Citat:
Att försöka lösa kommunikationsproblem är en fundamental del i arbetet med SIP. Vidare har det framkommit problem med att hålla ordning på vad Elsa äter och hög frånvaro i skolan. Detta är alltså problem som pågick lång tid före orosanmälan och som hade kunnat förebyggas med lagstadgad SIP.
Vi tycker helt olika här. Jag har inte tolkat någonting i domarna, Kalibers reportage eller på familjens Instagramkonto - som är kopplat till samordningssvårigheter mellan olika instanser. Mamman nämner ingenting om det i intervjuer eller reportage. Det är väldigt vanligt att samordning är en tung del i familjer som är en del av LSS. Ofta fungerar inte alls samtalet mellan skola, habilitering och vård exempelvis. Eller så vill familjen ha mer assistans men blir nekade av FK - varpå vården och skolan behöver kommer in för att hjälpa till att belysa alla svårigheter för att få hjälp till ex assistans i skolan eller avlastning hemma etc. Du är insatt, så du vet vad jag menar.
Men tillbaka till Elsa. Ingenstans lyfter någon, vad jag sett, att samordning mellan olika instanser varit ett problem. Vården har ingen anledning gå utanför sin (väldigt tydliga) roll för att upprätta ett SIP-möte för delar som dom inte upplever som ett problem. Elsa har assistans i skolan. Elsa har anpassningar i skolan. Elsa har 100% assistans hemma.
Det som inte fungerar är relationen och kontakten med vården. Enbart vården. Vård inom olika verksamheter, absolut, men fortfarande inom vården. I det läget är det inte en naturlig väg att gå med SIP. Det är absolut inte heller något lagkrav. SIP som verktyg är inte applicerbart i det utgångsläget som finns beskrivet.
Men tillbaka till Elsa. Ingenstans lyfter någon, vad jag sett, att samordning mellan olika instanser varit ett problem. Vården har ingen anledning gå utanför sin (väldigt tydliga) roll för att upprätta ett SIP-möte för delar som dom inte upplever som ett problem. Elsa har assistans i skolan. Elsa har anpassningar i skolan. Elsa har 100% assistans hemma.
Det som inte fungerar är relationen och kontakten med vården. Enbart vården. Vård inom olika verksamheter, absolut, men fortfarande inom vården. I det läget är det inte en naturlig väg att gå med SIP. Det är absolut inte heller något lagkrav. SIP som verktyg är inte applicerbart i det utgångsläget som finns beskrivet.