2026-05-06, 07:14
Medlem
Vit-Brandbils avatar
En gammal granne hade ett gäng kaniner för köttuppfödning. Tror de hade tre eller fyra stycken.
Äldre par ska tilläggas så de gjorde det nog pga låg pension och för att dryga ut maten lite.
Citera
2026-05-06, 07:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av One2Many
Läs på länken jag postade. Äter man bara kaninkött så dör man av näringsbrist.

Var ser du att TS handlar om att enbart äta kaninkött?
Den handlar om att vara självförsörjande på kaninkött.

Äter du blandade vegetabilier och ev. mixar in annat kött så är det inte ett problem med kaninsvält. Kolla hur pälsjägare i Hudson Bay levde så förstår du nog mer. Inte helt sällan bodde de i nån hydda i snötäckt skog 364,5 dagar om året.

Kaninkött är gott, men mycket pill med ben. Antar man lär sig efterhand.
Senast redigerad av Badkarsunspect 2026-05-06 kl. 07:23.
Citera
2026-05-06, 07:34
Medlem
As-33-15-4-ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av James-b
Jag fattar att äter är 45% av kosten protein, kött, så finns det ett namn för det, kaninsvält.
Således inger specifikt med kanin att göra utan det handlar om protein.
Naturligtvis skall jag inte leva på enbart kanin, vet inte hur du tolkade det i mitt inlägg.
Ja, så har jag också förstått det. Dina kaniner lär bli mer välgödda/feta än vildkaniner. Du lär äta tillräckligt varierat för att det inte skulle vara ett problem även om dem var riktigt magra.

Jag gillar idén, men kan det bli ett problem med inavel om man gör det under längre tid?
Citera
2026-05-06, 07:48
Medlem
James-bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av As-33-15-4-p
Ja, så har jag också förstått det. Dina kaniner lär bli mer välgödda/feta än vildkaniner. Du lär äta tillräckligt varierat för att det inte skulle vara ett problem även om dem var riktigt magra.

Jag gillar idén, men kan det bli ett problem med inavel om man gör det under längre tid?
Jag jagar älg oxå och vår köttkonsumtion ligger på ca 100 kg per år för min familj. Så teoretiskt Jag jag ersätta hela min köttkonsumtion till kanin.
Nä, inavel är inget problem egentligen
Har nu ett två honor, och en hane som inte alls är släkt med honorna. Således ingen inavel så länge jag slaktar ut ungarna. Sen när det är dax för nya gener. Så är det ju hanen som ryker. Nen nu snackar vi vart 6 år kanske.
Köttet är gott magert och påminner mest om kyckling.
Sen huvudfrågan min varför det inte är mer i Sverige har jag ju fått svar på redan i de två första.
Okunskap.
Finns det någon tråd om självhushåll där kunskapen är större än här? Letat men trodde detta var ett passande forum.men tydligen inte.
Citera
2026-05-06, 07:58
Medlem
Citat:
Varför är inte kanin uppfödning för självhushåll större?
Har man tre kaninhonor så ger det enligt mina beräkningar.
126 kg kött!
Detta till en mycket låg kostnad då 90 % av intaget är hö.
Så här ser kalkylen ut
3 honor kan man rimligen ta 3 kullar per år på blir således 9 kullar per år.
Ett snitt på 7 ungar i varje kull ger således 63 kaniner.
Slaktvikt ca 2 kg. Blir 126 kg kött!

Kör själv just nu med två kaniner, men tänker bara två kullar per år nu i början. Mem målet är min kalkyl.

Är det för att vi ser det som sällskapsdjur?
Vet inte om det stämmer, men har hört från många preppers att det inte är något att hänga i julgranen. Höns ska vara mycket bättre, av flera anledningar. Minns ej vilka.
Citera
2026-05-06, 08:04
Medlem
Svavelbryggas avatar
Jag tror en stor barriär är att kaniner är rätt gulliga och måste slaktas ganska ofta. De flesta är lite för bekväma med det.
Citera
2026-05-06, 08:08
Medlem
James-bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CountBuster
Vet inte om det stämmer, men har hört från många preppers att det inte är något att hänga i julgranen. Höns ska vara mycket bättre, av flera anledningar. Minns ej vilka.
Har höns oxå, men det är betydligt mer kostsamt och de bör ha uppvärmt. Har gett upp en större köttproduktion med "vanliga" höns. Ska man köra på det funkar det lättast under sommarhalvåret och med sk. Broders, framavlade enbart för kött.
Har höns enbart för ägg, men visst höns funkar. Men janin funkar bättre för mig.
Citera
2026-05-06, 08:10
Medlem
James-bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svavelbrygga
Jag tror en stor barriär är att kaniner är rätt gulliga och måste slaktas ganska ofta. De flesta är lite för bekväma med det.
He he. Det är min största utmaning med övriga familjen. Söta som fan!
Och som du säger slaktar gör jag ofta
Var 4:e månad. Men det blir en vana hår fortare och fortare.
Citera
2026-05-06, 08:12
Medlem
Citat:
Har höns oxå, men det är betydligt mer kostsamt och de bör ha uppvärmt. Har gett upp en större köttproduktion med "vanliga" höns. Ska man köra på det funkar det lättast under sommarhalvåret och med sk. Broders, framavlade enbart för kött.
Har höns enbart för ägg, men visst höns funkar. Men janin funkar bättre för mig.
Okej, du har kaniner alltså? Ja men om det där med vitaminerna stämmer så får du ju i dig dem med äggen om inte annat.
Citera
2026-05-06, 08:27
Medlem
James-bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CountBuster
Okej, du har kaniner alltså? Ja men om det där med vitaminerna stämmer så får du ju i dig dem med äggen om inte annat.
Yes. Ja fan inte lever jag enbart på kanin har mycket grönt oxå på gården. Sommaren /hösten självförsörjande på det.
Potatis räcker nästan hela året.

Målet är att bli självförsörjande till ca 70-80 %
Svårt att odla kaffe, godis och whiskey!😃
Citera
2026-05-06, 08:31
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Du ska inte äta kaninkött. Det blir man dum av. Det är nästan som att äta luft.

Hundar och kaniner äter man i Kina. Titta på hur kineser ser ut och hur de tänker efter all den osunda mat de äter.
Trams. Kanin och hare är nyttigt kött.

Senast redigerad av Karman 2026-05-06 kl. 08:35.
Citera
2026-05-06, 08:33
Medlem
Citat:
Yes. Ja fan inte lever jag enbart på kanin har mycket grönt oxå på gården. Sommaren /hösten självförsörjande på det.
Potatis räcker nästan hela året.

Målet är att bli självförsörjande till ca 70-80 %
Svårt att odla kaffe, godis och whiskey!😃
Låter nice. Jag strävar efter detsamma, men har inte höns än. Skulle vilja ha kötthöns då också. Odlar potatis för hela året, men inte tillräckligt med grönsaker. Kaffe, godis och whiskey klarar man sig utan om man måste. Finns ju ört-te, sylt/frukt och så kan du ju göra vodka på potatisen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in