2026-05-01, 22:14
Medlem
Intressant, kanske inte vore fel att ge ekonomiska incentiv för att ungdomar ska köra motorsvaga bilar? fast de lärde väl sig redan trimma på epa stadiet...

Citat:
Ursprungligen postat av boboboxbox
Så, fyllkörning eller trådsanning?
Vad vet vi?

Ja, så är det tyvärr.
Det är en speciell sorts människor som fuskar sig fram på det viset. Tyvärr dyker dom alltför ofta upp i efterspelet till dramatiska händelser med dödsoffer. Vi har sett det vid ett flertal tillfällen de senaste åren.

Sveriges Motorcyklister forskade grundligt på temat för 15 år sedan i ansträngningarna att klarlägga grunder för och indikationer på det som kom att benämnas "Extremt beteende".

Jag tycker mig se att det handlar om en sorts människor med bristande respekt för regler och moral/anständighet som fuskar med fulförsäkring-skenregistrering.
...och då går det inte sällan så här.

Skiter man i reglerna kring försäkringsvillkoren så finns det mer man struntar i. Säkerhetsbälte, nykterhet, hänsyn mot andra.
Listan kan göras lång.

Ingen dör eller dödar andra för att man skenregistrerat.
Man dör och dödar andra för att man inte fattar vad man håller på med, för att man inte förstår sammanhang, inte förmår famna konsekvenser, tycker att regler är för "andra" och hela tiden sätter sig själv först - egoistiskt och hänsynslöst.

Däremot är ett skenförsäkrat fordon en bra indikation på att något är redigt fel på personen i fråga - en smitare som inte vill ta sin del av ansvaret och gärna låter andra ro skutan.

För, kom ihåg! Ingen ung människa kan själv skenskriva sitt fordon på någon "billigare anhörig" utan att denne också tycker att fuskande är en bra idé.

Barnen är uppfostrade i denna miljön: att man kan smita undan ansvar och förpliktelser när det passar och tjänar ens egna syften.

Egoism, hänsynslöshet och smitarmentalitet som rättesnöre för familjer. Så sorgligt.
Citera
2026-05-01, 22:15
Medlem
Citat:
Nej, enligt försäkringsbolagen är det inte "felförsäkrat", utan helt enkelt inte försäkrat alls om bilen står registrerad på någon annan än den "huvudsakliga brukaren".

.

https://www.lansforsakringar.se/blekinge/privat/forsakring/bilforsakring/

Du har ett av försäkringsbolagens syn på problemet här ovan, med lank och allt.
Det är skillnaden mellan registrerad ägare och huvudsaklig brukare som är problemet/bedrägeriet.

Varför förstår du inte? Förutsatt att det du påstår stämmer (vilket jag inte har tagit ställning till) så handlar det i så fall om att försäkringen kan vara tecknad med fel uppgiven brukare. Vem bilen står registrerad på i bilregistret är inte avgörande i det sammanhanget. Därför rör det inte någon automatisk “skenregistrering”, eftersom det är fullt normalt att bruka någon annans bil.

Det är inte alltid så att den som en bil står registrerad på i bilregistret faktiskt är ägare eller huvudsaklig brukare av fordonet.
Senast redigerad av The-Servant 2026-05-01 kl. 22:19.
Citera
2026-05-02, 07:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The-Servant
Varför förstår du inte? Förutsatt att det du påstår stämmer (vilket jag inte har tagit ställning till).

"Förutsatt att det du påstår stämmer"..?

Du känner inte faktan bakom det du vill tjafsa om? Du bara vill tjafsa?

Citat:
...så handlar det i så fall om att försäkringen kan vara tecknad med fel uppgiven brukare. Vem bilen står registrerad på i bilregistret är inte avgörande i det sammanhanget. Därför rör det inte någon automatisk “skenregistrering”, eftersom det är fullt normalt att bruka någon annans bil.

Men, du har ju ingen susning kring vad du pratar om?
Man "uppger" inte brukare när man försäkrar ett fordon. Det avgörs av vem som står som registrerad ägare av fordonet. Det är faktiskt inte bara "avgörande" i sammanhanget.
Det är en grundförutsattning i försäkringsvillkoren.

Citat:
Det är inte alltid så att den som en bil står registrerad på i bilregistret faktiskt är ägare eller huvudsaklig brukare av fordonet.

