2026-05-06, 08:04
Medlem
Bogandoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Incendio
Vem säger att det inte finns både i allmänhet dåliga människor och svaga människor i precis alla grupper? Och grejen med dessa människor är att de är i allmänhet dåliga eller svaga vad de än gör.
Tja, du sa ju precis att även om en förälder ogillar aspekter av föräldraskap så älskar de ändå att vara förälder och deras barn. Vilket helt klart inte stämmer på vissa individer då vi har föräldrar med ensam vårdnad. Det är ju den här kult-liknande inställningen som gör all diskussion så infekterad, man bara "magiskt" älskar att vara förälder... tills man inte gör det men det räknas tydligen inte.
Citera
2026-05-06, 08:10
Medlem
Bogandoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BushwickBill
Det som i princip alla försöker säga är att den rädslan är helt irrationell. Du kommer inte kliva ur det på andra sidan som samma människa så det är helt ovidkommande vad du tycker i frågan, samma du existerar inte i den framtiden.

Det är för att konsekvenserna inte spelar roll. Kan du tänka dig det? Något så starkt positivt att du inte ens bryr dig om konsekvenserna det medför.

Ja för det är ingen jävel som ens vill göra samma saker före som efter. Någonstans här måste ju polletten ramla ner.
Inte ett enda konkret argument utan bara mer och mer kultsnack.
"Det blir bara bra, du behöver inte tänka på nått"
"Nej nej, du kommer absolut inte bli missnöjd, bara tro på oss"
"Ingen konsekvens är för stor, bara visa tro mot Gu... jag menar föräldraskapet"
Citera
2026-05-06, 08:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Det är ändå lustigt hur det har blivit i vår tid, där fullt friska par i fertil ålder kan kalla sig ”frivilligt barnlösa”, utan sociala konsekvenser i form av att andra ser dem som efterblivna eller moraliskt förkastliga.

Istället handlar debatten kring barn som om det vore en sak eller ett husdjur, där argument likt ”man kan inte resa”, ”sömnen försämras” etc tas upp.

Det är sinnessjukt. Det har varit och borde vara en självklarhet och även plikt att skaffa barn för stabila par. Annars skall man med rätta ses på som konstig och lida de sociala och yrkesmässiga nackdelarna av det.

Barn behövs för vår nations fortlevnad. Utöver det självklara som inte behöver diskuteras, att barnen gör den vuxna otroligt gott och ger mening med livet samt en helt annan förståelse för livet. Man bör diskutera att frånta rösträtten om utvecklingen fortsätter för de frivilligt barnlösa och låta dem som ser till framtidens generationer bestämma.

Att man ska sitta och argumentera, just som ett barn, på internet om att man ”vill resa” och ”gå på restaurang i veckan” är totalt patetiskt. Detta kan ni göra som unga vuxna i tjugoårs-åldern. Sedan skall ni stadga er, bilda familj och hjälpa till att uppfostra nästa generation, inte leka bortskämda undomar hela livet.

Det är så pinsamt att läsa vissa av inläggen under här tråden!

Vad tycker du om babbar som skaffar barn om du är så intresserad av ”nationens fortlevnad ”.
Citera
2026-05-06, 08:44
Medlem
Nej man kan fråga de som har barn, tex mig.

Citat:
Ursprungligen postat av Mosquitoseven
Det är verkligen inte noll mening mer livet utan barn det handlar helt enkelt om vad man vill ha ut av livet.
Att skaffa barn är väldigt begränsande och sabbar sömnen, extremt skönt att få sova och att ha sin tid till vad man vill göra. Ansvaret för barn är mycket omfattande och mycket problem att lösa, det är ingen dans på rosor. Sen så finns det absolut mycket som väger upp men man ska inte skaffa barn bara för att alla andra gör det.
Citera
2026-05-06, 08:45
Medlem
Du är barnlös och ångrar det, eller hur?

