2026-05-06, 13:25
Medlem
Vad jag behöver hjälp med

Tycker det är svårt att veta vad jag ska rösta på i år. Kanske kan någon utifrån hjälpa mig se vad som är mest rimligt för mig utifrån mina åsikter. Jag vill alltså INTE ha massa ”rösta X pga de är bäst”. Utan hjälp att orientera mig i dagens politiska landskap utifrån MINA åsikter och värderingar.

Bakgrund politiskt

Rent ideologiskt ligger jag nära kristdemokratin och har röstat på KD i fyra val. Sommaren 2022 var jag med om en obehaglig händelse när jag hamnade mitt i ett bråk mellan två invandrargäng (har själv dock också utländsk bakgrund) och röstade SD i ren frustration i senaste valet. Nu står jag dock ganska vilsen, för första gången i mitt liv. För mig är djur och natur, familjen och välfärden de viktigaste politiska frågorna.

Varför jag inte gillar nuvarande politik

Under de senaste åren har KD helt ändrat riktning och totalt övergett förvaltarprincipen, som är en grundpelare inom kristdemokratin. Galningen Peter Kullgren uppmuntrar folk att köpa akut hotad ål, spelar fiske – och skogsbolagen i händerna, vill luckra upp vår djurskyddslagstiftning, öka jakt på allt och kommer med populistiska utspel mot vegetarisk och ekologisk mat.

I jakt på centerväljare har också Ebba profilerat sig som en stor jägare med osmakliga bilder på när hon skjuter djur. Går INTE hem hos mig. Dessutom har KD (och i stort sett hela högern) visat brist på humanism och empati gällande Palestina, påbörjat en otroligt ologisk och felaktig politik rörande energifrågor och spätt på polariseringen i samhället med utspel mot såväl media, som vissa grupper i befolkningen och det andra blocket.

SD är inte samma parti som de uppgav sig vara för 10 år sedan. De har, likt KD, anammat nyliberalism och svängt i frågor som Nato-medlemskap, vinster i välfärden, friskolor och A-kassa. Alla svängningar till det sämre. Nu är SD ekonomiskt mer som hardcore-moderater, och det är inte en bra sak.

Vad som ändå är bra med dagens politik

En hel del bra har dock också hänt, inte minst gällande invandringen och kriminalpolitiken, där det äntligen hänt något på riktigt, och gällande skolpolitiken med förändring från fokus på skärmar till fokus på lek, lärande och läsande.

Dilemmat

Jag vill åt mer fokus på skydd av djur och natur, satsningar på välfärd och infrastruktur. Detta får jag troligen mer av med ett rödgrönt styre. Men jag vill INTE åt mer invandring, genuspolitik eller mjukare kriminalpolitik. Socialdemokraterna motsvarar, åtminstone i teorin, mina åsikter just nu ganska bra. Men de kan bara regera ihop med mp, c och v, vilket både socialt och ekonomiskt skulle underminera Sverige totalt.

Vad gör jag?
Citera
2026-05-06, 13:37
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bradpaisley94

Dilemmat

Jag vill åt mer fokus på skydd av djur och natur, satsningar på välfärd och infrastruktur. Detta får jag troligen mer av med ett rödgrönt styre. Men jag vill INTE åt mer invandring, genuspolitik eller mjukare kriminalpolitik. Socialdemokraterna motsvarar, åtminstone i teorin, mina åsikter just nu ganska bra. Men de kan bara regera ihop med mp, c och v, vilket både socialt och ekonomiskt skulle underminera Sverige totalt.

Vad gör jag?
Du röstar ju inte på en allians utan på ett parti
Du kan inte bedöma hur en regering kommer att se ut efter valet.
Rösta på det parti du anser motsvara dina behov bäst
Citera
2026-05-06, 13:51
Medlem
Sixten00s avatar
Citat:

Socialdemokraterna motsvarar, åtminstone i teorin, mina åsikter just nu ganska bra. Men de kan bara regera ihop med mp, c och v, vilket både socialt och ekonomiskt skulle underminera Sverige totalt.

Vad gör jag?

Jag är lite i samma dilemma och kommer välja det parti som mest lever upp till mina åsikter när jag summerar, värderar och prioriterar vilket PARTI som ska få min röst.

Jag tror det är alldeles för tidigt att dra upp olika scenarier för regeringsbildningar. Tidö-sidan kan låta självklar om hur det ska se ut men det kräver nästan att L kravlar sig över spärren. Om den röd-gröna sidan skulle få majoritet innebär det inte att det är givet att det blir S+MP+C+V som bildar regering eller ens ett samlat regeringsunderlag. Jag ser det som ganska tänkbart att det kan bli en konstellation över blockgränserna.

I ditt fall har ju S insett det sedan länge. När hörde du senast Magdalena Andersson prata om "oss" och avse S+MP+C+V?
Citera
2026-05-06, 14:19
Medlem
stilichos avatar
Om man är bara det minsta tveksam över den representativa demokratins begränsningar bör man allvarligt överväga att rösta på Direktdemokraterna.
Citera
2026-05-06, 14:25
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Vad jag behöver hjälp med

Tycker det är svårt att veta vad jag ska rösta på i år. Kanske kan någon utifrån hjälpa mig se vad som är mest rimligt för mig utifrån mina åsikter. Jag vill alltså INTE ha massa ”rösta X pga de är bäst”. Utan hjälp att orientera mig i dagens politiska landskap utifrån MINA åsikter och värderingar.

Vad som ändå är bra med dagens politik

En hel del bra har dock också hänt, inte minst gällande invandringen och kriminalpolitiken, där det äntligen hänt något på riktigt, och gällande skolpolitiken med förändring från fokus på skärmar till fokus på lek, lärande och läsande.

