2026-05-06, 09:47
Medlem
Kaniner før odling ær ypperligt. Svenkar ska inte uttala sig så mycket om det.
Man matar kaninerna med bra varierad kost och vitaminer, inte bara hø.
Det resulterar i friska produkter som man varierar med kyckling, nøt och all annan daglig kost.
Kan varmt rekommenderas till pensionister som har tråkigt.
Citera
2026-05-06, 10:02
Medlem
James-bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Slaktvikt innehåller också ben, inte bara kött. Du får nog räkna bort 20% för benen.
Yepp så är det. Och vikten skiftar som tusan beroende på när jag slaktar. Men slaktar tidigt då de blir könsmogna tidigt. Så hanarna ryker vid levande vikt på ca 3 kg. Honorna går ofta att ha ihop längre så de blir mer vikt. Så det blir stora variationer viktmässigt.
Citera
2026-05-06, 10:09
Medlem
James-bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CuteTwink-I-was
Skulle säga att det är en kombination av kultur, tradition och minnen.

Kaninen som föda har aldrig haft så stark tradition i Sverige, skulle gissa att hönsen historiskt prioriterats då de även ger ägg samt är allätare. Kaninen konkurrerade ju med kossan, hästen och geten om det lilla vinterfoder som fanns.

Kanin blev dock populärare i slutet av 1800-talet men fick väldigt dåligt rykte under andra världskriget då det var ett av de få oransonerade kötten. Mormor beskrev det som att hon åt höna och kanin under kriget så det stod ur öronen på henne. Så många var nog väldigt glada över att slippa kaninköttet på 50-talet.

Sen har vi ju grejen att flådd kanin ser ut som ett spädbarn, vilket är lite av ett hinder för vissa.
Jaja, klart det fått en stämpel på sig från kriget. En negativ stämpel. Tankesättet "Det äter man bara när det är kris".
Lite förvånad ändå att det idag med dagens debatt om beredskap att det inte pratas mer om kanin. Kultur väger tungt......
Citera
2026-05-06, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av James-b
Varför är inte kanin uppfödning för självhushåll större?
Har man tre kaninhonor så ger det enligt mina beräkningar.
126 kg kött!
Detta till en mycket låg kostnad då 90 % av intaget är hö.
Så här ser kalkylen ut
3 honor kan man rimligen ta 3 kullar per år på blir således 9 kullar per år.
Ett snitt på 7 ungar i varje kull ger således 63 kaniner.
Slaktvikt ca 2 kg. Blir 126 kg kött!

Kör själv just nu med två kaniner, men tänker bara två kullar per år nu i början. Mem målet är min kalkyl.

Är det för att vi ser det som sällskapsdjur?
Kaniner har typ inget kött. Det är mest bara fluff
Citera
2026-05-06, 11:07
Medlem
James-bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rogare.pontare
Kaniner har typ inget kött. Det är mest bara fluff
Oki. Vad har du för kaniner då? Dvärgkaniner?
Min vuxna väger 5 kg levandevikt. Drygt 3 kg slaktvikt. Vad väger dina i slaktvikt då? När du tagit bort ditt fluff.
Citera
2026-05-06, 11:21
Medlem
Citat:
Oki. Vad har du för kaniner då? Dvärgkaniner?
Min vuxna väger 5 kg levandevikt. Drygt 3 kg slaktvikt. Vad väger dina i slaktvikt då? När du tagit bort ditt fluff.
Låter som en diabeteskanin bättre med höns
Citera
2026-05-06, 11:44
Medlem
AlanGarners avatar
Kaninkött är jättegott. Inte mer pill med benen än med kyckling.

Det här med kaninsvält är ju naturligtvis dumheter. TS planerar ju inte att bo i en grotta och enbart leva på kanin. De tänker odla grönt och potatis också och säkerligen tillaga kaninen med en klick smör eller några skivor bacon.
Citera
2026-05-06, 12:32
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berhet
Ny på ämnet, men borde det inte vara ganska lätt att odla fisk? Varför gör man inte det för överlevnad?
Nej, jag tror det är betydligt svårare och kräver mer investeringar jämfört med att "odla" kaniner för husbehov. Har en kompis som var intresserad av det, för marknaden finns ju, men efter att han räknade på det så la han ner det projektet.
Citera
2026-05-06, 12:45
Medlem
elbels avatar
Citat:
126 kg kött!
Så här ser kalkylen ut

Kör själv just nu med två kaniner, men tänker bara två kullar per år nu i början. Mem målet är min kalkyl.

Satsa på höns istället och käka ägg!
och så blir det kyckling på fredag ibland
Citera
2026-05-06, 12:59
Medlem
Newkies avatar
Citat:
126 kg kött!
Så här ser kalkylen ut

Räkna gärna ut hur mycket tid du måste lägga också. Addera det till köttkostnaden tillsammans med alla andra resurser som kaninerna behöver.

Du kommer nog rätt snabbt fram till att det är bättre att skaffa sig ett jobb
Citera
2026-05-06, 13:09
Medlem
Citat:
126 kg kött!
Så här ser kalkylen ut

Det finns ett par grupper på Facebook om detta ämne och jag tror att du får mer hjälp där än här.
Jag kan också tycka att det är konstigt att det inte är större i Sverige. Under andra världskriget var det en stor industri här!
Citera
2026-05-06, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Du ska inte äta kaninkött. Det blir man dum av. Det är nästan som att äta luft.

Hundar och kaniner äter man i Kina. Titta på hur kineser ser ut och hur de tänker efter all den osunda mat de äter.
Kina är i många avseenden världsledande inom teknologi och industri. De har även en enorm gastronomisk kultur som breder ut sig allt mer i väst. Det låter som att din bild av kina är typ en miljard risbönder som lever fyra små rätter + stekt hund?

OnT: Förr i tiden var kanin vanligt förekommande i sverige, i synnerhet under ransoneringsåren under andra världskriget. Jag har själv tyckt att det har varit utsökt när jag ätit det i länder kring medelhavet, där det fortfarande förekommer på lite mer rustika restaurangmenyer. Varningarna om undernäring skulle jag ta med en nypa salt. Har du en någorlunda varierad kost i övrigt samt lagar kaninköttet med andra ingredienser och tillbehör kommer det inte vara någon fara.

Men om planen är att leva off grid med grillad kanin som enda källa till mat borde du kanske köpa ett rör brustabletter också, för att vara på den säkra sidan.
Senast redigerad av BrotherClark 2026-05-06 kl. 14:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in