Nej precis. Och det är fel.
Det är ett sätt att försöka smita undan den riskpremie du skulle ha betalat, och istället vältra över den kostnaden på kollektivet - oss andra försäkringstagare som sköter oss.

Kanske blir det tydligare när IF säger det?

Citat:
Kan man försäkra en bil man inte äger?

Nej, det är den som är registrerad ägare för bilen som ska ha försäkringen i sitt namn. Det är också viktigt att den person som använder bilen mest, står som ägare på bilen och har försäkringen för att få full ersättning om något skulle hända. Det innebär att du inte får registrera din bil på exempelvis en närstående eller familjemedlem.

https://www.if.se/privat/forsakringar/bilforsakring

Du får gärna komma med belägg och underlag som visar att verkligheten faktiskt är sådan som du tror. Då kan vi diskutera vidare. Fram till dess är det som jag visat dig här i mina inlägg.

Jag har följt utvecklingen under de 15 - 20 år som gått sedan SMC började belysa orsakssambanden under "Extremt beteende" och just skenregistrering står ut som en tydlig gemensam nämnare. Det finns andra faktorer som ytterligare kriminalitet, drog/alkoholfylla, NPF-problematik, olämpliga/olagliga fordonsmodifieringar och körkortslöshet - men just skenregistrering är en bred markör som alltför ofta överbryggar flera av de övriga bristerna/lagbrotten.

Motorcykelsidan har genom SMCs arbete tagit sitt ansvar och belyst problemet.
Myndigheterna står handfallna, och ungdomar i bilar fortsätter att dö på löpande band, utan att någon verkar bry sig kring varför.

Sörfors var skenregisterat.
Bjälverud var skenregisterat.
Hultafors var skenregisterat.
Kimstad var skenregistrerat.
Almön var skenregistrerat
och
Hemse var skenregistrerat.

Bara några snabba exempel på dramatiska krascher i närtid som diskuterats här inne, där ansvarslösa föräldrar och anhöriga med gränslösa barn som sprider död och förstörelse omkring sig väljer att skenregistrera för att smita undan ansvar.
Det finns fler liknande händelser som inte diskuterats här inne.

Med Hemse är det 6 krascher och 15 dödade - i skenregistrerade fordon - allt inom bara 5 år.

Vad mer krävs för att ni alla skall se sambandet?
Senast redigerad av boboboxbox 2026-05-02 kl. 07:21.
Citera
2026-05-02, 14:39
Medlem
Citat:
Att bilen var skenreggad på en anhörig är fastlagt. Fyllkörning är ett återkommande påstående i tråden som ännu inte är belagt.

Vad har du att bidra med?
Har ingen ”fakta” eller något spännande rykte. MEN i princip allt du skrev var kvalificerat skitsnack och påståenden från dig. Om du vill ha ett exempel kan jag väl återkoppla men känns överflödigt iom att du förmodligen inte är öppen för andras åsikter och synsätt.
Citera
2026-05-02, 14:41
Medlem
Citat:
"Förutsatt att det du påstår stämmer"..?

Du känner inte faktan bakom det du vill tjafsa om? Du bara vill tjafsa?

Men, du har ju ingen susning kring vad du pratar om?
Man "uppger" inte brukare när man försäkrar ett fordon. Det avgörs av vem som står som registrerad ägare av fordonet. Det är faktiskt inte bara "avgörande" i sammanhanget.
Det är en grundförutsattning i försäkringsvillkoren.

Nej precis. Och det är fel.
Det är ett sätt att försöka smita undan den riskpremie du skulle ha betalat, och istället vältra över den kostnaden på kollektivet - oss andra försäkringstagare som sköter oss.

Kanske blir det tydligare när IF säger det?

https://www.if.se/privat/forsakringar/bilforsakring

Du får gärna komma med belägg och underlag som visar att verkligheten faktiskt är sådan som du tror. Då kan vi diskutera vidare. Fram till dess är det som jag visat dig här i mina inlägg.

Jag har följt utvecklingen under de 15 - 20 år som gått sedan SMC började belysa orsakssambanden under "Extremt beteende" och just skenregistrering står ut som en tydlig gemensam nämnare. Det finns andra faktorer som ytterligare kriminalitet, drog/alkoholfylla, NPF-problematik, olämpliga/olagliga fordonsmodifieringar och körkortslöshet - men just skenregistrering är en bred markör som alltför ofta överbryggar flera av de övriga bristerna/lagbrotten.