Citat:
Det finns många människor utan barn som är kompletta och mogna och som verkligen inte lever i lättja.
Du framstår som stendum när du skriver som du gör.
Men tanke på hur många idioter som är föräldrar så är det knappast någon garant för att utvecklas och att bli mogen. Du är ju själv ett bevis på det.
Inte ett rätt från dig i den här tråden.
Citera
2026-05-06, 08:53
Medlem
BushwickBills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogandoff
Inte ett enda konkret argument utan bara mer och mer kultsnack.
"Det blir bara bra, du behöver inte tänka på nått"
"Nej nej, du kommer absolut inte bli missnöjd, bara tro på oss"
"Ingen konsekvens är för stor, bara visa tro mot Gu... jag menar föräldraskapet"

Hur dum är du? Det finns ju inget konkret argument som en materialist förstår men uppoffringarna som görs är värt det. Vad letar du egentligen efter för något? Någon som säger att du kan vara en slapp idiot och att barn bara är en krydda till ditt annars kompletta IPA- och serieliv?

Vilka argument är bättre än att det i princip är ett mirakel? Den här kulten satte dig på denna jorden visa lite respekt, dels mot din morsa och farsa och dels mot samhället i stort.
Citera
2026-05-06, 09:03
Medlem
Bogandoffs avatar
Citat:
Hur dum är du? Det finns ju inget konkret argument som en materialist förstår men uppoffringarna som görs är värt det. Vad letar du egentligen efter för något? Någon som säger att du kan vara en slapp idiot och att barn bara är en krydda till ditt annars kompletta IPA- och serieliv?

Vilka argument är bättre än att det i princip är ett mirakel? Den här kulten satte dig på denna jorden visa lite respekt, dels mot din morsa och farsa och dels mot samhället i stort.
Det är den genomsyrande oärligheten som stör mig. Precis som du just nu säger; "Det är ett mirakel, så inga konsekvenser finns". Ni föräldrar verkar helt livrädda för att ens nämna konkreta negativa aspekter med att bli förälder som om det vore tabu. Och kommer ni på något som är negativt så istället för att erkänna det så vänder ni på det och attackerar det istället, bara så att ni inte ska behöva nämna något negativt med föräldraskap.

Du tror säkert från mina inlägg att jag har en dålig relation till mina föräldrar och släkt men kan väl passa på att nämna att jag har goda relationer till båda mina föräldrar samt även en väldigt bra relation till en brorsson. Har inga problem med barn i sig, snarare är det översittande föräldrar som inte inser att deras attityd snarare bidrar till att fler osäkra barnlösa väljer bort barn.
Citera
2026-05-06, 09:42
Medlem
Citat:
Varför tror du att alla utan barn är ensamma?

De är ensamma på ett helt annat sätt, tro mig…
Citera
2026-05-06, 10:40
Medlem
BushwickBills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogandoff
Det är den genomsyrande oärligheten som stör mig. Precis som du just nu säger; "Det är ett mirakel, så inga konsekvenser finns". Ni föräldrar verkar helt livrädda för att ens nämna konkreta negativa aspekter med att bli förälder som om det vore tabu. Och kommer ni på något som är negativt så istället för att erkänna det så vänder ni på det och attackerar det istället, bara så att ni inte ska behöva nämna något negativt med föräldraskap.

Du tror säkert från mina inlägg att jag har en dålig relation till mina föräldrar och släkt men kan väl passa på att nämna att jag har goda relationer till båda mina föräldrar samt även en väldigt bra relation till en brorsson. Har inga problem med barn i sig, snarare är det översittande föräldrar som inte inser att deras attityd snarare bidrar till att fler osäkra barnlösa väljer bort barn.

Du förstår fortfarande inte, man skiter fullständigt i konsekvenserna medans du tror att det går att göra något bokslut där intäktsidan har problem att väga upp kostnadssidan. Ingen förälder har förmågan att tänka rationellt om sömnsvårigheterna när byltet var 3 månader för det är en kostnad på 300kr med en intäkt på 1mkr. I ett sådant projekt, vem bryr sig ens om kostnaderna? Du står och skriker om hundralappar!

Sen ja, det är en kult och en religiös upplevelse som många får chansen att uppleva. Att frivilligt avstå detta för att man inbillar sig att konsekvenser är i paritet med lyckan det medför är helt obegripligt och en förklaring till att 95% av alla frivilligt barnlösa är hopplösa stolphjon med en genetisk felprogrammering. Okej om man håller käften i frågan, som i princip alla gör innan man får barn. Men att argumentera MOT föräldraupplevelsen när man borde ha vett att inse att man aldrig kan förstå den är bara förunnat riktiga idioter.
Citera
2026-05-06, 11:09
Avslutad
Citat:
Du förstår fortfarande inte, man skiter fullständigt i konsekvenserna medans du tror att det går att göra något bokslut där intäktsidan har problem att väga upp kostnadssidan. Ingen förälder har förmågan att tänka rationellt om sömnsvårigheterna när byltet var 3 månader för det är en kostnad på 300kr med en intäkt på 1mkr. I ett sådant projekt, vem bryr sig ens om kostnaderna? Du står och skriker om hundralappar!

