en flickvän med samma problematik just pga en medicin (mot depression dock). Jag vill minnas att det var en anledning till att dom gjorde slut.

Som redan sagt av vissa. Ni behöver ta en större seriös diskussion om detta - hur ni löser detta gemensamt.

EDIT: att OCD inte skulle finnas på riktigt som nått kioskmongo sa? LOL - ta å slå in "OCD documentary" på youtube å kolla hur det kan se ut i de värsta fallen. Om jag är extremt stressad å tröttare än vanligt så får jag en mild men irriterande version på OCD btw - går dock över så fort stressen försvinner så man ligger definitivt i lä.
Senast redigerad av JohnnySamhall 2026-05-06 kl. 16:25.
Citera
2026-05-06, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnySamhall
Kan du ge ETT exempel på en sådan medicin? För kvinnor då alltså.
(blir riktigt förvirrad när någon säger att det finns en mirakelmedicin för X-symptom men sen skiter i att nämna vilken det ev skulle vara)
Får medge att jag skojade, tänkte att det vore uppenbart sett till trådens titel. Jag menade inte att såra någon eller inge falska förhoppningar hur som helst. Hoppas det löser sig för TS!
Citera
2026-05-06, 16:25
Medlem
MKGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smetenigatan
Vad får dig att tro att du förtjänar sex på något sätt?
Vad får dig att tro att någon kan tvinga någon annan att avstå från sex?
Citera
2026-05-06, 16:26
Medlem
JohnnySamhalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrotherClark
Får medge att jag skojade, tänkte att det vore uppenbart sett till trådens titel. Jag menade inte att såra någon eller inge falska förhoppningar hur som helst. Hoppas det löser sig för TS!

Jaha, OK. Då så.
Citera
2026-05-06, 16:32
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MKG
Vad får dig att tro att någon kan tvinga någon annan att avstå från sex?

TS fru tvingar väl honom inte att avstå sex med andra, så hur menar du egentligen?
Citera
2026-05-06, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FilipDick
Testa själv, byt ut hennes medicin i smyg såklart. Allt som ändras är att sexlusten återkommer.

Du är ju störd på riktigt. OCD är väl en av få psykiatriska diagnoser som verkligen märks utåt. Men även om du skulle ha rätt att det bara är fejk så ursäktar det inte att ta någons medicin.

Och då anser jag personligen att SSRI är ett riktigt rävgift som ingen borde äta. Men att bara avbryta en pågående medicinering sådär kan få riktigt jobbiga konsekvenser. Visst man dör kanske inte men...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in