Motorcykelsidan har genom SMCs arbete tagit sitt ansvar och belyst problemet.
Myndigheterna står handfallna, och ungdomar i bilar fortsätter att dö på löpande band, utan att någon verkar bry sig kring varför.

Sörfors var skenregisterat.
Bjälverud var skenregisterat.
Hultafors var skenregisterat.
Kimstad var skenregistrerat.
Almön var skenregistrerat
och
Hemse var skenregistrerat.

Bara några snabba exempel på dramatiska krascher i närtid som diskuterats här inne, där ansvarslösa föräldrar och anhöriga med gränslösa barn som sprider död och förstörelse omkring sig väljer att skenregistrera för att smita undan ansvar.
Det finns fler liknande händelser som inte diskuterats här inne.

Med Hemse är det 6 krascher och 15 dödade - i skenregistrerade fordon - allt inom bara 5 år.

Vad mer krävs för att ni alla skall se sambandet?

Det du gör här är att ta en tragisk händelse och fylla i luckorna med egna antaganden om människors karaktär och beteende, utan att ha faktiska omständigheter på bordet. Det är inte ett sakligt resonemang, utan spekulationer samt dina egna fantasier och hallucinationer.

När det gäller försäkringsfrågan blandar du dessutom ihop vem bilen är registrerad på med faktisk användning och ägande. Vem en bil är registrerad på i bilregistret är inte detsamma som vem som faktiskt äger den i juridisk mening. Det framgår tydligt i praktiken, till exempel vid utmätning eller förverkande, där myndigheter bedömer vem som faktiskt äger eller kontrollerar egendomen oberoende av vem bilen är registrerad på.

Försäkringsbolagen vill att riskprofilen skall stämma, alltså vem som faktiskt använder bilen och hur den brukas. Det är vad som är viktigt för dem. I detta fall hade du kunnat skriva att du misstänker ( hallucinerar, fantiserar ) att bilen är felförsäkrad, alltså försäkrad med fel huvudbrukare.

Det är dessutom fullt normalt att en bil är registrerad på en person men brukas av andra, till exempel inom familjen, vid delat ägande eller inom finare kretsar av tjänstefolk. Att dra slutsatsen att varje sådan avvikelse är “skenregistrering” och dessutom koppla det till personliga egenskaper är inte logiskt hållbart, det är dina egna fantasier och hallucinationer.
Det är inte fysiskt möjligt att i bilregistret registrera en bil på fler personer även om fler personer äger bilen, tämligen enkelt att förstå. Samma sak om tjänstefolk brukar en bil som du äger. Eller tycker du att man t.ex. ska skriva sin bil på tjänstefolket? Verkar aningens dumt va?

Förstår du nu? Tjänstefolksexemplet är alltså ett reductio ad absurdum-exempel som visar att du inte tänkt igenom din slutsats till fullo.
Citera
2026-05-02, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissCash
Har ingen ”fakta” eller något spännande rykte. MEN i princip allt du skrev var kvalificerat skitsnack och påståenden från dig. Om du vill ha ett exempel kan jag väl återkoppla men känns överflödigt iom att du förmodligen inte är öppen för andras åsikter och synsätt.

Var det fyllkörning?
Det är liksom det vi behöver få veta nu.
Citera
2026-05-02, 16:07
Medlem
Citat:
Det du gör här är att ta en tragisk händelse och fylla i luckorna med egna antaganden om människors karaktär och beteende, utan att ha faktiska omständigheter på bordet. Det är inte ett sakligt resonemang, utan spekulationer samt dina egna fantasier och hallucinationer.

Den aktuella bilen var skriven på någon annan än den huvudsakliga brukaren.

I de 5 (fem!) exempel jag presenterat och som diskuterats här inne finns flagranta brott och hänsynslösheter dokumenterade.
En gemensam nämnare är att samtligas fordon var skenregistrerat på en anhörig som gav billigare försäkring.

Citat:
När det gäller försäkringsfrågan blandar du dessutom ihop vem bilen är registrerad på med faktisk användning och ägande. Vem en bil är registrerad på i bilregistret är inte detsamma som vem som faktiskt äger den i juridisk mening. Det framgår tydligt i praktiken, till exempel vid utmätning eller förverkande, där myndigheter bedömer vem som faktiskt äger eller kontrollerar egendomen oberoende av vem bilen är registrerad på.

