Citat:
Ursprungligen postat av
Ganonito
Vilken skandal?
Finns ingen skandal. Sverigedemokrater är livrädda för AFS och Örebropartiet. Allt snack om att en röst på dessa partier är bortkastade och en röst på vänstern är mupperier. Vill man ha samma slöa meningslösa politik, så visst, rösta på SD. Vad har SD åstadkommit tycker ni? Ser ni mindre babbar på gatan än för fyra år sedan? Har man tvingat ut bidragsparasiter i arbete och dragit åt svångremmen? Nej, SD har blivit ett etablissemangsparti och tillåtit karriärister tagit sig in på listorna i stället för idealister.
Personligen kommer jag röst på Örebropartiet i år. Tror jag de kommer in i riksdagen? Nej, det trodde jag inte AFS skulle göra förra valet heller när de fick min röst. Tror ni er röst på SD spelar någon en avgörande roll?
Det finns en viktig spärr i det riggade svenska valsystemet och det är att om man får över 1 % av rösterna så ansvarar valmyndigheten för att ens valsedlar i nästkommande två val finns tillgängliga i varje vallokal. Det är en extremt viktig spärr och när man nått den så har man på allvar en chans att komma in i Riksdagen.
PS. Det finns 237 870 röstberättigade i Örebro län till riksdagsvalet, ponera att valdeltagandet är samma som vid förra valet, då är det 201 452 som röstar. Om 12 % av dessa röstar på Örebropartiet, d.v.s. 24 174 st, så klarar Örebropartiet spärren och kommer in i Riksdagen.