2026-05-06, 11:31
Medlem
Vad säger Olsen? Stänga ner världen totalt?
Citera
2026-05-06, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Med tanke på hur ovanligt det är med människa till människa är det betydligt troligare att maten är infekterad. Eller att en städerska använt en infekterad trasa att göra rent glas och muggar, inte alls ovanligt på såna här fartyg.

Om det är en ny muterad variant tror du verkligen de skulle gå ut med det? Skulle ju skapa totalt kalabalik. Har chefsläkaren ätit i buffén med alla andra då? Tror knappast en läkare skulle riskera något sådant. Eller har minst 3 olika nationaliteter hånglat med varandra? Visserligen pratar alla mer eller mindre tyska men har dom suttit uppe i ansiktet på varandra och pratat?
Citera
2026-05-06, 11:32
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Hittills har väl ingen i besättningen insjuknat vilket tyder på att viruset sprids bland passagerarna och i deras utrymmen.
Skeppsläkaren ska väl räknas till passagerare om han bor i den delen av fartyget.

Att det KAN spridas mellan människor betyder inte att det är den primära vektorn, tvärtom är det extremt ovanligt så rent statistiskt lär det inte vara mer än max ett par stycken på båten, d.v.s spill over.
Citera
2026-05-06, 11:36
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fuljultomte
Om det är en ny muterad variant tror du verkligen de skulle gå ut med det? Skulle ju skapa totalt kalabalik. Har chefsläkaren ätit i buffén med alla andra då? Tror knappast en läkare skulle riskera något sådant. Eller har minst 3 olika nationaliteter hånglat med varandra? Visserligen pratar alla mer eller mindre tyska men har dom suttit uppe i ansiktet på varandra och pratat?

Jag fattar inte varför folk måste slå på så stora växlar. Om ni visste hur vanligt det är med dålig hygien på kryssningsfartyg skulle ni inte ägna så mycket tid åt spekulationer. Det är dessutom ett fartyg som varit i alla olika klimatzoner på samma resa.
Citera
2026-05-06, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vitaminbrist
Och bolaget har öppet till 20 ikväll. Om inte annat kan man behöva glasflaskor att bygga Molotov cocktails med i den stundande apokalypsen.

Åh fasen den idén var inte dum du…
Jag vill ju gärna behålla mitt skithuspapper för mig själv är lite ego där känner jag🤪
Citera
2026-05-06, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Jag fattar inte varför folk måste slå på så stora växlar. Om ni visste hur vanligt det är med dålig hygien på kryssningsfartyg skulle ni inte ägna så mycket tid åt spekulationer. Det är dessutom ett fartyg som varit i alla olika klimatzoner på samma resa.

Nejdå ingenting att se här men vi evakuerar alla kvarvarande passagerare i Hazmat Suits ändå men oroa er inte för mycket för dom har blivit smittade av buffén🤪
Citera
2026-05-06, 12:19
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Covid hade R0 på:

Ursprungliga Wuhan-varianten (2020): ca 2–3
Alfa (B.1.1.7): ca 4–5
Delta: ca 5–8
Omikron (tidiga subvarianter): ca 8–10 - Hos vissa grupper 10-15

Det var över 1 så det betyder att det en riktig risk för spridning. Denna sjukdom har R0 under 1 så den dör ut mellan människor vid normal kontakt. Nej det krävs inte minutlös hygien. Den sprids genom kroppsvätskor och när virusnivån är hög. dvs i när man just visar symtom och något innan Den kan inte spridas okontrollerat.

Med tanke på vad som utspelar sig både vad gäller sjuka, smittade och myndigheternas hantering har jag anledning att ifrågasätta det du skriver.
Citera
2026-05-06, 12:21
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Hittills har väl ingen i besättningen insjuknat vilket tyder på att viruset sprids bland passagerarna och i deras utrymmen.
Skeppsläkaren ska väl räknas till passagerare om han bor i den delen av fartyget.

Läste någonstans att två i besättningen är misstänkt smittade.
Citera
2026-05-06, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Med tanke på vad som utspelar sig både vad gäller sjuka, smittade och myndigheternas hantering har jag anledning att ifrågasätta det du skriver.

Du får ifrågasätta allt jag säger. Problemet är du och dina kopior världen över. Det gör att politiska ledare inte vågar ta rätt beslut i till ex Kanarieöarna. Det var samma sak under Covid. Sverige var ett av de få länderna som gjorde ganska rätt.
Citera
2026-05-06, 12:23
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Du får ifrågasätta allt jag säger. Problemet är du och dina kopior världen över. Det gör att politiska ledare inte vågar ta rätt beslut i till ex Kanarieöarna. Det var samma sak under Covid. Sverige var ett av de få länderna som gjorde ganska rätt.

Sverige gjorde absolut inte rätt nej. Det korrekta hade varit att ha biologiska mitigationer i början och sen långsamt släppa dem. Det är så det stor att man ska göra i alla böcker vid nya virus. Det här är dock inte ett nytt virus.
Citera
2026-05-06, 12:25
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det märkliga är ju att man lyckades med karantän redan på medeltiden, fast man inte ens visste vad bakterier och virus var för något. Men man fattade det här med smitta från människa till människa på NÅGOT sätt, och inkubationstid. Om besättningen inte fick gå i land i en hamn under en viss tid, och ingen insjuknande på skeppet under den tiden - så var det ofarligt att låta dem gå i land. Men idag är detta tydligen jämställt med rymdforskning i svårighetsgrad..?

Ja, själva ordet karantän härrör väl från det italienska ordet "qara". Ord för fyra. Fyra veckor skulle skeppen ligga ute innan de fick angöra hamn.

Sen lyckades det väl inte alltid på den tiden heller och det var väl också därför som vi drabbades av digerdöden. Räcker med att någon/några fuskar och ror i land nattetid
Citera
2026-05-06, 12:27
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Ja, själva ordet karantän härrör väl från det italienska ordet "qara". Ord för fyra. Fyra veckor skulle skeppen ligga ute innan de fick angöra hamn.

Sen lyckades det väl inte alltid på den tiden heller och det var väl också därför som vi drabbades av digerdöden. Räcker med att någon/några fuskar och ror i land nattetid

Så var det ju, men idag försöker vi inte ens. Alla aktörer står handfallna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in