Eh... Läs igenom det du just skrev.

Jag tolkar det som att du håller med försäkringsbolagen i det faktum att registrerad ägare inte alltid behöver betyda huvudsaklig brukare. Det är just därför samtliga försäkringsbolag så tydligt uttrycker att registrerad ägare måste vara samma person som huvudsaklig användare av fordonet.
Jag har givit dig 2 olika bolags syn på saken, citerat och med länk för egenstudier.
Jag kan lägga upp fler bolag - men först skall du länka till ett enda bolag som tycker att skenregistrering är en bra grej.

Citat:
Försäkringsbolagen vill att riskprofilen skall stämma, alltså vem som faktiskt använder bilen och hur den brukas. Det är vad som är viktigt för dem. I detta fall hade du kunnat skriva att du misstänker ( hallucinerar, fantiserar ) att bilen är felförsäkrad, alltså försäkrad med fel huvudbrukare.

Nej, det finns inget sådant utrymme.
Ingen försäkrar ett fordon, med en liten passus: "Oh, by the way: det blir nog mest min tonåring som kommer köra denna bilen när han nu precis fått sitt körkort, men den står reggad på mig "

Avtalsvillkoret är registrerad ägare också är huvudsaklig brukare. Inget annat gäller.

Citat:
Det är dessutom fullt normalt att en bil är registrerad på en person men brukas av andra, till exempel inom familjen, vid delat ägande

Vi pausar där, vid "delat ägande".
Det finns ingen försäkringsform för det du kallar "delat ägande".
Det är fortfarande så att man får enas om en huvudsakliga brukare som står som registrerad ägare. Finns ingen väg runt det.

Citat:
...eller inom finare kretsar av tjänstefolk. Att dra slutsatsen att varje sådan avvikelse är “skenregistrering” och dessutom koppla det till personliga egenskaper är inte logiskt hållbart, det är dina egna fantasier och hallucinationer.
Det är inte fysiskt möjligt att i bilregistret registrera en bil på fler personer även om fler personer äger bilen, tämligen enkelt att förstå. Samma sak om tjänstefolk brukar en bil som du äger. Eller tycker du att man t.ex. ska skriva sin bil på tjänstefolket? Verkar aningens dumt va?

Förstår du nu? Tjänstefolksexemplet är alltså ett reductio ad absurdum-exempel som visar att du inte tänkt igenom din slutsats till fullo
.

"Tjänstefolkskortet" känns som en långsökt räddningsplanka när argumenten tryter, men okay: inte många hushåll lär passa in i mallen "anställda tjänstepersoner" men om vi tittar på fordon som är registrerade på företag så förutsätts det att flera olika (anställda) kan tänkas köra fordonet - och premien sätts därefter, skall du veta.

Självklart kan medlemmar i en familj, ett hushåll köra ett och samma fordon som är registrerat i familjen. Det krävs dock att samtliga förare är mantalsskrivna på samma adress, att det är meddelat att eventuella förare under 25år kan komma att köra bilen och att försäkringsbolaget inte misstänker att det hela bara handlar om en skenregistrering för att komma undan försäkringspremie.

Citat:
Får jag köra mina föräldrars bil?
Ja visst får du göra det! Om du bor hemma och du har dina föräldrar tillåtelse att låna deras bil så får du självklart göra det. Men se då till att dina föräldrar har angivit till sitt försäkringsbolag att någon under 25 år kan komma att köra bilen (om du är under 25 år). För att undvika problem med försäkringsbolaget vid en eventuell olycka.

https://www.zmarta.se/tips-rad/bilforsakring/teckna-bilforsakring-pa-nagon-annan

I samma länk finns det mer för dig att läsa in:

Citat:
Kan jag skriva bilen på någon annan?
Även här är svaret nej. Personen som är skriven på bilen ska vara den huvudsakliga brukaren till fordonet. Det innebär att om du och en kompis köper en bil ihop och du kör den mer än din vän så är det du som ska vara skriven på bilen samt försäkringen trots att du kanske är yngre.

Det är helt enkelt inget att diskutera här.
Skenregistrering är en form av bedrägeri.
Inte bara emot Big Insurance, utan främst faktiskt gentemot alla oss andra - försäkringskollektivet som får betala högre premier nästa år. Och nästa, och nästa...

