Citat:
Ursprungligen postat av
Jahaaaaaaa
Det har inte med så mycket med killar att göra utan det är tjejer som inte tycker de duger till att dejta med. friendzonade
Uppmanar alla killar som har tjejkompisar att säga upp vänskapen och lägg din tid på en tjej som tycker om dig på riktigt.
Konceptet "friendzone" är nog av de mer missförstådda koncepten från PU-sfären. Det där är en vanlig, lätt autistisk, förståelse. Ofta från män som inte umgås särskilt mycket med kvinnor.
Visst finns det ibland en viss sanning i det, för en viss typ av män. Men det är långt från något självklart.
Jag är en av de där som har stor andel kvinnliga vänner. Några av mina allra närmaste vänner är och har varit kvinnor och jag "klickar" lätt med just kvinnor. Är varken särskilt feminin eller benägen att prata om mina känslor, snarare tvärtom. Däremot är jag väldigt bekväm med kvinnligt sällskap. I arbetslivet vill jag dock helst ha män omkring mig och undviker aktivt arbetsplatser som inte är mansdominerande. Med kvinnor på arbetsplatsen följer nästan alltid mer politik och allmänt "kärringbeteende", både från kvinnor och mer feminina män som trivs i den miljon.
När jag lämnar arbetet tenderar jag föredra att umgås med kvinnor. Utanför organiserad idrott och arbetslivet har jag inget intresse av tävlan och konkurrens, något som ofta följer när man umgås med män i grupp. Gå på krogen med ett gäng män är sällan en särskilt trevlig upplevelse utöver att bli lagom full och "förbrödra sig". När tävlan och pushandet om att få knulla eller bli fullast kommer igång tenderar jag gå någon annanstans.
Tror att för att vänskap mellan kön ska fungera fullt ut krävs en viss attraktion. Män med stark självkänsla och självförtroende verkar oftare också ha mer kvinnliga vänner. Vänskap behöver heller inte innebära "helt platoniskt". När jag funderar på det har jag nog legat med de flesta av de nära kvinnliga vänner jag haft. Varje gång har det fördjupat vänskapen snarare än skadat den.