2026-05-05, 21:48
Medlem
jessewn372s avatar
Detta är ett vidrigt beteende på så många sätt.
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Det här var ju inte ens i närheten av missbruk av VAB.

Jag har varit på arbetsplatser där det varit omfattande systematisk fusk med VAB.

En tjej hade exakt samma VAB veckor VARJE år.

Sportlovsveckan - VAB
Påsklovsveckan - VAB

En vecka innan sommarsemester + En vecka efter semester - VAB
( Så hon fick 6 veckor på sommaren )

Höstlov - VAB

Mellandagarna / jul / Nyår - VAB

HR frågade ofta; - Varför har du tagit in vikarie nästa vecka ? Vem är sjuk ?

Tog aldrig fel, jag visste exakt vilka hon skulle vara borta
Citera
2026-05-05, 21:50
Medlem
Om du är VD så vet du hur svårt det är att få tag på bra personal.
Så det gäller att behålla de som är duktiga. Hur länge har du tänkt att företaget ska överleva?
Ska ni bara hålla på i två år framåt så förstår jag att det är ett problem.
Men ska företaget leva i femtio år så är det bara några få år innan barnen är stora.
Sen har du en lojal medarbetare som kan arbeta åt dig i trettiofem år framåt.
Tappa inte bort henne bara för att du stressar upp dig över ingenting.
Citera
2026-05-05, 22:28
Medlem
Mohaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dfd32d04
Om du är VD så vet du hur svårt det är att få tag på bra personal.
Så det gäller att behålla de som är duktiga. Hur länge har du tänkt att företaget ska överleva?
Ska ni bara hålla på i två år framåt så förstår jag att det är ett problem.
Men ska företaget leva i femtio år så är det bara några få år innan barnen är stora.
Sen har du en lojal medarbetare som kan arbeta åt dig i trettiofem år framåt.
Tappa inte bort henne bara för att du stressar upp dig över ingenting.

Ja.

Ja.

Gissar att vi blir uppköpta inom två år. Har redan fått bud som skulle göra alla oss rika.

Men vi är ett bra team och vill köra detta ett tag till.

Från början var det bara jag och en kompis från gymnasiet (autistiskt tech-snille).
Citera
2026-05-05, 23:52
Medlem
mlon.eusks avatar
Spärra inpasseringskortet.
Sluta betala ut lönen.

Säg att du inte hunnit fixa kortet eller betala ut lön, på grund av sjukt barn.
Citera
2026-05-05, 23:53
Medlem
norther1s avatar
Köp hem heroin och gör hennes barn beroende. Lär dem tydligt att vabbande innebär att det inte kommer någon mer knark och således lönar det sig för dem att gå till skola/ dagis. Är det mamman som myglar funkar detta ändå eftersom barnen kommer att pusha henne till att släpa iväg dem. Mycket effektivt.
Citera
2026-05-06, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Du måste vara kvinna. Jag driver miljonfirma, tack. En firma kan vara liten med 3-4 anställda och då behövs alla, men du kanske alltid jobbat som städerska på Samhall.

Det är inte att utveckla samhället, när man stannar hemma för att torka snor istället för att göra klart projektet på jobbet. Det är tvärtom att gå tillbaka till 1960-talet. Men det gillar kanske ni kvinnor. Det är ju ni som vabbar.

Chefer som du gör att chefer ofta är hatade, och män som du är orsaken att kvinnor hatar män. Inklusive din egen morsa, gissar jag, med tanke på hur du blev *sadface
Citera
2026-05-06, 01:42
Medlem
General-snuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blixtochstorm
Att du i enrum pratar med henne om vad det innebär för företaget när hon är borta så mycket.T.ex att hon måste få en annan roll i framtiden.

Nej detta ska du inte göra då kan hon gå till facket med den informationen , bättre att bara hävda arbetsbrist o sen sparka
Citera
2026-05-06, 03:51
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nikodemous
80% får jag minsann när jag vabbar.

Har du så dålig koll på matte eller har du aldrig vabbat? Att politiker och FK påstår att man får 80% är en sak, men det märks ju första gången man är föräldrarledig/vabbar att det inte stämmer.

Du får SGI/365! Så vida du inte normalt jobbar 7 dagar i veckan året runt får du verkligen inte 80%.

Ditt SGI är ca 95-97% av din årslön, och normalt jobbar vi 220 dagar per år ungefär.

Såhär: din dagslön är LÖN/220 dagar per år ungefär. FK räknar SGI/365 och sen drar dom skatt på det.

Så du får snarare ut ca: 45-50% när du vabbar.
Citera
2026-05-06, 03:56
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Mohave
Jag är VD för ett företag. En av mina bästa anställda är en kvinna i 25-årsåldern. Hon har två små barn. Och hon VABar hela tiden. Detta stör rytmen i bolaget.

Hon är jätteduktig. Men så här kan det ju inte fortsätta. Måste jag ge henne sparken? Får jag ens det?

Jag som trodde att vi hade ett system i Sverige för detta? Så att man kan vabba utan att arbetsgivaren blir lidande? Oavsett. Din medarbetare har investerat i nationens framtid. Och du gnäller över lite statligt subventionerad VAB. Skärp dig för fan. Vi har ju detta systemet av en anledning, vi ska inte ha hemlösa gatubarn. Jag beklagar om detta orsakar så att du inte kan leka häftig framför nån ledningsgrupp.
Citera
2026-05-06, 04:49
Medlem
Finns många som missbrukar detta.

I vården är det ganska påtagligt problem.
Citera
2026-05-06, 06:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
Har du så dålig koll på matte eller har du aldrig vabbat? Att politiker och FK påstår att man får 80% är en sak, men det märks ju första gången man är föräldrarledig/vabbar att det inte stämmer.

Du får SGI/365! Så vida du inte normalt jobbar 7 dagar i veckan året runt får du verkligen inte 80%.

Ditt SGI är ca 95-97% av din årslön, och normalt jobbar vi 220 dagar per år ungefär.

Såhär: din dagslön är LÖN/220 dagar per år ungefär. FK räknar SGI/365 och sen drar dom skatt på det.

Så du får snarare ut ca: 45-50% när du vabbar.

Aha ja jag ser nu att jag faktiskt slår i taket också. My bad. Kollar sällan på spelarna jag får från försäkringskassan 😁
Men som funktion är det bra att ha ett tak för ersättningen så att de som verkligen har pissig lön får ersättning fullt ut och att de som har väldigt höga löner som inte behöver bidrag för att överleva inte får så mycket, precis som barnbidraget som debateras just nu dvs behovsanpassat. Däremot så borde givetvis gränsen ligga högre än vad den ligger idag, typ 50-55 000 kr iaf.
Citera
2026-05-06, 06:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tilikum
Har varit i exakt samma dilemma på jobbet.
Jobbar bara med kvinnor.
På mötet sa jag - Att den som anställer en kvinna ska alltså samtidigt acceptera att 9-10ggr per år så ska vi jaga efter vikarier medan era mäns arbetsplats inte har det problemet.
Vem vill då anställa en kvinna. Nu får ni med män vabba varannan gång.

Ok. Den ångrar jag. Alla hatade mig i några månader...
Förstår att det blev jobbig stämning men i sak har du ju rätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in