2026-03-26, 10:42
Medlem
Hej jag har hamnat i en dåligsits. Ska börja på Norrmerier. Har anställnings datum den 8 april. Fick veta nu att jag ska testas den 30 mars på Falck, där dem kommer att ta urin prov på mig och förmodligen skicka på labb. Jag rökte första gången efter 2 år den 7 mars då rökte jag 2 styckna hela joints. Sen rökte jag den 20 mars på en fredag bara 5-6 blås. Hur ser det ut kommer jag inte klara det. Kan jag undvika detta. Jag väger 79 elle 80 kilo dricker 3-4 liter varje dag har gjort de länge tränar 5-6 gånger per vecka. Kör alltid så jag har 10 tusen steg. Är ändå vältränad. Men har lite fett fortfarande.
Citera
2026-05-04, 06:30
Medlem
SysterMorbids avatar
Låga värden kan väl ha att göra med att det var ett tag sen han tog amfetamin?

Att han inte pundar varje dag ska väl inte vara förmildrande. Inte lämpligt oavsett.
Citera
2026-05-06, 01:37
Medlem
Hur länge tror du biverkningarna av kokain finns kvar i kroppen?

Vid alkoholmissbruk är väl arbetsgivaren skyldig att stå för vård?
Borde gälla droger oxå, är oftast billigare att betala vård än att lära upp en ny.

Citat:
Ursprungligen postat av KavlaUpp
Många arbetsplatser har slumpmässiga drogtest. Jag vet 4 personer som blivit sparkade efter att ha dragit kokain på helgen trots att dom var lediga och på skidsemester.

Tycker man först ska få en varning innan man blir sparkad.
Citera
2026-05-06, 01:46
Medlem
Nej, Johan körde truck på ett lager.. inte en lastbil..

Citat:
Ursprungligen postat av StoreSvarte
Det är du som skrivit att det ska vara förbjudet att cykla och åka skateboard om man ölat. Skärp dig för fan.

Det är en extrem skillnad mellan att köra lastbil påverkad vilket Johan har gjort, och att cykla och åka skateboard.

Klart som fan att jag både knarkar och super. Och jag cyklar också när jag knarkat och supit och det kommer jag fortsätta göra.

Jävla förbudsivrare.
Citera
2026-05-06, 01:56
Medlem
Dom använde det so ursäkt så klart och blev testade när dom kom tillbaks till jobbet.,
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
Drogtestade på fritiden?!
Citera
2026-05-06, 02:01
Medlem
Nu ska jag berätta hur ”slumpmässiga kontroller fungerar.
En chef får misstankar om att en person använder droger, eller får tips om en anställd som synts ta droger på fester eller umgåtts med folk som tar droger.
Då tar man in några andra samtidigt för att kalla det slumpmässiga kontroller.
Så jobbade vi när det gällde droger.

Citat:
Ursprungligen postat av Prax^
Hela grejen med slumpmässiga tester är riktigt kefft tycker jag. Testa på misstanke och låt det vara bra så. Slumpvisa tester sabbar bara för folk som sköter sitt jobb och inte är påverkade på arbetstid. Och samtidigt känner företaget att de gjort sitt så folk som har uppenbara problem kan snurra på riktigt länge tills de råkar ha otur.

Testa på misstanke, inte slump, det vinner alla på.
Citera
2026-05-06, 02:03
Medlem
Precis, en chef som tex får misstanke på att en anställd tar droger, eller hittat förpackningar, men som inte vill ”fråga rakt ut” för har man fel blir det jobbigt,
Då kör man slumpmässiga kontroller och tar in några stycken på kontroll.

Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans

Man har troligtvis slumpmässiga drogtester för att slippa peka ut någon och sen ha fel.
Citera
2026-05-06, 02:04
Medlem
Nu har man redan iof dragit in körkortet från flera just pga peth test..
Citat:
Ursprungligen postat av Prax^
En mer rättvist jämförelse vore ett slumpmässigt drogtest på en truckförare och ett peth test på en slumpmässig bilförare. Och jag tror väldigt få skulle argumentera för att man ska dra lappen om peth testet visar att du druckit alkohol senaste veckan/veckorna.
Citera
2026-05-06, 02:06
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Okej. Johan knarkade, blev påkommen och avskedad. End of story.
Citera
2026-05-06, 02:09
Medlem
Ja, det krävs det på dom testerna vi använder.
Om de får ett positivt test, så gör man ett nytt och vid positivt, gör man en åtgärd.
Tex avskedar personen.
Vet inte vilka tester Ica använder.

Citat:
Ursprungligen postat av 180cm
Om han nu påstår sig vara ren varför tog han inte själv initiativ till ett eget drogtest för att bevisa sin oskuld, borde dessutom krävas 2 av varandra oberoende drogtest innan åtgärder vidtas
Citera
2026-05-06, 02:16
Medlem
Vet chefer på Ica lagret som kliver ut på lagret och inte tänker sig för, tar upp telefon och svarar på ett sms och går samtidigt, sekunden senare blir dom påkörda.
Är ett brutalt högt tempo på dessa lagerna och är du inte ständigt uppmärksam så smäller det.
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Johan jobbade på lagret, inte ett vanligt butikslager utan en av deras logistikhubbar som ligger i just Västerås.
Du hajade inte till när du läste att det var över 1000 anställda på lagret? När var du i en ICA-butik senast?

Det är högt tempo och många truckar som kör kors och tvärs i lagret.
Har man regel på en drogfri arbetsplats så är det helt rätt att säga upp personen då denne inte håller sig till reglerna.
Citera
2026-05-06, 02:19
Medlem
Jag har ADHD, och du skulle inte vilja jobba på samma lager som mig om jag inte tog min ADHD medicin, men med medicin är de en annan sak..
fast då är det lagligt vid tester, receptbelagd medicin gör att testet blir negativt och chefen för återkoppling med att dom inte hade en drogpåverkad anställd.
Citat:
Ursprungligen postat av Fojos
Eftersom vuxna med ADHD-medicin har betydligt högre nivåer än han ska ha haft så bör ingen med ADHD få ha körtkort eller truckkort, med den logiken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in