Och jag hävdar att man bland dessa bedragare som skenregistrerar fordon ofta hittar en hög del utav annan brottslighet, bristande moral, egoism och inte sällan även NPF-problematik.
Något som visar sig i de dramatiska krascher denna lilla skärva av befolkningen lyckas åstadkomma.
Senast redigerad av boboboxbox 2026-05-02 kl. 16:10.
Citera
2026-05-02, 18:31
Medlem
Citat:
Den aktuella bilen var skriven på någon annan än den huvudsakliga brukaren.

I de 5 (fem!) exempel jag presenterat och som diskuterats här inne finns flagranta brott och hänsynslösheter dokumenterade.
En gemensam nämnare är att samtligas fordon var skenregistrerat på en anhörig som gav billigare försäkring.

Eh... Läs igenom det du just skrev.

Jag tolkar det som att du håller med försäkringsbolagen i det faktum att registrerad ägare inte alltid behöver betyda huvudsaklig brukare. Det är just därför samtliga försäkringsbolag så tydligt uttrycker att registrerad ägare måste vara samma person som huvudsaklig användare av fordonet.
Jag har givit dig 2 olika bolags syn på saken, citerat och med länk för egenstudier.
Jag kan lägga upp fler bolag - men först skall du länka till ett enda bolag som tycker att skenregistrering är en bra grej.

Nej, det finns inget sådant utrymme.
Ingen försäkrar ett fordon, med en liten passus: "Oh, by the way: det blir nog mest min tonåring som kommer köra denna bilen när han nu precis fått sitt körkort, men den står reggad på mig "

Avtalsvillkoret är registrerad ägare också är huvudsaklig brukare. Inget annat gäller.

Vi pausar där, vid "delat ägande".
Det finns ingen försäkringsform för det du kallar "delat ägande".
Det är fortfarande så att man får enas om en huvudsakliga brukare som står som registrerad ägare. Finns ingen väg runt det.

"Tjänstefolkskortet" känns som en långsökt räddningsplanka när argumenten tryter, men okay: inte många hushåll lär passa in i mallen "anställda tjänstepersoner" men om vi tittar på fordon som är registrerade på företag så förutsätts det att flera olika (anställda) kan tänkas köra fordonet - och premien sätts därefter, skall du veta.

Självklart kan medlemmar i en familj, ett hushåll köra ett och samma fordon som är registrerat i familjen. Det krävs dock att samtliga förare är mantalsskrivna på samma adress, att det är meddelat att eventuella förare under 25år kan komma att köra bilen och att försäkringsbolaget inte misstänker att det hela bara handlar om en skenregistrering för att komma undan försäkringspremie.

https://www.zmarta.se/tips-rad/bilforsakring/teckna-bilforsakring-pa-nagon-annan

I samma länk finns det mer för dig att läsa in:

Det är helt enkelt inget att diskutera här.
Skenregistrering är en form av bedrägeri.
Inte bara emot Big Insurance, utan främst faktiskt gentemot alla oss andra - försäkringskollektivet som får betala högre premier nästa år. Och nästa, och nästa...

Och jag hävdar att man bland dessa bedragare som skenregistrerar fordon ofta hittar en hög del utav annan brottslighet, bristande moral, egoism och inte sällan även NPF-problematik.
Något som visar sig i de dramatiska krascher denna lilla skärva av befolkningen lyckas åstadkomma.

Ååå det måste vara högt därifrån där du ser ner på oss alla från din höga, oklanderliga moraliska häst där. Hallåååå, ser ni mig här nere? Skämt åsido, en moralisk person skriver inte sådan skit som du gör i en sådan här tråd, därav blir din harang om moral tämligen betydelselös och närmast löjlig.

Nu tar du och läser sakta och nogsamt igen, så ska vi se om du kan komma till insikt.
Försäkringsbolag kommer inte kräva att du ska skriva över din bil på någon som du t.ex. lånar ut den till (det vore inte rimligt, som du säkert förstår). De är istället intresserade av att premien och riskbedömningen blir rätt, inte vem som står registrerad på en bil i bilregistret. I ditt förenklade sinne så är varje utlåning av en bil till en annan huvudbrukare en “skenregistrering”, men så ser inte verkligheten ut. Det är din egen bias, en vanföreställning som du har fått för dig. Förstår du inte det?
Citera
2026-05-02, 18:41
Medlem
Citat:
Ååå det måste vara högt därifrån där du ser ner på oss alla från din höga, oklanderliga moraliska häst där. Hallåååå, ser ni mig här nere? Skämt åsido, en moralisk person skriver inte sådan skit som du gör i en sådan här tråd, därav blir din harang om moral tämligen betydelselös och närmast löjlig.