Sen ja, det är en kult och en religiös upplevelse som många får chansen att uppleva. Att frivilligt avstå detta för att man inbillar sig att konsekvenser är i paritet med lyckan det medför är helt obegripligt och en förklaring till att 95% av alla frivilligt barnlösa är hopplösa stolphjon med en genetisk felprogrammering. Okej om man håller käften i frågan, som i princip alla gör innan man får barn. Men att argumentera MOT föräldraupplevelsen när man borde ha vett att inse att man aldrig kan förstå den är bara förunnat riktiga idioter.

Nu får du vänligen tagga ned lite. I ett modernt samhälle är det ett personligt val att skaffa barn, inte ett tvång som i det gamla bondesamhället.

Det finns definitivt dom som inte blir lyckligare av att skaffa barn på samma sätt som det finns dom som blir det. Det är en helt och hållet subjektiv upplevelse.

”Lycka” är för övrigt i princip omöjligt att mäta på ett objektivt sätt eftersom definitionerna skiljer sig åt. I de flesta statistiska mätningar där man har försökt är resultatet att majoriteten upplever en sänkt livskvalitet de första åren efter att barnet föddes.

Att skaffa barn när man inte vill det, för att passa in eller för att man övertalas av en partner, är hemskt både mot barnet och mot en själv.

Undersökningar från bla Tyskland och USA visar att 10-15% ångrar sig föräldraskap. Dessa borde aldrig ha skaffat barn från första början.

Sedan tillkommer en grupp med låg IQ, anlag för våldsamt beteende eller allvarliga ärftliga sjukdomar. Den gruppen borde inte heller skaffa barn ens om den vill det.

Problemet i samhället är snarare att för många och fel människor skaffar för många barn, än att vissa avstår.
Senast redigerad av Sharkkman 2026-05-06 kl. 11:19.
Citera
2026-05-06, 11:15
Medlem
fitz-humes avatar
Intressant och en aning kontroversiellt ämne.

De som medvetet väljer att inte skaffa barn ska inte heller ha barn då de högst troligen hade blivit dåliga föräldrar. Att försöka tvinga eller uppmuntra dem till att bli föräldrar vore därför ett stort misstag. Så låt dem förverkliga sig själva och göra vad de anser är så viktigt i deras liv.

Tyvärr finns de som skaffar barn enbart för att de känner en press från omgivningen om att duga eller få status. Detta känns ju igen från förr när det inte heller fanns bra preventivmedel. Då blev det ju så att betydligt fler barn växte upp med aga och kärlekslösa föräldrar som fick dem att känna sig värdelösa och förtryckta. Dagens föräldrar bryr sig om barnen på riktigt och prioriterar dem högst av allt, ja ibland att de även till viss del skäms bort. Man skaffar barn främst för kärlekens skull och inte bara för att säkra samhällets eller släktens fortlevnad. Visst, ingen förälder är perfekt, vi är bara människor men jag tror de allra flesta barn i dag ges en bra start i livet, inte bara av politiskt eller ekonomiskt gynnsamma förhållanden utan för att de är önskade och prioriterade av kärleksfulla föräldrar.
Citera
2026-05-06, 11:19
Medlem
Bogandoffs avatar
Citat:

Hela min poäng är ju just det att medvetet komma med otydliga argument och en fanatisk inställning gör ju att man inte litar på det ni säger. Precis som om en säljare kommer till mig och säger att hans produkt är helt perfekt. Hade du faktiskt velat övertyga någon barnlös att skaffa barn så hade du försökt vara mer medlande. Istället är det samma gamla översitteri där man ska trycka ner meningsmotståndaren för att man anser sig själv vara överlägsen.

Tror nog inte vi kommer någon vart längre så jag tackar för mig, ha en fortsatt trevlig dag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in