2026-02-16, 22:03
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Värdelösa jämförelser...

Värdelösa argument...
Citera
2026-02-16, 22:11
Medlem
Rumpkorvens avatar
Självklart var det korrekt. Han var ju drogpåverkad på jobbet medan har framförde en truck. Vad fan?
Citera
2026-02-16, 23:37
Medlem
Finns det nån på icas lager i helsingborg som pissar rent?
Citera
2026-02-16, 23:48
Medlem
Logique88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Enkelt att svara. Nej och åter Nej.
Först och främst hatar jag droger och emot det totalt. Aldrig ens provat om jag ska vara ärlig.

Om man släppa droger fri så har vi ett förlorat land. Eller vad sägs om drogpåverkade läkare, räddningspersonal eller taxiförare mm. ( och det blir inget straff om de kör ihjäl dig eller inte räddar dig)

En lagstiftning kan aldrig bli fel när man förbjuder något som kan påverka alla runt omkring som inte accepterar droger.

Även som arbetsgivare vill jag inte ha människor med droger runt mina företag. Jag förväntar lojal, fokuserad personal om de ska jobba hos mig.

Så nej till liberal drogpolitik på arbetsplatsen
Så trötta argument.
Vill du ha fulla lärare på arbetsplatser?

Om man släpper alkoholen fri så har vi ett förlorat land. Så nej till liberal alkoholpolitik på arbetsplatsen.
Citera
2026-02-16, 23:54
Medlem
Logique88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Så du vill hellre ha en knarkande truckförare som innebär fara för sina medarbetare än att denne blir av med jobbet och får kostsam vård? Varför tar du "GMs" parti - typiskt vänstertänk att alltid ta den brottsliges sida...
Varför skulle jag vilja att någon är onykter på arbetsplatsen? Så nej.

Typiskt idiothöger-argument att per automatik vara emot andra droger än alkohol. Sluta lyssna på sossarnas indoktrinering och börja utbilda dig istället. Det är du som ser en brottsling när jag ser en människa.
Citera
2026-02-16, 23:58
Medlem
Logique88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EpicUsername
Personen som skrev någonting om att släppa droger fria: det är just det vi har nu, droger och missbruk överallt både irl och på nätet. Ungdomar kan skaffa droger lättare än någonsin, med starkare potens än någonsin med. Statistiken för dödsfall bekräftar det jag hävdar.

Vi måste reglera vissa preparat, detta är motsatsen till att släppa det fritt. Drogerna har bra värre inverkan på barn och ungdomar och således är det väldigt prioriterat att man reglerar preparat såsom cannabis, så den illegala försäljningen(utan ålderskontroll) inte bli lika utspridd. Cannabis, för vuxna som inte lider av schizofreni är inte värre än alkohol vid sparodiskt bruk. Men barn och ungdomar påverkas bra mer negativt, man kan stanna i utvecklingen i vissa fall.
Ja, det vore ett enormt steg i rätt riktning att legalisera cannabis på så många plan. Framförallt för folkhälsan, man behöver verkligen inte röka plantan (med tobak) för att få sitt rus.

Vi behöver absolut reglera det på så sätt att barn och ungdomar ej kommer i kontakt med det. Men för vuxna ska det vara deras eget ansvar och frihet att bruka.
Citera
2026-02-17, 03:11
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Logique88
Så trötta argument.
Vill du ha fulla lärare på arbetsplatser?

Om man släpper alkoholen fri så har vi ett förlorat land. Så nej till liberal alkoholpolitik på arbetsplatsen.

Är du dum på riktigt eller söker du en diskussion som du själv skapar med egna regler?

För det första så har vinden hård lagstiftning att du ej får köra på mer än 0,2. För andra har vi ett systembolag där alkoholen inskaffas för de flesta som styrs av öppettider.

Det var du själv som ansåg att man ska skulle lätta på reglerna gällande droger och att det skulle vara okej med höga personer på arbetsplatserna vilket jag är 100% emot.

Fulla medarbetare på arbetsplatserna blir inom kort avstängd och sparkade. Som arbetsgivare kan du lätt ta fram en alkholmätare och testa en anställd om du misstänker och skicka hem den personen.

Du pratar om trötta argument där du i själva verket argumenterar som en 4 åring och tror du leker bror duktig. Skärp nivån va
Citera
2026-02-17, 06:11
Medlem
Moobs avatar
Det är skitbra att pundare, blir påkomna och får sparken. Ingen vill ha påtända dårar som kollegor istället för friska och hälsosamma individer som sköter sitt jobb.

En pundares enda fokus är att punda - inte att jobba seriöst som man är där för.

Man kan aldrig lita på en missbrukare.
Citera
2026-02-17, 08:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rastapunx
Har aldrig träffat en truckförare som inte tog någon form av drog på fritiden. Ser inget problem med det. Det är hur man är på jobbet som är viktigt inte vem man är privat.
Menar du seriöst att alla truckförare du träffat har knarkat på fritiden?

Kan du inte dra den om tomten?..
Citera
2026-02-17, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeclanPrimus
Vill gärna ha lite fakta här hur många arbetsplatsolyckor orsakas av påverkade personer per år. Vad jag vet händer för många olyckor på arbetsplatser.och givetvis är det helt rätt med ex alkolås på bussar.men det stora ansvaret faller på arbetsgivaren att säkerställa en säker och trygg arbetsmiljör tror jag inte att drogtester gör den största skillnaden.

Då får du väl googla det.

Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Menar du seriöst att alla truckförare du träffat har knarkat på fritiden?

Kan du inte dra den om tomten?..

Alkohol är också en drog.
Citera
2026-02-17, 08:55
Medlem
Logique88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Är du dum på riktigt eller söker du en diskussion som du själv skapar med egna regler?

För det första så har vinden hård lagstiftning att du ej får köra på mer än 0,2. För andra har vi ett systembolag där alkoholen inskaffas för de flesta som styrs av öppettider.

Det var du själv som ansåg att man ska skulle lätta på reglerna gällande droger och att det skulle vara okej med höga personer på arbetsplatserna vilket jag är 100% emot.

Fulla medarbetare på arbetsplatserna blir inom kort avstängd och sparkade. Som arbetsgivare kan du lätt ta fram en alkholmätare och testa en anställd om du misstänker och skicka hem den personen.

Du pratar om trötta argument där du i själva verket argumenterar som en 4 åring och tror du leker bror duktig. Skärp nivån va
Jag pekar din egen logik tillbaka, om du inte lyckades förstå det på egen hand. Visa gärna med citat var jag skriver att jag vill tillåta påverkade personer på arbetsplatsen.

Jag ogillar starkt personangrepp men jag undrar vem som är dum här.
Citera
2026-02-17, 11:23
Medlem
Ond.hickas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Rätt eller fel att Johan fick sparken?

https://arbetet.se/2026/02/10/trebarnspappan-johan-sparkades-efter-drogtest-pa-ica-visade-sma-halter/
Läste det som "drogtest" och tänkte att det var orättvist att bara han fick gå om det nu var kalas för flera. Men okej. Ja det är väl rätt om man nu inte får köra truck drogad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in