Dilemmat

Vad gör jag?

Vad är viktigast?

En ny socialdemokratisk regering kommer att

● öka invandringen - OBS! Socialdemokraterna redan aviserat, att partiet ska öka invandringen till Sverige

● återgå till en mjuk kriminalpolitik inkl. omintetgöra de skärpningar som införts och

● åter styra bort skolan från ett kunskapsperspektiv

Om man inte vill ha detta, så är det väl en no brainer att INTE rösta på S, V, MP eller C.
Citera
2026-05-06, 14:34
Medlem
Rösta sossarna eller MP?
Sossarna har investerat för mycket i närma sig regeringens linje i migrations och rättsfrågor för att vända igen. Om det blir en rödgrön regering kommer MP och V få tugga i sig sossarnas linje i dessa frågor, men åtminstone MP kommer sannolikt buda över sossarna i miljö och naturskyddsfrågor som kompromiss för detta för att kunna uppvisa framgångar inför sina väljare.
Citera
2026-05-06, 16:30
Medlem
TheJesuits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrotherClark
Rösta sossarna eller MP?
Sossarna har investerat för mycket i närma sig regeringens linje i migrations och rättsfrågor för att vända igen. Om det blir en rödgrön regering kommer MP och V få tugga i sig sossarnas linje i dessa frågor, men åtminstone MP kommer sannolikt buda över sossarna i miljö och naturskyddsfrågor som kompromiss för detta för att kunna uppvisa framgångar inför sina väljare.

Jag trio dessvärre inte att du har rätt, den politik som sossarna så stolt redogör för nu kommer inte bli verklighet efter valet. Det kommer MP och V att se till. Kommer C med så blir det ju en ännu lustigare dans, de vill ju dra sossarna högerut. Vi kommer få höra mycket om det framöver, det är just detta som valrörelsen kommer handla om, hur ser en överenskommen politik dagen efter valnatten.
Citera
2026-05-06, 16:38
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:

Vad gör jag?

Dina känslor säger : Miljöpartist , men då får du opålitliga och kappvändarna (s) på köpet , som är i stort sett ett socialliberalt parti fast de låtsas om annat

Ditt förnuft säger : Moderaterna. (Då du f.f.a. verka gilla justitieministern Gunnar Strömmer som har gått dig till mötes i kriminalpolitiken och migrationspolitiken. Och Tidö är definitivt inte förtjusta i identitetspolitik .

Du får väl singla slant kanske
Senast redigerad av Upplyften 2026-05-06 kl. 16:40.
Citera
2026-05-06, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheJesuit
Jag trio dessvärre inte att du har rätt, den politik som sossarna så stolt redogör för nu kommer inte bli verklighet efter valet. Det kommer MP och V att se till. Kommer C med så blir det ju en ännu lustigare dans, de vill ju dra sossarna högerut. Vi kommer få höra mycket om det framöver, det är just detta som valrörelsen kommer handla om, hur ser en överenskommen politik dagen efter valnatten.

Jag är inte tvärsäker kring detta och mycket kan förstås hända fram till valet. Men sossarna är notoriskt kompromisslösa i koalitionsregeringar och de här konfliktytorna kring migaration och kriminalpolitik har de investerat en hel mandatperiod åt att sudda ut gränserna jämfört högerblockets. Analysen bakom är förstås pragmatisk: att de breda väljarunderlagen ser en omsvängning i dessa frågor som avgörande. De mindre partierna i ett potentiellt rödgrönt block kommer behöva göra stora eftergifter åt sossarna för att ingå i en framtida regering.

I ett sådant läge tror jag att sossarna kommer klamra sig fast vid tunga poster och frågor som varit viktiga för deras väljare. I gengäld kan centern få några avregleringar och skattesänkningar, vänstern höjd A-kassa eller liknande bidrag/förmåner och MP kan få igenom ett par klausuler om miljö- och naturskydd.

Slutresultatet kan förstås bli lite annorlunda, men i ungefär de banorna tror jag att förhandlingarna kommer att mejsla fram en politik om oppositionen får makten efter valet.
Citera
2026-05-07, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BrotherClark
Rösta sossarna eller MP?

S vill ju rusta upp välfärden och en del av naturvårdspolitiken, vilket är bra. De verkar ha svängt gällande migrationspolitiken (sen flera år), men har dålig familjepolitik. Lutar åt S, som minst dåligt alternativ.
Citera
2026-05-07, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Dina känslor säger : Miljöpartist , men då får du opålitliga och kappvändarna (s) på köpet , som är i stort sett ett socialliberalt parti fast de låtsas om annat

Ditt förnuft säger : Moderaterna. (Då du f.f.a. verka gilla justitieministern Gunnar Strömmer som har gått dig till mötes i kriminalpolitiken och migrationspolitiken. Och Tidö är definitivt inte förtjusta i identitetspolitik .

Du får väl singla slant kanske

Jag är absolut inte miljöpartist. Deras politik gällande migration, rättsväsende, familj och identitet står väldigt långt från mina åsikter. S står i så fall närmare.

Problemet med att rösta M eller KD är att då får vi fortsatt dålig energi - och naturvårdspolitik. Samt väldigt mycket populism.

Det är minst sagt svårt. Synd att vi inte har en klassiskt kristdemokratiskt parti, som står åt höger gällande rättsväsende, migration och familjepolitik, men lätt åt vänster gällande ekonomi och naturvård.
Citera
2026-05-08, 03:54
Medlem
Pungsvings avatar
Alla bör rösta på AfS. Annars fortsätter utförsåkningen som innan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in