Nu tar du och läser sakta och nogsamt igen, så ska vi se om du kan komma till insikt.
Försäkringsbolag kommer inte kräva att du ska skriva över din bil på någon som du t.ex. lånar ut den till (det vore inte rimligt, som du säkert förstår). De är istället intresserade av att premien och riskbedömningen blir rätt, inte vem som står registrerad på en bil i bilregistret. I ditt förenklade sinne så är varje utlåning av en bil till en annan huvudbrukare en “skenregistrering”, men så ser inte verkligheten ut. Det är din egen bias, en vanföreställning som du har fått för dig. Förstår du inte det?

Vet du: vi kommer inte längre.
Du tycker ditt, du anser så, du tror på det du skriver.
Jag har kommit med belägg och länkar.
Jag tror de flesta som orkat läsa ända tills hit förstår vad det handlar om.

Det får helt enkelt vara bra så.
Citera
2026-05-04, 20:48
Medlem
Det ska anordnas en minneskorteg. Lite oklart att delta utan att gå ut med orsak till olyckan? Stor skillnad på om man aktivt körde onykter, om det var olycka pga väjande för vilt eller om man har anledning att tro att det var ett dolt suicid. Lite svårt att stå bakom en korteg som ska hedra om man inte formellt bekräftat om det var en olycka, suicid eller att man körde onykter och därmed också riskerade andras liv. Hyfsat opassande om det var det sistnämnda?
Citera
2026-05-05, 12:42
Medlem
Hej alla jävla idioter som skriver massa jävla skit här som inte har en jävla aning om något... jag vet vem som var först på plats och jag vet vem som larmade så ni andra kan bara dra åt helvete....hennes familj var först på plats och hittade henne och larmade. Så ni som tror att ni vet så jävla mycket kan träda fram till mej I stället....... och säga det ni skriver här direkt till mej om ni vågar.......hatar allt jävla skitsnack som går. Familjen lider fan tillräckligt redan som har förlorat sin dotter.
Citera
2026-05-05, 18:22
Medlem
Citat:
Så, fyllkörning eller trådsanning?
Vad vet vi?

Ja, så är det tyvärr.
Det är en speciell sorts människor som fuskar sig fram på det viset. Tyvärr dyker dom alltför ofta upp i efterspelet till dramatiska händelser med dödsoffer. Vi har sett det vid ett flertal tillfällen de senaste åren.

Sveriges Motorcyklister forskade grundligt på temat för 15 år sedan i ansträngningarna att klarlägga grunder för och indikationer på det som kom att benämnas "Extremt beteende".

Jag tycker mig se att det handlar om en sorts människor med bristande respekt för regler och moral/anständighet som fuskar med fulförsäkring-skenregistrering.
...och då går det inte sällan så här.

Skiter man i reglerna kring försäkringsvillkoren så finns det mer man struntar i. Säkerhetsbälte, nykterhet, hänsyn mot andra.
Listan kan göras lång.

Ingen dör eller dödar andra för att man skenregistrerat.
Man dör och dödar andra för att man inte fattar vad man håller på med, för att man inte förstår sammanhang, inte förmår famna konsekvenser, tycker att regler är för "andra" och hela tiden sätter sig själv först - egoistiskt och hänsynslöst.

Däremot är ett skenförsäkrat fordon en bra indikation på att något är redigt fel på personen i fråga - en smitare som inte vill ta sin del av ansvaret och gärna låter andra ro skutan.

För, kom ihåg! Ingen ung människa kan själv skenskriva sitt fordon på någon "billigare anhörig" utan att denne också tycker att fuskande är en bra idé.

Barnen är uppfostrade i denna miljön: att man kan smita undan ansvar och förpliktelser när det passar och tjänar ens egna syften.

Egoism, hänsynslöshet och smitarmentalitet som rättesnöre för familjer. Så sorgligt.

Vad snackar du om 😂😂😂
Bara för att unga har försäkring via sina föräldrar för att tjäna flera hundra i månaden betyder det absolut inte att de alla har dålig respekt för regler eller mer benägna att orsaka olyckor
Senast redigerad av Scopami 2026-05-05 kl. 18:25.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in